دوره 28، شماره 294 - ( 3-1396 )                   جلد 28 شماره 294 صفحات 41-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

قرطاسی پرنیان، احمدی پرویز. استراتژی بازاریابی رابطه‌مند و مدیریت ارتباط با مشتری . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1396; 28 (294) :37-41

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3617-fa.html


چکیده:   (3496 مشاهده)
موج شتابنده تحولات در دنیای کنونی و وجود فاکتورهایی از قبیل مرزهای نامشخص بین بازارها، کوتاه شدن دوره عمر محصول، تغییر سریع الگوهای خرید مشتریان و خبره‌تر شدن آنان، موجب تغییر در سبک و شیوه مدیریت و ساختار سازمانی شده و سازمان‌ها را به بهبود پیش‌بینی‌ها، یادگیری و سازگاری با محیط بیرونی فرا می‌خواند. امروزه تنها سازمان‌هایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسبی برخوردار خواهند بود که محور اصلی فعالیت‌های خود را تأمین خواسته مشتریان و ارضای نیازهای آنان قرار دهند، زیرا سطوح بالای رضایت مشتری موجب وفاداری بیشتر او می‌شود. در شرایط جدید، روش‌های بازاریابی گذشته کارایی لازم را نداشته و سودآوری کمتری دارند. امروزه بیشتر بازارها با رقابت فشرده و عرضه بیشتر از تقاضا مواجه هستند و در چنین شرایطی، حفظ مشتریان فعلی به‌عنوان چالشی استراتژیک مطرح است. لذا روش‌های بازاریابی به ‌طور فزاینده‌ در حال دور شدن از معاملات مقطعی و حرکت به ‌سوی ایجاد روابط بلند‌مدت حمایتی با مشتریان هستند. دلیل تغییر این رویکرد، این است که در گذشته نظریه‌های بازاریابی، بر جذب مشتریان جدید متمرکز بوده و برای حفظ مشتریان موجود، اهمیت چندانی قائل نبودند. هدف از نگارش این مقاله، بررسی اهمیت استراتژی بازاریابی رابطه‌مند و نقش آن در افزایش وفاداری مشتریان در جهت کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمان‌ها است. بررسی‌ها حاکی از آن است که هزینه جذب یک مشتری جدید، تقریباً پنج برابر هزینه حفظ هر مشتری وفادار است. لذا سازمان‌ها دائماً درصدد یافتن راه‌هایی هستند تا ارتباط خود را با مشتریان ارزشمند فعلی حفظ کنند. یکی از این راه‌ها، روشی شناخته‌شده تحت عنوان بازاریابی رابطه‌مند است که سبب محدود شدن مشتریان ناراضی و فزونی مشتریان وفادار می‌شود.
متن کامل [PDF 221 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت بازاريابي و فروش
دریافت: 1396/5/28 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/5/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb