RT - Journal Article T1 - JF - Tadbir YR - 2021 JO - Tadbir VO - 31 IS - 322 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-4209-fa.html SP - 54 EP - 57 AB - بررسی تجارب سازمان‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار که دارای عملکردی بالا در حوزه امور بانکی و خرده‌فروشی هستند، یک نقشه راه برای تعالی ارائه می‌کند. حتی قبل از بحران کووید-19، که به تحولات دیجیتال شرکت‌ها شتاب بخشید، اهمیت توسعه نرم‌افزار برای عملکرد مناسب کسب‌وکار، افزایش چشمگیری یافته بود. در فرایند مطالعه‌ای که در اوایل سال 2020، با هدف کمی‌سازی این اهمیت و یافتن پیوند روشنی بین توانمندی توسعه‌گرهای نرم‌افزار و موفقیت در کسب‌وکار، توسط مکینزی بر روی بیش از 400 شرکت انجام شد، شاخص سرعت توسعه‌گر نرم‌افزار (Developer Volocity Index - DVI ) که یک سنجش جامع از توانایی‌های توسعه نرم‌افزار در یک شرکت که مهمترین عوامل برای سرآمدی نرم‌افزار (شامل عوامل مربوط به فن آوری‌، شیوه‌های کار و توانمندی سازمانی) را در بر میگرفت، ایجاد شد. نتایج نشان داد که طی سال‌های 2014 تا 2018 شرکت‌هایی که در رده اول شاخص DVI قرار داشتند، نسبت به سایر همتایان خود، از لحاظ رشد درآمد تا 5 برابر بهتر عمل کرده‌اند. در مطالعه حاضر اما، نگاه عمیق تری به تعدادی اندک از شرکت‌ها در دو صنعت بزرگ خارج از حوزه تولید نرم‌افزار شده‌ است تا ویژگی‌های سازمان‌هایی که عملکرد برتری در توسعه نرم‌افزار دارند بهتر درک شود. در این مطالعه، بر مدیران نرم‌افزار در بانکداری و خرده‌فروشی، دو بخشی که بیشترین تقاضای خدمات دیجیتال را در طی همه‌گیر شدن بیماری کرونا تجربه کرده‌اند، تمرکز شده است. به طور خاص، سه بانک بین‌المللی و دو خرده‌فروش مورد مطالعه قرار گرفت که هرکدام درآمد بیش از 20 میلیارد دلار داشتند و دارای تیم‌های بزرگ توسعه‌گر داخلی بودند. این شرکت‌ها ضمن افزایش تعهدات خود در زمینه ‌سرمایه‌گذاری‌های نرم‌افزاری در سال 2020، ساخت محصولات نرم‌افزاری در سطح جهانی را طی چند سال گذشته به یک ماموریت اصلی تبدیل کرده و در این مسیر با چالش‌های مشابهی نیز روبه‌رو شده‌اند. LA eng UL http://tadbir.imi.ir/article-1-4209-fa.html M3 ER -