TY - JOUR T1 - TT - مسئولیت اجتماعی شرکت JF - Tadbir JO - Tadbir VL - 30 IS - 318 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-4153-fa.html Y1 - 2020 SP - 50 EP - 51 N2 - مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت CSR برای اولین بار در دهه‌ بیست میلادی مطرح شد، ولی به ‌دلیل رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم، نتوانست به ‌عنوان یک موضوع جدی تا دهه‌ی 1950میان رهبران کسب‌وکار جایگاهی بیابد. در سال 1951 مسئولیت اجتماعی شرکت زمانی که فرانک آبرامز، رئیس هیئت مدیره شرکت استاندارد اویل نیو جرسی، مقاله‌ای در هاروارد بیزنس ریوییو با عنوان "تعهد/ الزام کسب‌وکار" منتشر نمود، دوباره در کانون توجه قرار گرفت. آبرامز معتقد بود برای آنکه کسب‌و‌کار به‌صورتی منصفانه با محیطی عادلانه اداره شود، لازم است در میان سهامداران، کارکنان، مشتریان، و جامعه در مقیاسی وسیع تعادلی سازگار ایجاد کند. اولین کتاب علمی با نام مسئولیت اجتماعی بازرگان/تاجر در سال 1953را هووارد بوون به‌ نگارش درآورد. او مسئولیت اجتماعی شرکت را به ‌عنوان "تعهدات و الزامات کسب‌وکار در اعمال سیاست‌ها، اتخاذ تصمیمات، پیگیری اقداماتی که در راستای اهداف و ارزش‌ها و نیز مطلوب جامعه باشد" تعریف کرده است. در دهه‌های بعد، تعاریف، اقدامات و پذیرش مسئولیت اجتماعی شرکت به سرعت اشاعه یافت و نظریه‌هایی مانند مدیران به ‌عنوان متولیان، توجه به اصول اخلاقی مسیحیت، و تعادل قدرت میان کسب‌و‌کار و جامعه مورد توجه قرار گرفت. تا سال 1979 که کارول مدل عملکرد اجتماعی شرکت CSP را ارائه داد، هیچ مدل نظری‌ دیگری مورد قبول واقع نشده بود که به استناد آن، مسئولیت اجتماعی شرکت، موضوعات اجتماعی و پاسخگو بودن اجتماعی شرکت را به ‌عنوان فلسفه‌ای پیشتاز برای رفتار مسئولانه شرکت‌ها مد نظر قرار دهد. اگرچه مدل CSP سبب پیشرفت فلسفه‌ CSR شد، اما از نظر کاربردی موفقیتی به دست نیاورد، زیرا فاقد معیارهای اندازه‌گیری و آزمون مدل بود. M3 ER -