در سند چشمانداز ایران در افق 1404 به توسعه صادرات از بعد کمّی و کیفی توجه خاص شده و هدف این است که در سال 1404 (معادل 2025 میلادی)، ایران کشوری باشد «توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقـه، بـا هویـت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل». با توجه به جایگاه مورد انتظار ایران در منطقه در سال 2025 میلادی، شناسایی وضعیت سایر کشورهای منطقه از ضروریات است به همین منظور کشور ترکیه برای مطالعه تطبیقی انتخاب گردید تا بخش صادرات آن کشور از زوایای مختلف مورد مطالعه قرار گیرد. در این گزینش به عوامل متعددی که سبب اشتراکات و رقابتهای ایران و ترکیه میشود توجه شد. همسایگی کشور ترکیه با ایران سبب گردیده تا از گذشته دور، این دو کشور برای گسترش حوزه نفوذ اقتصادی، سیاسی و ... در رقابت باشند. این کشور نیز مانند ایران در مسیر راه ابریشم قرار داشته و به طور تاریخی افتوخیزهای سیاسی، اقتصادی و نظامی بر روند توسعه آن به طور اعم و صادرات به طور اخص تأثیر زیادی گذاشته است. ایران و ترکیه هردو تغییرات زیادی در ایجاد نهادهای تجاری داشته و با ساختارهای مدیریتی متفاوت، سعی در پیشبرد اهداف تجاری و صنعتی خود داشتهاند. مقطع پیشبینی شده برای دستیابی به اهداف صادراتی دو کشور به هم نزدیک بوده و با یکدیگر در دستیابی به بازارهای منطقه در رقابت میباشند. ضمن آنکه تنشهای منطقهای مشابه، این کشورها را تحت تأثیر قرار داده و این تنشها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر توسعه صادرات آنها اثر میگذارد.
در این گزارش وضعیت ترکیه مورد مطالعه قرار گرفته است و به سیاستها و برنامههای توسعه صادرات آن اشاره شده و متولیان اجرای برنامهها معرفی و عملکرد آنها ارائه گردیده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1397/8/1 | پذیرش: 1397/8/1 | انتشار: 1397/8/1