دوره 28، شماره 296 - ( 6-1396 )                   جلد 28 شماره 296 صفحات 56-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (2100 مشاهده)
فرایندها به طور مستقیم و غیر‌مستقیم در تولید کالا یا عرضه خدمات به مشتریان نقش دارند یا اینکه به طور کلی، در ایجاد ارزش افزوده برای ذ‌ی‌نفعان سازمان سهیم هستند. شرکت‌های هدفمند از گسترش و اصلاح فرایندها برای ایجاد و پرورش قابلیت‌های کلیدی پویا استفاده می‌کنند. کلیه فرایندهای سازمان از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از فرایندها که از آنها تحت عنوان فرایندهای کلیدی نام برده می‌شود، از بیشترین اهمیت برخوردارند و تمرکز بر آنها جهت ارتقا میتواند تأثیر شگرفی بر بهبود عملکرد سازمانی داشته باشد. از این‌رو، مستندسازی فرایندهای سازمان باید به شناسایی فرایندهای کلیدی سازمان، مدیریت آن‌ها و زیر فرایندهای مربوطه، تعاملات آن‌ها با یکدیگر و همچنین ارتباط آن‌ها با اهداف و استراتژی سازمان کمک نماید.
با توجه به محدودیت منابع، زمان و هزینه شناسایی فرایندهایی که نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردارند، برای سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. با شناخت و تمرکز بر فرایندهای کلیدی می‌توان مسیر دستیابی به موفقیت را هموارتر کرده و به سازمان‌ها در کسب مزیت رقابتی پایدار کمک نمود. این پژوهش چارچوبی جهت شناسایی فرایندهای کلیدی معرفی کرده و به صورت گام به گام مراحل انجام کار را شرح داده است. همچنین مبنایی پیشنهاد داده که با استفاده از آن می‌توان تعداد فرایندهای کلیدی را تعیین کرد. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش‌های گذشته به نظر می‌رسد که پژوهش حاضر به جزئیات پرداخته و به لحاظ کاربردی دارای قابلیت جاری‌سازی بیشتری است.
متن کامل [PDF 282 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سازمان و سیستم
دریافت: 1396/7/18 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1396/7/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.