آیا کسی میتواند نوکیا را با یک میلیارد کاربر، از تخت پادشاهی به زیر کشد؟ این عنوان یکی از مهمترین تیترهای مندرج بر روی جلد نشریه فوربز در سال ۲۰۰۷ بود! در آن سالها شاید کسی به ذهنش حتی خطور نمیکرد که روزی نوکیایی دیگر وجود نخواهد داشت. نوکیا، غول بزرگ و قدرتمند حوزه مخابرات، به خاطر سختافزار و شارژدهی بالای باتری محصولاتش در بین کاربران تلفن همراه بسیار شناخته شده بود. اگر برخی از شرکت های قدرتمند قدیمی را بررسی کنیم، میبینیم آنها در یک بازه زمانی اوج گرفتهاند و به یکباره از تاریخ صنعت و تکنولوژی محو شده اند. کم نیستند شرکتهایی که دچار چنین سرنوشت مشابهی شدند. وجه مشترک و دلیل اصلی این ناکامی بزرگ چیست؟ چرا موفقیت های آنها تا سالیان سال ادامه نداشت؟ آیا می بایست بعد از طی نمودن قلههای موفقیت برای یک برند، منتظر شکست آن باشیم؟ در بیشتر موارد، افراد داستان موفقیت شرکتهای بزرگ را میخوانند اما درباره بزرگترین شکستها چطور؟ چرا بسیاری از شرکتهای بزرگ با از دست دادن فرصتها و نیروی کار شایسته، میلیونها دلار ضرر کردهاند؟ در این مقاله قصد داریم به یکی از مهمترین عوامل سقوط یک برند بپردازیم.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1400/5/13 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10