TY - JOUR T1 - TT - نگاهی به یک کتاب/ تحلیل فضای کسب‌وکار JF - Tadbir JO - Tadbir VL - 30 IS - 317 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-4116-fa.html Y1 - 2019 SP - 21 EP - 25 N2 - مدیران اجرایی امروزه در فضای پیچیده و متلاطمی کار می‌کنند و برای بقا و موفقیت در عرصه‌های مختلف کسب‌وکار‌، نیازمند شناخت محیط پیرامون خویش هستند. این کتاب به تحلیل محیط ‌کسب‌وکار پرداخته و اصول راهکارهای ممکن برای موفقیت هرچه بیشتر ‌بنگاه‌های اقتصادی را به صورت مفهومی و کاربردی ارائه نموده است. در نگاهی اجمالی می‌توان گفت اگر بخواهم ‌کسب‌وکار پر رونقی داشته باشیم باید با مدیریت آگاهانه‌ای این ‌فرایند را بپیماییم. این مهم نیازمند توانایی صحیح و درست تحلیل محیط ‌کسب‌وکار است که خود مستلزم شناخت دقیق فضای ‌کسب‌وکار می‌باشد. البته برای شناخت بهتر و بیشتر، ضرورت انکارناپذیر فراگیری شاخه‌های گوناگون علوم اجتماعی همچون تئوری‌های اقتصاد، تکنیک‌های مدیریت مالی، مسائل مربوط به بازاریابی، مباحث منابع انسانی، رفتار سازمانی‌، بازرگانی بین‌المللی، مدیریت استراتژیک‌، فناوری اطلاعات و ... زیربنای موفقیت است. چرا می‌گوییم شناخت محیط کسب‌وکار برای مدیریت موفق بنگاه ضروری است؟ پاسخ به این سؤال حداقل در دو سرفصل قابل ارائه می‌باشد: اول آنکه قابلیت تدوین استراتژی بنگاه برای کسب مزیت‌های رقابتی با هدف دست یافتن به رشد فروش و افزایش سهم بازار و نهایتاً رشد درآمد، لزوماً با لحاظ نمودن شرایط محیطی میسر می‌شود. دوم آنکه شناخت فضای ‌کسب‌وکار، ابزار شناخت نیروهای رقابتی محیطی است. این شناخت برای تدوین و طراحی استراتژی یک پیش‌نیاز بسیار ضروری بوده و دارای اهمیت خاص است. رمز موفقیت یک بنگاه اقتصادی خلق مزیت رقابتی نسبت به رقباست. مزیت رقابتی نیز خصیصه‌ای است که بدان سبب مشتری یک بنگاه را بر رقیبش ارجح می‌داند. M3 ER -