TY - JOUR T1 - TT - صادرات با نگاه خدمت افزایی در زنجیره های ارزش جهانی JF - Tadbir JO - Tadbir VL - 27 IS - 289 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-3474-fa.html Y1 - 2016 SP - 20 EP - 24 N2 - در پارادیم کنونی کسب و کار که به چارچوب بازاریابی نیز شناخته می شود، رسالت اصلی هر شرکت یا سازمان ارزش آفرینی با توجه به نیاز و خواسته بازار و برای مشتریان )و نیز سایر طرف های ذی نفعشان( است. در این نوع نگاه، محصول هم بخشی از ارزش ایجاد شده برای مشتری محسوب می شود. در حقیقت، هر سازمانی به عنوان سامانه ای برای طراحی و تولید ارزش به حساب می آید که مایکل پورتر - که به پدر علم مشاوره نیز معروف است - سازمان ها را به مثابه اجزا های به هم پیوسته ای می داند که با استفاده از ورودی ها و با توجه به یکسری از فرایندهای اصلی و پشتیبانی خلق ارزش می نمایند که از این رو، وی هر سازمان را به عنوان زنجیره ارزش به حساب می آورد . بنابراین در ابعاد کلان اقتصاد، شرکت ها در شبکه های شکل یافته ای در قالب زنجیره های ارزش، خروجی خود را به صورت ارزش خلق شده به دیگر سازمان ها ارائه می دهند و هر یک از اعضای این زنجیره سهمی از ایجاد ارزش افزوده در عرضه نهایی را در اختیار دارند تا اینکه ارزش نهایی مورد نظر مشتری نهایی به دست وی برسد. یکی از پدیده هایی که امروزه بیش از پیش در اقتصاد بین الملل به چشم می خورد، حضور زنجیره های ارزش جهانی است. مفهوم زنجیره ارزش جهانی این واقعیت را نشان می دهد که کسب و کارها و کشورها در خلق ارزش در شبکه هایی به هم وابسته با سطح بالاتری از اثربخشی )در فروش و بازاریابی( و کارآیی )در تأمین و تولید( فعالیت می کنند )شکل شماره 1-الف(. این موضوع به ویژه با مفهوم جهانی سازی همراستا است که در کل جهان به مثابه یک بازار بزرگ متشکل از شبکه های تأمین، تولید و توزیع است M3 ER -