TY - JOUR JF - Tadbir JO - 3 VL - 23 IS - 251 PY - 2013 Y1 - 2013/5/01 TI - TT - بازاریابی ویروسی N2 - امروز، گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و کاربرد روزافزون آنها در امور تجاری، تاثیرات شگرفی بر بازاریابی کالاها و خدمات دارد. در این میان اینترنت، یکی از رسانه‌هایی است که روند اجرایی شیوه‌های تجاری، بویژه بازاریابی را تحت تاثیر فراوان قرار داده و حوزه‌های جدیدی در این رشته نظیر تجارت‌الکترونیک، تبلیغات آن‌لاین، بازاریابی‌الکترونیک و غیره ایجاد کرده است. بازاریابی ویروسی یکی از بخش‌هایی است که همگام با سایر بخش‌های بازاریابی از اینترنت تاثیر پذیرفته و بیشترین انطباق را با آن داشته است. بازاریابی ویروسی، اصولا یک استراتژی بازاریابی است که افراد را برای انتقال یک پیام بازاریابی به سایرین تشویق می‌نماید. این استراتژی برای اجرا متکی بر 6 اصل است که عبارت ‌انداز: 1-ارائه کالاها و خدمات رایگان 2- ارائه امکاناتی برای تسهیل انتقال پیام‌ها به دیگران 3- در نظر گرفتن سهولت گسترش برنامه‌ها از مقیاسی کوچک به دامنه‌ای بزرگ 4- بهره‌برداری از برانگیزاننده‌ها و الگوهای رایج رفتاری 5- استفاده از شبکه‌های ارتباطی‌موجود و 6- بهره‌مندی از مزایای ناشی از منابع در اختیار دیگران. آنچه افراد به عنوان بازاریابی ویروسی مطرح می‌نمایند، در واقع، جنبه‌های مختلف یک پدیده واحد است که در قالب اهداف گوناگون و با استفاده از مکانیسم‌های مختلفی عمل می‌نمایند. به‌طور کلی بازاریابی ویروسی مبتنی بر پنج نوع ویروس ارزشی، حیاتی، چرخشی، ترغیبی و تخریبی است و برای اجرای برنامه‌های خود از سه مکانیسم (ارسال نامه الکترونیک برای یک فهرست، قرار دادن پیام در وب سایت اینترنتی، قرار دادن یک پیام بازاریابی در متن نامه های الکترونیک) استفاده می‌نماید. با درنظر گرفتن شرایط اجرایی هر یک از برنامه‌های بازاریابی ویروسی، مبتنی بر شواهد و داستان‌های موفقیت بسیاری از شرکت‌های استفاده کننده، این ابزار می‌تواند نقش مؤثری در بازاریابی الکترونیک شرکت‌های ایرانی ایفاء نماید. براین اساس، مقاله حاضر تلاش می‌کند به معرفی ابعاد مختلف بازاریابی ویروسی بپردازد.دریافت متن کامل SP - 32 EP - 38 AD - UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-1123-fa.html ER -