دوره 30، شماره 317 و آذر و دي - ( 10-1398 )                   جلد 30 شماره 317 و آذر و دي صفحات 44-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شفقت آیدا. نگاهی به یک کتاب/ از عرش به فرش. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1398; 30 (317) :42-44

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4113-fa.html


چکیده:   (1227 مشاهده)
جیم کالینز در کتاب مزبور و در طی سلسله تحقیق‌‌‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌‌‌ای به اینکه "چرا شرکتهای مقتدر ورشکست می‌‌‌‌‌‌شوند؟" پرداخته است. وی همچنین در این کتاب بررسی می‌‌‌‌‌‌نماید که آیا می‌‌‌‌‌‌توان به سرعت عامل ورشکستگی را تشخیص داد و از بروز آن جلوگیری کرد؟ و اینکه چقدر زمان لازم است تا شرکتی، پیش از آنکه به سرنوشت اجتناب‌ناپذیر ورشکستگی دچار شود، به ثبات رسد؟ چگونه می‌‌‌‌‌‌توان شرکتی را که در این مسیر افتاده بازگرداند؟
پروژه تحقیقاتی کالینز که بیش از چهار سال کامل زمان برد، از پنج مرحله‌‌‌‌‌‌ای که به ورشکستگی منتهی می‌‌‌‌‌‌شود، پرده برداشت:
  • مرحله اول: غرور ناشی از موفقیت
  • مرحله دوم: پیشروی بدون انضباط
  • مرحله سوم: انکار خطر و زیان
  • مرحله چهارم: به دنبال راهی برای خلاصی از وضعیت
  • مرحله پنجم: واگذاری شرکت به یک رقیب و یا تسلیم و پذیرش مرگ
گاهی شرکتهای بزرگ اشتباهات بدی مرتکب و بعداً دوباره سرپا می‌‌‌‌‌‌شوند- مهم نیست چقدر بزرگ باشد- همه شرکت‎ها در معرض سقوط است؛ هیچ قانون طبیعی‌‌‌‌‌‌ نمی‌‌‌‌‌‌تواند با اقتدار تضمینی کند که شرکتی برای همیشه در قله بماند. برای تمامی برندها احتمال سقوط هست و غالباً هم همین می‌‌‌‌‌‌شود.
اما همان‌‌‌‌‌‌طور که تحقیقات کالینز تأکید می‌‌‌‌‌‌کنند، بعضی از شرکت‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌توانند جان به در برند و گاهی اوقات از قبل هم قوی‌‌‌‌‌‌تر می‌‌‌‌‌‌شوند؛ حتی بعد از اینکه به اعماق مرحله‌‌‌‌‌‌ چهارم سقوط کرده باشند.
عامل سقوط اغلب اوقات از درون شرکت آغاز می‌‌‌‌‌‌شود و شرط بهبودی و سرپاشدن در دستان خود ماست. ما زندانی چرخه‌‌‌‌‌‌هایمان، تاریخ و حتی شکست‌‌‌‌‌‌های مقطعی مسیر پیش‌‌‌‌‌‌رویمان نیستیم تا وقتی که بازی کاملاً تمام نشده باشد. همیشه امید به بازگشت وجود خواهد داشت. شرکت‌‌‌‌‌‌های بزرگ ورشکست می‌‌‌‌‌‌شوند، ولی غالب آن‌‌‌‌‌‌ها دوباره رشد می‌‌‌‌‌‌کنند.
متن کامل [PDF 141 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: 1398/11/21 | پذیرش: 1398/11/21 | انتشار: 1398/11/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb