:: دوره 27، شماره 291 - ( مربوط به بهمن و اسفند 95 1395 ) ::
جلد 27 شماره 291 صفحات 2-2 برگشت به فهرست نسخه ها
سرمقاله: تعالی سازمان و کسب وکار برای تعالی جامعه
چکیده:   (1096 مشاهده)

هرگاه جامعه ای پیشرفته را مورد مطالعه و تحقیق قرار می دهیم، بی شک به سازمان ها و کسب و کارهای پیشرفته در آن جامعه می رسیم. بنیان پیشرفت و توسعه یک جامعه، سازمان های توسعه یافته است و البته این رابطه، رابطه تقویت کننده دوطرفه است. وجود سازمان های متعالی وتوسعه یافته نیز نشان دهنده سطح و میزان توسعه یافتگی یک جامعه است. لذا این چرخه تقویت کننده که موجودیت های مختلف در آن فعال هستند، عواملا نسانی، سازمانی، محیط ملی وب ین المللی و جهانی را شامل می شود که همگی مؤثر و متأثر هستند و با نگاه سیستمی پویا در یک رابطه تعاملی قوی قرار دارند. امروزه کشورهای مختلف بها ین نتیجه رسیده اند که برای بیان هویت و اثبات شایستگی و قابلیت جامعه خود، سازمان ها و کسب و کارهای توسعه یافته جهان تراز داشته باشند که بتوانند با محصولات خود نیازهای درون جامعه و سایر جوامع را با کیفیت مناسب، با کارایی و بهره وری لازم، ابتکار و نوآوری کافی و حفظ منابع و مصالح جامعه تأمین کنند و بی تردید سازمانی که چنین عملکردی داشته باشد، سازمان با سطح توسعه یافتگی و تعالی قابل قبول و در برخی موارد الگو است. طبیعی است که یکی از ابعاد این تعالی و بلکه مهم ترین آن،
انسان های توسعه یافته و متعالی هستند که در نقش ها و سطوح مختلف مؤثرند. فلسفه وجودی هر سازمان برگرفته از نیازهای واقعی جامعه است، زیرا بدون توجه به این حقیقت، دلیل و برهانی برای ایجاد سازمان و هرگونه کسب و کار وجود ندارد. کمیّت و کیفیت تأمین این نیاز، تابع میزان بلوغ و تعالی ساختار و سیستم تأمین کننده آنا ست. سازمان ها بنا به دلایل بیرونی و محیطی و دلایل درونی رهسپار تعالی می شوند. دلایل درونی، ظرفیت تفکر و ایده پردازی، خلق و نوآوری، درجه بلوغ و قابلیت های بالفعل و بالقوه در ابعاد گوناگون رهبری، راهبردها، فرایندها و انسان ها و توان و قابلیت جذب و حفظ شرکا و تأمین کنندگان است؛ دلایل بیرونی شامل شرایط، توقعات وا نتظارات و میزانب لوغ و توسعه یافتگی ذی نفعان مختلف کسب و کار می شود و سازمان شامل مشتریان، رقبا و تأمین کنندگان، سهامداران و جامعه است.
تداوم و پایداری در کسب و کار و بقای سازمان و میزان پیشرفت آن منوط به سطح و درجه تعالی، شایستگی و توسعه یافتگی عوامل توانمندساز و رشد دهنده سازمان است، هرچند به طور طبیعی بستر فعالیت ها و زیرساخت ها و فضای کسب و کار که در قالب عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناوری یک جامعه تعریف و مطرح می شوند، سهم قابل توجه خود را در موفقیت و پایداری سازمان خواهند داشت. موضوع مهم و قابل تأکید و توجه این است که تعالی سازمان و جامعه، مقصد و مکان
و نقطه مشخص نیست که در زمان مشخصی بدان رسیده و آسوده خاطر شویم و سازمان و جامعه را فارغ از هرگونه مشکل و مسئله ای تصور نماییم. چنینا ندیشه خامی هیچ گاه واقعیت نخواهد یافت و سازمان و جامعه را در سراشیبی سقوط و نزول قرار خواهد داد و فرصت های رشد و پیشرفت را خواهد سوزاند. تعالی و تکامل بی انتهاست و مهم این است که سازمان و جامعه در مسیر تعالی و تکامل قرار گیرند، احساس رشد، پیشرفت و توسعه سراسر وجود آن را فراگیرد،ا فتخار کمک به رشد و
تعالی جامعه را در خود نهادینه کند و زندگی بالنده سازمان، بالندگی هرچه بیشتر جامعه را موجب شود. 

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت منابع انساني
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سرمقاله: تعالی سازمان و کسب وکار برای تعالی جامعه. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1395; 27 (291) :2-2

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3512-fa.html



دوره 27، شماره 291 - ( مربوط به بهمن و اسفند 95 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها