RT - Journal Article T1 - JF - Tadbir YR - 2018 JO - Tadbir VO - 29 IS - 306 UR - http://tadbir.imi.ir/article-1-3881-fa.html SP - 2 EP - 2 AB - در عصر امروز که سرعت پیشرفت فناوری‌ها روز به روز در حال افزایش می‌باشد، سازمان‌ها و بنگاه‌ها برای بقا و رشد خود راهی جز تطبیق با تغییرات محیط پیرامون خود ندارند. موفقیت عمدتاً ریشه در نوآوری و خلق مزیت رقابتی دارد. مزیت رقابتی می‌تواند ناشی از اندازه، مالکیت دارایی‌ها و مانند آنها نیز باشد. اما مزیت رقابتی بر خواسته از نوآوری بیش از پیش به نفع سازمان‌ها و بنگاه‌هایی خواهد بود که بتوانند از دانش و مهارت‌های فناورانه و تجربه برای ایجاد نوآوری در محصولات خود (اعم از کالا یا خدمت) و نیز روش‌های توسعه و عرضه آنها استفاده کنند. نوآوری نه‌تنها در سطح بنگاه، بلکه به شکلی فزاینده به عنوان موتور رشد اقتصاد ملی اهمیت یافته است. تقریباً هر رشد اقتصادی که بعد از قرن هجدهم رخ داده است، به‌گونه‌ای ریشه در نوآوری دارد. نوآوری در حال تبدیل به یک مؤلفه کلیدی در سیاست‌گذاری اقتصادی کشورهاست؛ به طوری که کشورهای توسعه‌یافته نوآوری و تبدیل ایده‌ها و دانش به کالا و خدمت و برنامه‌ریزی بر پایه اقتصاد دانش‌محور را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. بنگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای نوآوری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند آینده خود را به خطر می‌اندازند و اگر به دنبال راه‌حل‌هایی نوآورانه برای مسائل نباشند، احتمال موفقیت کسب‌و‌کار آنها اندک است. ماهیت نوآوری به‌گونه‌ای است که اساساً به کارآفرینی مربوط می‌شود. LA eng UL http://tadbir.imi.ir/article-1-3881-fa.html M3 ER -