دوره 28، شماره 296 - ( 6-1396 )                   جلد 28 شماره 296 صفحات 28-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

عظیمی سید مسعود، دهقان محمد، کریمی علی. تجربه موفق توسعه خوشه‌های ‌کسب‌وکار در استان یزد . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1396; 28 (296) :26-28

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3651-fa.html


چکیده:   (1802 مشاهده)
خوشه‌های ‌کسب‌وکار به مجموعه‌ای از بنگاه‌های تجاری و غیرتجاری اطلاق می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده‌اند که همه این مجموعه در عین رقابت با یکدیگر دارای منافع و تهدیدات مشترک باشند. پروژه توسعه یک خوشه ‌کسب‌وکار در جهت شناسایی منافع و تهدیدات مشترک و در نتیجه، برنامه‌ریزی و جذب مشارکت تمامی ذی‌نفعان در راستای مقابله با تهدیدات و کسب منافع مشترک است.
به عبارت دیگر، خوشه‌های ‌کسب‌وکار می‌توانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقه‌ای باشند، زیرا در نتیجه توسعه خوشه‌ها، بنگاه‌های درون خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصی‌تر از امکانات و اولویت‌های موجود کار می‌کنند و در قالب توسعه خوشه‌ای، به دلیل افزایش همکاری و انجام فعالیت‌های مشارکتی، بنگاه‌ها دارای بازدهی بیشتری خواهند بود.
 یکی از مهم‌ترین شیوه‌های حمایت دولت از ‌کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مدل توسعه خوشه‌ها است که علاوه بر ارائه کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به تولیدکنندگان موجب توانمندسازی، ارتقای رقابت‌پذیری، توسعه بازار، برندسازی و افزایش صادرات آنها خواهد شد.
متن کامل [PDF 167 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1396/7/18 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1396/7/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb