سهم گروه مسکن از کل هزینه هر خانوار ایرانی حدود 35 درصد است. بر این اساس نوسانات بازار مسکن زیر ذرهبین هر ایرانی است. بهرغم وجود تقاضای جامعه برای اطلاع از کم وکیف بازار مسکن، تحلیلهای قابل اتکایی مشاهده نمیشود؛ تحلیلهای موجود نیز عمدتاً تک بعدی هستند. به عنوان مثال، با توجه به وجود حجم بالای خانههای خالی، چنین نتیجه گرفته میشود که قیمت مسکن، قابلیت افزایش ندارد یا با توجه به عقب ماندن قیمت مسکن از تورم عمومی و ثبات نسبی قیمت مسکن طی سالهای 92 تا 96 نتیجه گرفته میشود که شوک شدید قیمت مسکن در پیش است. در واقع، هر تحلیلگری با لحاظ متغیرهای توضیحی مدل خود، به نتایج متفاوتی میرسد؛ در حالی که یک تحلیل قابل اتکا میبایست به صورت چندوجهی و با لحاظ جمیع جوانب ممکن انجام شود.
واقع مطلب این است که نوسانات بازار مسکن کشور، متأثر از ساختار کلان اقتصادی، از مدل خاصی پیروی میکند. این مدل طی پنج دهه گذشته که از یکسو الگوی اقتصاد بر مبنای درآمد نفت، شکل گرفته و از سوی دیگر، ساختار سکونتی از قالب روستایی به شهری تبدیل شده است، تحولات قیمت، تولید و سرمایهگذاری در بخش مسکن را تحتالشعاع قرار داده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1397/5/30 | انتشار: 1397/5/30