طی سه دهه گذشته، آگاهی مصرف کنندگان نسبت به محیط زیست افزایش یافته است و مسئله محیط زیست از یک موضوع حاشیه ای تبدیل به یک مسئله اصلی
شد. از این رو، سازمان ها همگام با نیازهای افراد تلاش نمودند تا با برنامه ریزی و اجرای فعالیت های حفاظت از محیط زیست، از یکدیگر پیشی بگیرند، زیرا بازاریابی سنتی که بیش از حد بر خواسته های مشتریان تأکید می کرد و رفاه اجتماعی و مسائل محیط زیستی را در نظر نمی گرفت، کارایی خود را از دست داده بود. همچنین نتایج حاصل از تحقیقات بین المللی هم گویای این امر بود که مشتریان امروزه بیشتر نگران تغ ییرات محیطی هستند. مسائلی چون پویایی و شدت رقابت، افزایش نگرانی ها و آگاهی های مصرف کنندگان نسبت به محیط زیست و همچنین مقررات دولتی سبب شد که سازمان های تجاری توجه ویژه ای به مواردی چون سلامت جسمانی و روانی مصرف کنندگان و پاکیزگی محیط نشان دهند و این مسئله، در تمام ابعاد سازمان ها رخنه کرد و بازاریابی را نیز تحت تأثیر قرار داد که در نهایت منجر به پیدایش مفهوم جدیدی در ادبیات بازاریابی تحت عنوان بازاریابی سبز گردید. در این مقاله، ابتدا به بررسی مفهوم بازاریابی سبز، آمیخته بازاریابی سبز پرداخته و سپس به بررسی مفهوم مصرفکننده سبز و تأثیر بازاریابی سبز در رو کیرد مصرفکننده سبز پرداخته شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |