شهرداری تهران در چند سال گذشته اقدامات وسیعی را در حوزه تحول اداری در محورهایی همچون افزایش کارایی، افزایش رضایتمندی شهروندان، ارتقای سلامت اداری، کاهش تصدیگری و ایجاد نظامهای سنجش عملکرد در پیش گرفته است. در همین ارتباط طرحی در خصوص مستندسازی تجارب اجرای تعدادی از اقدامات و طرحهای مهم حوزه تحول اداری به همت اداره کل تشکیلات و آموزش شهرداری تهران و توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام شد. تجارب بررسی شده در این طرح بصورت کلی شامل موارد زیر است:
• تجاربی همچون طرح مدیریت محله که منجر به ایجاد نوعی تحول ماموریتی در فعالیتهای شهرداری شده و یکی از ارکان تغییر نقش شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی محسوب میشود؛
• طرحهایی مانند برنامهریزی عملیاتی، ایجاد سامانه مدیریت پروژه و سامانه بهای تمام شدهی خدمات که در ارتقای توان برنامهریزی، راهبری و پایش مدیریت شهری موثر است؛
• تجاربی همچون ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک شهر که منجر به بهبود ارائه خدمات و سازماندهی منابع در شهرداری تهران شده است؛
• و نهایتاً اقدامات بدیعی همچون ایجاد رصدخانه شهر تهران به عنوان مرکزی برای تجمیع و پردازش مجموعه دادههای مدیریت شهری در راستای بهبود تصمیمگیریهای شهری.
در این مقاله بدون ورود به جزئیات مربوط به هر تجربه شامل تعریف مسئله، مراحل اجرا، نتایج و چالشها، صرفاً به مرور تعدادی از مهمترین آموختههای استخراجشده از این تجارب بهصورت گزارهای پرداخته شده است. هر آموخته در قالب چکیدهای از یکی از مسائل مهم آن تجربه (طرح) و نحوه مواجهه با آن که منجر به یادگیری جدید مجریان شده، بصورتی که بطور نسبی قابلیت استفاده در موارد مشابه را نیز داشته باشد، بیان شده است.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سازمان و سیستم دریافت: 1392/9/20 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1392/9/20