با ظهور فینتک و استارتآپهای فینتکی، صنعت مالی و بازیگران همیشگی آن، یعنی بانکها و مؤسسات مالی، با این تهدید جدی مواجه شدند که خدماتی که سالها در انحصار آنها بود، اکنون با شکل، سرعت و قیمت متفاوت، توسط بازیگران جدیدی عرضه میشود؛ بازیگرانی که در شناسایی نیاز مشتری و طراحی راهحلهای سفارشی برای مشتری بسیار چابکتر و منعطفتر عمل میکنند. در ایران نیز فینتکها یا همان استارتآپهای فینتکی چندی است که ظهور کرده و با اقبال نسبی بازار مواجه شدهاند و حتی مواردی وجود دارد که مشتریان خدماتی را از فینتکها خریداری میکنند که در نظام بانکداری کشور بهطور رایگان ارائه میشود که این نشان از تغییر نگاه و انتظار مشتری دارد و زنگ خطری برای صنعت بانکداری کشور.
صاحبنظران حوزه فینتک در نشستی به بررسی وضعیت فینتک در ایران و رابطه فینتکها با فعالان کهنهکار صنعت مالی پرداختهاند. برخی از فعالان فینتکی معتقدند که بانکها حاضر نیستند حضور فینتک را به رسمت بشناسند و همواره نگاهی سلبی و تهاجمی به این پدیده دارند. در طرف دیگر، صاحبنظرانی قرار دارند که ضعف فینتکها در نوآوری را عامل اصلی دشواری کسبوکار فینتک در ایران میدانند و بر این باورند که تمامی فعالان صنعت بانکداری رویکرد یکسانی به فینتک نداشتهاند و برخی از آنها با نظری مثبت این پدیده را پذیرفته و از آن جهت ارزش افزایی برای مشتریان بهره گرفتهاند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت مالي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20