دوره 28، شماره 300 - ( 10-1396 )                   جلد 28 شماره 300 صفحات 49-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (1332 مشاهده)
نگاهی گذرا به سیر تحول و تکامل تلفن‌های همراه در ایران، حاکی از آن است که این فناوری همزمان با تولد بسیاری از جوانان خلاق و جویای کار امروزی، در نیمه اول دهه هفتاد در کشور شروع به سرویس‌دهی کرد. این فناوری، دو مرحله از حیات خود را پشت سر گذاشته و اخیراً وارد مرحله سوم شده است. مرحله اول، دوره طفولیت تلفن‌های همراه بود که عمدتاً به عنوان کالای لوکس و تجملاتی تلقی می‌شد و امکان تهیه آن برای همگان میسر نبود. مرحله دوم، دوره نوجوانی فناوری مزبور بود که به عنوان وسیله ارتباطی حیاتی، کارکرد بسیار مطلوبی داشت و در دسترس اکثر مردم قرار گرفت. اکنون این فناوری با توسعه تصاعدی طی سال‌های اخیر، وارد دهه سوم یعنی همان عرصه جوانی، شکوفایی، بازدهی و کارآفرینی خود شده است. این دوره از حیات تلفن‌های همراه آغاز مبارکی برای توسعه اقتصادی، مبادلات تجاری، ظهور کسب‌وکارهای جدید و اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از همان جوانانی است که در دهه سوم زندگی خود، از بیکاری و نداشتن شغل رنج می‌برند. در سال‌های اخیر، شبکه‌های پرظرفیت نسل سوم، چهارم و چهار و نیم تلفن همراه، بسیاری از مرزهای توسعه را در پهنه کشور درنوردیده و اینترنت پرسرعت همراه، بستر مناسبی را برای بازارهای کارآفرین، نوآور و کسب‌وکارهای جدید به ارمغان آورده و بسیاری از ناممکن‌ها را ممکن ساخته است، هرچند که نقصان‌ها و شکاف دیجیتالی موجود بین شهرها و روستاها، قابل کتمان نیست.
متن کامل [PDF 105 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1397/1/15 | پذیرش: 1397/1/15 | انتشار: 1397/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.