چکیده: (3347 مشاهده)
با ظهور فناوری اطلاعات و تغ ییر بنیادین مبانی کس بوکار، محیط اقتصادی جدیدی شکل گرفت که از آن با
عناوین مختلفی مانند اقتصاد شبک های، اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد اطلاعاتی و البته اقتصاد دان شبنیان نام برده م یشود.
با وجود تعبیرها و تفسیرها و عوامل مورد تأکید متفاوت در هر ی ک، وجوه مشترکی در آ نها وجود دارد که مؤکد
تغ ییرات بنیادین ایجاد شده است، از جمله این موارد م یتوان به کوتاه شدن بنیادین چرخه عمر فناوری و محصول
و تغ ییر مفهوم مزیت رقابتی، ضرورت همسویی مدیریت فناوری با مدیریت سازمان، ظهور کانا لهای چندگانه و
ابزارهای ارتباطی چندوجهی، تأکید و تغییر توجه به برنام هریزی از سمت تقاضا به عرضه، از بین رفتن مرزهای مرسوم
بین صنایع مختلف و ارز شآفرینی از طریق جم عآوری، پردازش، نگهداری و توزیع اطلاعات و دانش اشاره کرد.
از همین بستر است که مفاهیم جدیدی مانند ارز شآفرینی، آمادگی و پذیرش الکترونیکی، همکاری-رقابت، فرابازار
و مد لهای کس بوکار در مدیریت کس بوکار ظهور پیدا کردند که امروزه خود به عواملی بدیهی بدل شد هاند.
با توجه به گسترش و اثرگذاری هم هجانبه فناوری و مظاهر آن در همه جنب ههای زندگی فردی و اجتماعی، سیاسی
و اقتصادی و رفتاری و فرهنگی، بدیهی است چگونگی نگاه مدیریتی به فرایندها و سمت و سوی جه تگیر یهای
کلان امری حساس و در عین حال تأثیرگذار است که هرگونه خطای احتمالی ب هسرعت خود را نشان خواهد بود. در
این فضا، سرعت تغ ییر نس لها و تفاوت بین آ نها بسیار سری عتر از آنچه تصور م یشد خود را نشان م یدهد. ظهور
نس لهای جدید نیروی کار که برداشت متفاوتی از کار، کس بوکار و روابط اجتماعی دارند؛ از مهار تهای متفاوتی
برخوردارند و نیازهای مهارتی و انگیزشی متفاوتی دارند، خود جنب های دیگر از این تحول بنیادین است.
دسترسی انفجاری به اطلاعات، آلودگی اطلاعاتی و گاه دانشی و بینشی، امکان انتخاب گزینشی اطلاعات
و دانش، تنوع اهداف فردی و اهمیت برایند مشترک اهداف در سازمان، مدیریت نوین دانش در سازمان، امکان
ترکی ببند یهای متفاوت از بازخوردها و رسان های شدن ماهیت کس بوکارها به دلیل تعاملات چندوجهی موجود، نیاز
به مهار تهای هوشی و هیجانی و مهار تهای فنی و اجتماعی ی کپارچه و چندبعدی و جدای یناپذیری عوامل و مظاهر
فناوری از مهار تهای مورد نیاز، تحول تعری فهای مرسوم از سواد، مهارت و آموزش و تغ ییر الگوهای ی ادگیری و
توجه به آن در قالبی ادگیری هدفمند و ترکیبی و تعاملی، توسعه روزافزون امکانات ارتباطی نظیر موبایل و شبک ههای
اجتماعی حرف های در همه عرص ههای کس بوکار که خود دریچ ه جدیدی را برای همه عرص ههای تفسیر اطلاعات و
دانش و ارز شآفرینی و ترکی ببندی جدیدی از بینش سازمانی مطرح م یکند، همه و همه، نوید ارز شآفرینی ترکیبی
و پیچید های را م یدهد که فرص تهای فردی و اجتماعی متنوعی به همراه دارد و چال شهای جدید و گاه ناشناخت های
را پیش روی مدیران و نیروی کار دان شبنیان ایجاد م یکند.
یکپارچگی و اتصال بیشتر اجزای زنجیره ارزش و سیستم ارزش در کس بوکار که حاصل اجتنا بناپذیر این تغ ییرات
بنیادین است، خود به این نکته مهم توجه دارد که مدیریت در این عرصه جدید باید به قابلی تهای مرسوم کاملاً مسلط
باشد و در این ساختار در هم تنیده، ی کپارچه و ب هشدت رقابتی
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت مالي دریافت: 1393/11/8 | پذیرش: 1393/11/8 | انتشار: 1393/11/8