خوشههای کسبوکار به مجموعهای از بنگاههای تجاری و غیرتجاری اطلاق میشود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شدهاند که همه این مجموعه در عین رقابت با یکدیگر دارای منافع و تهدیدات مشترک باشند. پروژه توسعه یک خوشه کسبوکار در جهت شناسایی منافع و تهدیدات مشترک و در نتیجه، برنامهریزی و جذب مشارکت تمامی ذینفعان در راستای مقابله با تهدیدات و کسب منافع مشترک است.
به عبارت دیگر، خوشههای کسبوکار میتوانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقهای باشند، زیرا در نتیجه توسعه خوشهها، بنگاههای درون خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصیتر از امکانات و اولویتهای موجود کار میکنند و در قالب توسعه خوشهای، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیتهای مشارکتی، بنگاهها دارای بازدهی بیشتری خواهند بود.
یکی از مهمترین شیوههای حمایت دولت از کسبوکارهای کوچک و متوسط مدل توسعه خوشهها است که علاوه بر ارائه کمکهای مستقیم و غیرمستقیم به تولیدکنندگان موجب توانمندسازی، ارتقای رقابتپذیری، توسعه بازار، برندسازی و افزایش صادرات آنها خواهد شد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1396/7/18 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1396/7/18