با پیشرفت روزافزون فناوری در دنیای امروز، نهتنها شیوه زندگی مردم، بلکه حتی مدلهای کسبوکار آنها نیز دستخوش تغییراتی شده است. تغییراتی که هدف از آنها، تسریع و تسهیل امور روزمره بوده است.
هرچند در کشور ما طرح کسبوکار، راهاندازی کسبوکار جدید را به ذهن متبادر میسازد، اما لزوماً اینگونه نیست و طرح کسبوکار در مورد شرکتهای در حال فعالیت و حتی سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی کاربرد دارد. اما آنچه مفهومی جدید از کسبوکار را به ذهن متبادر میسازد، مدلهای جدید یا نوین کسبوکار است. مدل کسبوکار مشخص میکند که یک سازمان چگونه خلق ارزش میکند، از چه طریقی آن را ارائه میکند و به چه صورتی کسب ارزش میکند تا به اهداف خود دست یابد. به عبارت دیگر، مدل کسبوکار چارچوبی برای خلق پول و ثروت است. این چارچوب نشان میدهد که یک بنگاه چه مجموعه فعالیتهایی را، چگونه و در چه زمانی میبایست انجام دهد تا مشتریان از آنچه که از بنگاه انتظار دارند، بهرهمند شوند و بنگاه نیز به سود دست یابد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/9/29