دوره 27، شماره 286 - ( 6-1395 )                   جلد 27 شماره 286 صفحات 2-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سر مقاله: پرورش مدیران شایسته در عرصه صادرات. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1395; 27 (286) :2-2

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3359-fa.html


چکیده:   (2431 مشاهده)

ضرورت و اهمیت صادرات غیر نفتی برای جامعه و کشور ما، به ویژه در شرایط حاضر، بر کسی پوشیده
نیست و طی سالهای اخیر بر اهمیت و توجه به آن افزوده شده است. در چنین شرایطی، هر گام و اقدام
برای پاسخ به این ضرورت و بها دادن به این امر مهم ارزشمند و شایسته تقدیر است. در حال حاضر،
مطالب، منابع و تجارب پشتیبان برای انجام اقدامات لازم به صورت حرفه ای در حوزه صادرات، به ویژه
مدیریت نوین، اثربخش و کارآمد این فرایند، بسیار کم است و لذا یکی از ابتکارات و اقدامات بسیار مهم
و کلیدی، کمک به تأمین و عرضه اطلاعات، منابع به روز و غنی علمی و حرف های مورد نیاز واقعی اهالی
کسب وکار، به ویژه مدیران عزیز و شایسته سازمانها و بنگاههای اقتصادی است.
ورود به بازارهای جهانی و محیط کسب وکار بین المللی و فعالیت مؤثر و مستمر برای فروش کالا
و خدمات، بازیگران و سازمانها و افراد شایسته و مناسب خود را می طلبد و این موضوع علاوه بر
کمّیت و کیفیت بسیاری از عوامل سازمانی و محیطی داخلی و بین المللی است که هریک با ضرایب
تأثیر متفاوت در موفقیت این فرایند مؤثرند. عرصه صادرات میدان اثبات قابلیت و توانمندی برای
کسب سهم بازار و تعیین جایگاه در محیط کسب وکار بین المللی است؛ فرصتی برای نشان دادن
شایستگی جهت قرار گرفتن در زنجیره تأمین جهانی است و آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای
یک جامعه دارد. حوزه کسب وکار بین المللی میدان مسابقه برای رقبایی از کشورهای مختلف است که
می خواهند برتری و توانمندی خویش را در زمینه جذب، طراحی، تأمین، تولید، بازاریابی، فروش، توزیع
و خدمات نشان دهند.
اما موفقیت در این زمینه، توجه اساسی به الزامات و عوامل کلیدی را می طلبد و می بایست بدون
سهل انگاری و ساده انگاری، به آ نها توجه اساسی و جدی نمود که این الزامات و عوامل کلیدی بسیارند.
یکی از عوامل کلیدی موفقیت، نظام مدیریت شایسته و توانمند است. بی تردید، نقش اصلی در فرایند
صادرات مدیریت این فرایند است. آگاهی کافی از الزامات قانونی، حقوقی، مالی و اقتصادی، سیاسی و
اجتماعی جزو این مدیریت است. سازماندهی مناسب، به کارگیری فرایندها و سیستمهای درخور و قابل
قبول، انتخاب و به کارگیری فناوری به روز و مناسب در سطوح و ابعاد مختلف، ایجاد فضای عملیاتی
مناسب برای صادرات در درون سازمان و از همه مهمتر، انتخاب اهداف، راهبردها و رویکردهای صحیح و
آگاهانه مبتنی بر درک درست از شرایط فعلی و آینده نگری، شکل دهنده این نظام مدیریت است.

انتخاب و پرورش مدیران شایسته برای بازیگری در عرصه صادرات، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در
این حوزه از فعالیت است. این فرایند با گزینش منطقی، حرفه ای و مبتنی بر شایسته گزینی در تناسب با
هدف، آغاز میشود. صادرات کالاها و خدمات به کشورهای دیگر، مدیران و کارشناسان باکفایت و لایق
را میطلبد که هنر و مهارت بازاریابی و فروش در بازارهای جهانی را داشته باشند و لذا باید خوب و درست
انتخاب کرد، تحلیل شکاف نمود تا حوز ههای توسعه قابلیت روشن شود، به آموزش و مهمتر از آن، به
پرورش پرداخت و با بهره گیری از مدیران ممتاز و برجسته ایرانی در حوزه صادرات، به علاوه استفاده
از افراد مجرب در حوزه بین المللی، مربی گری نمود تا در فرایند مزبور، نتایج مورد انتظار حاصل گردد.
همانگونه که قبلاً ذکر شد، موارد فوق از جمله عوامل کلیدی و الزامات موفقیت هستند که در کنار
توجه به سایر عوامل، می توانند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه صادرات محصولات و خدمات سازمانها و
شرکت های کشور عزیزمان ایران داشته باشند

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1395/8/1 | پذیرش: 1395/8/1 | انتشار: 1395/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb