دوره 25، شماره 271 - ( 12-1393 )                   جلد 25 شماره 271 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سرمقاله: بازیگران جدید در عرصه آموزش حرف های مدیریت. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1393; 25 (271) :2-2

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-2557-fa.html


چکیده:   (2984 مشاهده)
آموزش مدیریت، اعم از آموز شهای حرف های، رسمی و مقط عدار را م یتوان به مثلثی تشبیه کرد که از تعامل سه بازیگر عمده به عنوان سه ضلع مثلث شکل م یگیرد: ی کضلع آن، طرف عرضه است که بازیگران عمده آن، دانشگا هها و مراکز آموزش عالی، سازما نها و مؤسسات آموزشی دولتی و نیم هدولتی، و مراکز آموز شهای آزاد هستند. برخی صاح بنظران چنین م یاندیشند که بازار عرضه آموز شهای مدیریتی از آشفتگی بسیاری رنج م یبرد؛ آموز شها بعضا انتزاعی و بیرون از فضای واقعی کس بوکار هستند، مدارک ارائ هشده در دور ههای مقط عدار لزوما مورد تأیید مراجع رسمی نیستند، و برخی از بازیگران بیش از آنکه به ارتقای کیفیت آموزش بیندیشند، درآمدزایی را در اولویت قرار داد هاند. از سویی دیگر، نوعی تداخل فعالی تها در این عرصه به وجود آمده است؛ بدین معنی که بازیگران مرزی برای خود قائل نیستند و همگی به تمام حوز ههای آموزش وارد شد هاند. البته در نقطه مقابل، این دیدگاه نیز وجود دارد که تعدد رقبا و عدم مرزبندی بین آ نها نوعی بازار آزاد رقابتی به وجود م یآورد و این رقابت، در ذات خود ارتقای کیفیت را به همراه خواهد آورد. در ضلع دوم، طرف تقاضا قرار گرفته است که م یتوان آن را از لحاظ نوع حمایت مالی، به متقاضیان فردی و سازمانی؛ از لحاظ نوع دوره به متقاضیان دور ههای حرف های در مقابل دور ههای مقط عدار، و از لحاظ سابقه، به متقاضیان جوان و بدون تجربه کاری در مقابل متقاضیان دارای تجربه کاری تقسیم کرد. برخی صاح بنظران حوزه آموزش اعتقاد دارند که طرف تقاضا نیز ب هدرستی نیازهای خود را نشناخته است و پدیده م دگرایی که در جامعه ما حاکم است، در طرف تقاضا به صورت مدر کگرایی و تبعیت از جو حاکم بر جامعه در انتخاب دوره خودنمایی م یکند. آ نها چنین تحلیل م یکنند که طرف تقاضا -البته نه همیشه بلکه بیشتر در گونه متقاضیان ک متجربه فردی- نوع آموزش را نه برای پاسخگویی به ی کنیاز واقعی، بلکه برای گریز از بیکاری، کسب پرستیژ اجتماعی و جایگاه شغلی بهتر در آینده انتخاب م یکنند. در واقع، این نوع انتخاب به مانند کسی است که چیزی را در جایی تاریکی کرده، اما در جایی دیگر که روشن است به دنبال آن م یگردد. به عبارتی دیگر، این پرسش مطرح است که آیا این نیازهای طرف تقاضاست که طرف عرضه را برای ارائه دوره مناسب تحری کم یکند، یا طرف عرضه است که به کم کجو حاکم بر جامعه، در طرف تقاضا نیازسازی م یکند و خود به آن پاسخ م یدهد. این نقد هم مخالفانی دارد که این نوع تحلیل را بدبینانه م یدانند و نوید م یدهند که نشان ههای بلوغ و آگاهی در انتخاب دوره متناسب با نیاز فعلی فردی و سازمانی در متقاضیان -ب هویژه متقاضیان باتجربه و متقاضیان سازمانی- ظهور یافته است.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1394/2/6 | پذیرش: 1394/2/6 | انتشار: 1394/2/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb