دوره 26، شماره 278 - ( 8-1394 )                   جلد 26 شماره 278 صفحات 34-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (2786 مشاهده)
توسعه دانش و مهارت در زمینه مورد علاقه، یکی از اصلی ترین گامها برای بهسازی نیروی انسانی است. برنامه ریزی توسعه فردی به افراد کمک میکند تا بر اساس خروجی های حاصل از مدل تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شخصی بتوانند نیازهای خود را برای ارتقای دانش و مهارتهای شغلی شناسایی کنند و روی آنها برنامه ریزی مناسب نمایند. توان بخشیدن به فرایندهای عملیاتی و نیروهای انسانی در سازمان برای بالابردن کیفیت عملکرد، لازمه توسعه و تحول سازمانی است. مهمترین عامل این تغییر و تحول، بلوغ رفتاری در سطوح فردی و گروهی است که هدایت عالمانه و علمی آن، افزایش بهره وری در عملکرد را به همراه خواهد داشت. برای حصول و استقرار بلوغ رفتاری، کوشش دو جانبه فرد و سازمان لازم است، یعنی فرد باید از موهبت علم، روح علمی و استنباطهای عقلی برخوردار باشد و سازمان نیز باید با ابزارهایی، نظیر آموزش فنون مرتبط با بهبود رفتار، تشویق، تنبیه و ... و اتخاذ سبک مدیریت متناسب به شکوفایی رفتار مطلوب کمک کند که در نتیجه، منجر به بالندگی فرد و سازمان شود. توسعه منابع انسانی در سازمانها به نوعی تعهد و انتظار متقابل و وظیفه دوسویه بین فرد و سازمان مبدل شده است. در چارچوب این تعهد و انتظار متقابل، ک ارکنان باید ضمن نشان دادن التزام عملی به انجام وظایفی در راستای اهداف سازمانی و رفتار در چارچوب نظا منامه آن، حقوق متقابلی را نیز
متن کامل [PDF 220 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت منابع انساني
دریافت: 1394/8/25 | پذیرش: 1394/8/25 | انتشار: 1394/8/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.