مدیریت کیفیت جامع (TOTAL QUALITY MANAGEMENT) یک رویکرد بهبود کیفیت کلگرا برای شرکتها با هدف بهبود عملکرد از لحاظ کیفیت و نوآوری است. سازمانهایی که از TQM استفاده میکنند منافع بسیاری از جمله تولید محصولات با کیفیت بالاتر، رضایت بیشتر مشتریان، کاهش هزینه، بهبود مالی، کیفیت و نوآوری در عملکرد و علاوه بر این بهبود رضایت کارکنان نصیب آنان میشود. علاوه بر این، اگر TQM با موفقیت پیاده سازی شود، یک مزیت رقابتی محسوب میشود. مطالعات متعدد رابطه مثبتی بین نتایج سازمانی و TQM نشان دادهاند. مدیریت کیفیت جامع یکی از ابزارهای مهم و کاربردی مدیریتی است که در گزارش شرکت بین و شرکاء در سال 2018 رتبه هشتم را از نظر میزان استفاده در بین 25 ابزار مدیریتی به خود اختصاص داده است. برای آشنایی هر چه بیشتر مدیران شرکتهای ایرانی در ادامه مروری بر تعاریف، اصول، عوامل مؤثر و فرایند اجرایی نمودن مدیریت کیفیت جامع خواهد آمد.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
مديريت كيفيت دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26