TY - JOUR JF - Tadbir JO - 3 VL - 29 IS - 310 PY - 2019 Y1 - 2019/1/01 TI - TT - شناسایی موانع گفتگو میان کارکنان با در نظر گرفتن ابعاد هوش هیجانی N2 - گفتگو را می‌توان حلقه مفقوده روابط انسانی قلمداد کرد، گفتگو در نگاه اول موضوعی بدیهی به نظر می‌رسد. مثل نفس کشیدن، اما نکاتی در آن است که اگر توجه نشود به بحث (Discussion) تبدیل می‌شود. حال به روابط خویش و اطرافیانمان نگاهی بیندازیم، به نظر گفتگو جاری است؟ آیا تعارضات و ذهنیات خود را با گفتگو حل و فصل می‌کنیم و یا با بحث و جدل و بی‌تفاوتی از آن‌ها می‌گذریم؟ مسئله اینجاست که گفتگو در روابط سازمانی، روابط میان فروشنده و خریدار، اجتماعی، تحصیلی، عاطفی و ... جایگاه مناسبی ندارد و نداشتن شناخت از مفهوم و اصول گفتگو و عدم استفاده از این فرایند در روابط انسانی و حتی آگاهی نداشتن از موانع گفتگو شکافی را متضمن می‌شود که روابط متعالی انسانی را به ورطه ناتوانی و ضعف می‌کشاند. دیالوگ از طریق برقراری رابطه انسانی کمک به حل تعارض و برقراری صلح در بین افراد جامعه می‌کند، اعضا و گروه‌های مخالف را گرد هم می‌آورد و به حل مسئله، تعارض، مجاله و نگرانی‌های جمعی می‌پردازد. گفت گو راهکار مناسبی برای قوت بخشیدن به جامعه معدنی و بیدار کردن احساس مسئولیت افراد است. روابط انسانی در امروزه با توجه به سیطره عقلانیت، بسیار مکانیکی، سرد، رسمی، قانونی، سلسله مراتبی و ساختاری شده است. در چنین جوی، انسان رابطه‌اش را با دیگری بر اساس نیاز خود و انتظارات جامعه تنظیم می‌کند و عشق، اعتماد و امید در چنبره یک رابطه مکانیکی و عقلانی محض به فراموشی سپرده می شود. بنابراین پرداختن به موضوع متعالی چون گفتگو می‌تواند یکی از مهمترین راه‌های دستیابی افراد به نگاه جامع به پدیده‌های هستی و برقراری ارتباط بین انسان‌ها باشد. گفتگویی که می‌تواند بسیاری از تعارضات، پیش‌داوری‌ها و تعصبات ذهنی و... را به سوی همکاری مشترک سوق دهد. انباشت مسائل و مشکلات در کارکنان سازمان و کشیدن بار سنگین ذهنی، انگیزه را برای فردای بهتر، بروز خلاقیت و نوآوری کارکنان و در نهایت سازمان از بین می‌برد. اشراف نداشتن به فرایند و اصول گفتگو بین کارکنان سازمان و مدیران ارشد، ارائه‌دهنده‌های خدمات و دریافت‌کننده‌های خدمات و ... روابطی را به وجود می‌آورد که گفتگو در آن نقشی نداشته و تعارضات و مسائل همچنان ماندگار می‌ماند. برای پرورش گفتگوی سازمانی و استفاده از گفتگو برای ایجاد تغییر و توسعه در سازمان‌ها و سیستم‌های بزرگ، شناسایی موانع، مسائل و تناقضات گفتگو در هر سازمانی به صورت اختصاصی ضروری است. این پژوهش با هدف شناسایی موانع گفتگو میان کارکنان با در نظر گرفتن ابعاد هوش هیجانی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. 61 مانع گفتگو از منابع متعدد لاتین و فارسی استخراج و در نهایت 38 مانع در قالب ابعاد هوش هیجانی تدوین و اطلاعات به دست آمده از 172پرسشنامه نشان داد که تمام موانع مورد بررسی در ارائه خدمات تأثیر زیادی داشته است. از روش‌های آماری؛ کولموگروف- اسمیرنوف و مدل‌های اندازه‌گیری تحلیل عاملی تأییدی، تی‌تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن و همچنین نرم افزار SmartPls3 استفاده شده است. SP - 40 EP - 49 AD - UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-3972-fa.html ER -