دوره 26، شماره 277 - ( 7-1394 )                   جلد 26 شماره 277 صفحات 3-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (3053 مشاهده)
طی ده ههای گذشته، همه دولتها در اندیشه اصلاح و تحول در نظام اداری کشور بوده اند، چرا که بی تردید، نظام اداری پایه اصلی ارکان هر حکومتی را تشکیل میدهد و جریان صحیح و بهره ور امور و دستیابی به پیشرفت، توسعه و تحقق اهداف کوتاه مدت و بلندمدت و بهره گیری بهینه از منابع، همگی به عملکرد سالم، یکپارچه و هماهنگ این نظام وابسته است. تشیکل شورای عالی اداری در آغاز دهه چهل، با هدف سازگار کردن تشکیلات اداری دولت با سیر تکاملی جامعه، و تجدید نظر در روشهای کار و تشریفات اداری، صورت پذیرفت و قانون استخدام کشوری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور از محصولات مهم فعالیتهای این شورا به شمار می رفت که منجر به استقرار نظام جدید در اداره امور و استخدام کارکنان دولت گردید. اما با گسترش تشکیلات اداری کشور، ضعف ساختاری و عدم رشد متناسب بین ارکان مختلف جامعه و نظام اداری، همچنان رخ مینموده است. در سالهای پس از انقلاب اسلامی، مشکلات به جا مانده از نظام قبل و تعارض جدی آن با ارزشهای حاکم بر جامعه پس از انقلاب، ضرورت اصلاح و ایجاد تحول و دگرگونی در نظام اداری و مدیریت کشور را به عنوان یکی از اهداف مهم نظام، جلوه گر ساخت. مقدمه قانون اساسی تحت سرفصل قوه مجریه، به طرد نظام بوروکراسی که زاییده و حاصل حاکمیتهای طاغوتی است، اشاره کرده و بر ایجاد نظام اجرایی با کارایی بیشتر و سرعت افزو نتر در اجرای تعهدات اداری، تاکید دارد؛ بند 10 اصل سوم قانون اساسی، ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری را به عنوان یکی از وظایف شانزده گانه دولت جمهوری اسلامی ایران، برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، که پایه های شش گانه اعتقادی و ارزشی نظام جمهوری اسلامی را بر میشمارد، تعیین میکند و از دولت می خواهد که همه امکانات خود را برای تحقق آن به کار برد. طی سه دهه اخیر، با فعالیتهای وسیعی که برای اصلاح نظام اداری کشور انجام شده است، دولتها تلاش داشته اند تا نظام اداری کشور را با نظامهای ارزشی جامعه همسو کنند و با بهره گیری از نظامهای نوین مدیریت دولتی، که طی همین سالها در کشورهای پیشرفته، رشد تکاملی خود را به سرعت طی میکرده است، نظامهای کارآمدی را طراحی کرده و به اجرا بگذارند. تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه، تدوین و تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرای آزمایشی آن، انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل مجدد آن، شاید از مهمترین رخدادهای تحول نظام اداری، طی سه دهه اخیر در کشور بوده اند. شورای عالی اداری نیز مرجع و منشاء بسیاری از تصمیمگیر یها در جهت اصلاح نظام اداری، بهبود تشکیلات و اصلاح روشها بوده است.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1394/8/13 | پذیرش: 1394/8/13 | انتشار: 1394/8/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.