@ARTICLE{, author = {}, title = {}, volume = {26}, number = {282}, abstract ={اقتصاددانان منابع انسانی متخصص را بزرگترین دارایی و سرمایه اصلی یک سازمان میدانند و اعتقاد دارند بالندگی هر سازمانی، وامدار منابع انسانی آن است. اتکای صنعت بیمه و خدمات مالی نیز بر نیروی انسانی آن است و انسان محور بودن این صنعت بر کسی پوشیده نیست. آمارها حاکی از آن است در طی سالهای گذشته حضور زنان در بازار خدمات مالی و بیمه ای کشورمان در حال توسعه است. با وجود این، هنگام ورود به شغل جدیدی که به صورت سنتی برای مردان تصور میشده است یا پس از اشتغال در هنگام ارتقای شغلی، زنان بر استانداردهای متفاوتی نسبت به مردان قضاوت شده اند وعلیرغم اینکه از ظرفیتهای بالایی برخوردارند، اما به درستی جایگزین نشده اند و چیدمان مناسبی برای آنها در نظر گرفته نشده است. یکی از معیارهای قابل اعتنا برای محک زدن جنبه های جنسیتی بازارکار درکشور، "نرخ مشارکت اقتصادی زنان" است. این شاخص نشان دهنده نسبت زنان فعال و شاغل به کل زنان در سن کار است. مرکز آمار ایران در سال ۹۲ اعلام کرد نرخ مشارکت اقتصادی در ایران برای تمامی افراد بالای ۱۵ سال، کمی بیشتر از ۴۰ درصد است. این شاخص به تفکیک جنسیت برای مردان حدود ۶۸ درصد و برای زنان کمی بیش از ۱۲ درصد برآورد شده است. این مقدار براساس آمار سال 2013 بانک جهانی برای کشورهای همسایه ایران، در افغانستان و پاکستان به ترتیب ۱۶ و ۲۴ درصد بوده است و برای قطر، ترکیه و عراق به ترتیب ۵۰ ، ۲۹ و ۱۵ درصد برآورد شده است . در این سال، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشورهای آلمان، هلند و آمریکا نیز به ترتیب ۵۴ ،۸۰ و ۵۷ درصد است }, URL = {http://tadbir.imi.ir/article-1-3150-fa.html}, eprint = {http://tadbir.imi.ir/article-1-3150-fa.pdf}, journal = {TADBIR, A MONTHLY MAGAZINE ON MANAGEMENT}, doi = {}, year = {2016} }