امروز شرکتهای بزرگ دنیا تلاش دارند که مسئولیت اجتماعی را نیز در نوآوریهای خود منظور کنند که این نوع نوآوری را «نوآوری سبز» مینامند. پیادهسازی نوآوری سبز برای شرکتهای غیرسبز و صنایع غیرسبز یک چالش بزرگ است، زیرا این شرکتها اغلب فاقد منابع و شایستگیهای لازم برای نوآوری سبز هستند و باید آن را به دست آورند.
این مقاله یک چارچوب نظری ارائه میکند که نوآوریهای سبز را بسته به میزان تأثیرشان بر شایستگیهای شرکت طبقهبندی و تحلیل میکند که چگونه میتوان نوآوریهای سبز را پیادهسازی کرد. این مقاله به شرکتهایی که در صنایع غیرسبز کار میکنند، پیشنهاد میکند که شراکتهای تکنولوژیک برقرار کنند تا ضعف قابلیتها و دانش بازار خود را از طریق این مشارکتها جبران کنند.
امروز شرکتها به سه دلیل توجه ویژهای به موضوعات زیستمحیطی روی میآورند: 1. الزامات قانونی ملی و بینالمللی، 2. فشار افکار عمومی مشتریان و 3. فرصتهایی که این توجه برای شرکتها به همراه دارد. مطالعات نشان میدهد که رویکرد سبز نهتنها هزینهزا نبوده، بلکه منجر به افزایش درآمد برخی شرکتهای بزرگ نیز شده است.
یکی از راههایی که شرکتها در سبز شدن پیش میگیرند، پرداختن به نوآوریهایی است که میتوانند تأثیرات زیستمحیطی مثبتی داشته باشند. مطالعات نشان میدهد که نوآوری سبز چه در فرایند و چه در محصول، با مزیت رقابتی شرکتها همبستگی مثبت دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت تکنولوژی و نوآوری دریافت: 1397/7/16 | پذیرش: 1397/7/16 | انتشار: 1397/7/16