TY - JOUR T1 - TT - نگاهی به یک کتاب/ از عرش به فرش JF - Tadbir JO - Tadbir VL - 30 IS - 317 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-4113-fa.html Y1 - 2019 SP - 42 EP - 44 N2 - جیم کالینز در کتاب مزبور و در طی سلسله تحقیق‌‌‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌‌‌ای به اینکه "چرا شرکت‎های مقتدر ورشکست می‌‌‌‌‌‌شوند؟" پرداخته است. وی همچنین در این کتاب بررسی می‌‌‌‌‌‌نماید که آیا می‌‌‌‌‌‌توان به سرعت عامل ورشکستگی را تشخیص داد و از بروز آن جلوگیری کرد؟ و اینکه چقدر زمان لازم است تا شرکتی، پیش از آنکه به سرنوشت اجتناب‌ناپذیر ورشکستگی دچار شود، به ثبات رسد؟ چگونه می‌‌‌‌‌‌توان شرکتی را که در این مسیر افتاده بازگرداند؟ پروژه تحقیقاتی کالینز که بیش از چهار سال کامل زمان برد، از پنج مرحله‌‌‌‌‌‌ای که به ورشکستگی منتهی می‌‌‌‌‌‌شود، پرده برداشت: مرحله اول: غرور ناشی از موفقیت مرحله دوم: پیشروی بدون انضباط مرحله سوم: انکار خطر و زیان مرحله چهارم: به دنبال راهی برای خلاصی از وضعیت مرحله پنجم: واگذاری شرکت به یک رقیب و یا تسلیم و پذیرش مرگ گاهی شرکت‎های بزرگ اشتباهات بدی مرتکب و بعداً دوباره سرپا می‌‌‌‌‌‌شوند- مهم نیست چقدر بزرگ باشد- همه شرکت‎ها در معرض سقوط است؛ هیچ قانون طبیعی‌‌‌‌‌‌ نمی‌‌‌‌‌‌تواند با اقتدار تضمینی کند که شرکتی برای همیشه در قله بماند. برای تمامی برندها احتمال سقوط هست و غالباً هم همین می‌‌‌‌‌‌شود. اما همان‌‌‌‌‌‌طور که تحقیقات کالینز تأکید می‌‌‌‌‌‌کنند، بعضی از شرکت‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌توانند جان به در برند و گاهی اوقات از قبل هم قوی‌‌‌‌‌‌تر می‌‌‌‌‌‌شوند؛ حتی بعد از اینکه به اعماق مرحله‌‌‌‌‌‌ چهارم سقوط کرده باشند. عامل سقوط اغلب اوقات از درون شرکت آغاز می‌‌‌‌‌‌شود و شرط بهبودی و سرپاشدن در دستان خود ماست. ما زندانی چرخه‌‌‌‌‌‌هایمان، تاریخ و حتی شکست‌‌‌‌‌‌های مقطعی مسیر پیش‌‌‌‌‌‌رویمان نیستیم تا وقتی که بازی کاملاً تمام نشده باشد. همیشه امید به بازگشت وجود خواهد داشت. شرکت‌‌‌‌‌‌های بزرگ ورشکست می‌‌‌‌‌‌شوند، ولی غالب آن‌‌‌‌‌‌ها دوباره رشد می‌‌‌‌‌‌کنند. M3 ER -