دوره 27، شماره 292 - ( 1-1396 )                   جلد 27 شماره 292 صفحات 49-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حسینی لیلا، خانی ناصر. نوآوری در مدل کسب‌وکار خدمات . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1396; 27 (292) :49-55

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3561-fa.html


چکیده:   (1329 مشاهده)

یکی از ویژگی‌های اقتصاد در بخش خدمات، پویایی بی‌نظیر آن است که این پویایی بی‌نظیر در گرو نوآوری در خدمات است. اهمیت نوآوری در خدمات موجب شده است که سیاستگذاران بعضی از کشورها در راستای ایجاد محیط و بستر مناسب برای رشد نوآوری در خدمات، اقدام به تدوین سیاست‌های مربوطه نمایند، زیرا امروزه نوآوری و مدیریت درست آن، عامل بسیار مهمی در کسب موفقیت شرکت‌ها در عرصه‌های رقابت ملی و بین‌المللی است. بنابراین شرکت‌هایی که در زمینه نوآوری، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را شناخته و از سطح توانمندی نوآوری آگاه باشند می‌توانند از سطح فعلی توانمندی نوآوری تا رسیدن به سطح مطلوب، استراتژی‌هایی مشخص تدوین نمایند که در نهایت باعث ارتقای سطح توانمندی‌های نوآوری شود. به دلیل اینکه هر روز حوزه فعالیت‌های بخش خدمات بیشتر شده و بهره‌وری بالا در این حوزه یکی از ارکان نشان‌دهنده موفقیت‌های این بخش است، لذا نوآوری در بخش خدمات می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد باعث افزایش کیفیت خدمات و در نتیجه، رضایت مشتریان شود، ضمناً با نوآوری در دنیای محصولات و فناوری‌ها تفاوت دارد که نیازمند رویکردی نو به کسب‌وکار است. ارائه خدمات با تولید محصولات و توسعه فناوری‌ها تفاوت‌های ماهوی دارد، زیرا خدمات نمود فیزیکی ندارند، معمولاً در زمان تحویل مصرف می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را انبار کرد. همچنین نیازمند ارتباط نزدیک خدمت‌رسان و مصرف‌کننده هستند.

در دنیای به شدت رقابتی امروز، نقش حیاتی نوآوری جهت بهینه شدن مدل‌های کسب‌وکار درک شده است، اما بیشترین تحقیقات و مدل‌های ارائه شده برای مدل‌های کسب‌وکار در زمینه فعالیت‌های تولیدی است. خدمات که یکی از مسائل مهم در رقابت محسوب می‌شود نادیده گرفته شده است و مدل مناسبی جهت نوآوری در این‌گونه مدل کسب‌وکار ارائه نگردیده است. لذا در این مقاله، پس از تشریح مطالبی که از راه جمع‌آوری اطلاعات از طریق تحقیقات مروری پیرامون اهمیت نوآوری همچنین مدل کسب‌وکار  استروالدر به دست آمده، نسبت به ارائه مطالبی در خصوص وضعیت موجود سازمان‌های خدماتی و لزوم نوآوری در مدل کسب‌وکار خدمات اقدام شده است. سپس جهت بهبود وضعیت مدل کسب‌وکار موجود با استفاده از رویکرد "مدل ارزیابی نوآوری در خدمات جوتید" با پنج مؤلفه (راهبرد، فرایند، سازمان، فناوری، نظام) نسبت به ارائه راهکارهای نوآورانه اقدام شده است که نهایتاً، منجر به ارائه مدلی جهت نوآوری در مدل کسب‌وکار خدمات گردیده است.

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت تکنولوژی و نوآوری
دریافت: 1396/3/13 | پذیرش: 1396/3/13 | انتشار: 1396/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb