طراحی سازمان فرآیند تصمیمگیری درباره نحوه ساختارمندی و کارکرد سازمان است. هدف از سازماندهی و طراحی نمودارها و ساختارهای سازمانی تعریف و تخصیص دقیق مأموریتها و وظایف در راستای تحقق استراتژیهای سازمانی، اجرای بهنگام و اثربخش فعالیتها و بسترسازی برای توسعه سرمایههای انسانی سازمان میباشد. با این وجود، ساختارهای سازمانی به جهت ماهیت و تأثیر قابل توجه خود بر ارکان سازمان میتوانند با انحراف از مأموریت ذاتی خود صرفاً به محملی برای ارتقا و برخورداری طبقهای از کارکنان تبدیل شوند که لزوماً شایستهترین و اثربخشترین کارکنان سازمان نمیباشند.
از سوی دیگر، مفاهیم موجود در زمینه سازماندهی و طراحی ساختار اغلب ماهیتی تئوریک و بنیادین دارند. در نتیجه، همواره احساس میشود حد فاصل این مفاهیم تا فضای حل مسئله نیازمند تکنیکهایی عملیتر هستیم که از یکسو متکی بر تئوریها و از سوی دیگر، مبتنی بر چارچوبهای عقلی– استدلالی، بهگونهای آزموده در دسترس طراحان ساختار باشند.
این مقاله دربردارنده 25 تکنیک کاربردی در مباحث سازماندهی و طراحی ساختار و نتیجه تلاش عملی و مطالعات پردامنه، تفکرات و بازخورد عملی نویسندگان در حوزههای سازماندهی، طراحی نمودار و ساختارهای سازمانی و مدیریت منابع انسانی چندین شرکت بزرگ کشور در عرصه تولید فلزات خام و صنایع معدنی بالادست و نیز شرکتهای پشتیانیکننده آنها میباشد و در نظر دارد با تشریح این تکنیکها و نحوه بهرهگیری از آنها در حفظ کارکرد واقعی ساختارها سازمانی مؤثر باشد.
از آنجا که چارچوب و بنمایه مفاهیم مورد اشاره در این مقاله مبانی عقلی - استدلالی است میتوان تکنیکهای برشمرده در آن را به سازماندهی و طراحی نمودار سازمانی بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ تولیدی و غیر تولیدی نیز تعمیم داد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سازمان و سیستم دریافت: 1397/9/27 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1397/9/27