fa
jalali
1391
5
1
gregorian
2012
8
1
23
243
online
1
fulltext
fa
سرمقاله: اقتصاد سوسیالیستی، اقتصاد کاپیتالیستی و اقتصاد مقاومتی
صورت مسئله اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران در دوره بعد ازانقلاب اسلامی دچار تحولات و تغییرات متعددی بوده است. علاقهمندان و ذی نفعان اقتصادی به این تغییرجهتها دو گونه عکس العمل نشان داده اند. گروهی روزنامه نگار به همراه انبوه بی اطلاع از جریان و جریانات، زبان به گلایه گشوده اند واین تغییرات را سرچشمه هر آن چه مشکل است نامیده اند و لذا تاریخچه ادبیات اقتصادی این سرزمین آکنده است ازعباراتی چنین : «بخشنامه های متعدد بانک مرکزی»، «آئین نامه های خلق الساعه» و ... گروهی دیگر از ذی نفعان که مزید بر ذی نفعی، صاحب منافع نیز بوده اند با حفظ ظاهرانتقادی گروه های فشار، از هر نوع و جنسی را تشکیل داده و تلاش کرده اند جهت این تغییرات را در اختیار گیرند و به سمت بهینه کردن شرایط حرکت کنند. سوم دسته ای دراین میانه پرچم عقل برداشته و صحبت از واقعیتگرائی و اعتدال و دور اندیشی کرده اند. کمترین فایده این موضع اثبات آسان عاقل بودن گوینده است : «اگر از سفاهت سفیهان خسته گشته اید و طالب سیلان عقلانیت و اعتدال در جریان امور هستید نزد من آئید و زمام امور به من سپارید. » داستان چیست؟دریافت متن کامل
10
11
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-182&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/11
1392/5/20
2014/09/9
1393/6/18
سید سعید
قاضی طباطبایی
0031947532846004270
0031947532846004270
Yes
سازمان مدیریت صنعتی
fa
گفتوگوی ماه: ناکامی تحریمها در سایه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان میدانستند که این نام و این جهت گیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاشهای دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه خودشان را در عرصه اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاههای مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه ای توانستند با این تحریمها مقابله کنند و مواجهه آنها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریمها را خنثی کند و حربه دشمن را کُند کند. سال 90، سال فعالیتهای بزرگ علمی بود. سالی بود پر چالش، و سالی بود پر نشاط، و سالی بود که ملت ایران به فضل الهی توانست بر چالشهای موجود غلبه کند.
ما امسال سال دیگری را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهای زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من و بر طبق گزارشها و مشاوره با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه چالش مهم در همین سال جاری ، عرصه اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصههای اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است. من امسال تقسیم میکنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادی بر میگردد به مسئله تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله تولید داخلی را، آنچنان که شایسته آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمدهای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند.
پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله تولید ملی است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامهریزیِ درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهایی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله تولید ملی، مسئله مهمی است.
اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله تورم حل خواهد شد؛ مسئله اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئهی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.
متن فوق، بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری است که در نوروز و آغاز سال 91 ایراد فرمودند.
ایشان با نام گذاری سال 91 به عنوان سال حرکت در جهت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، بر رونق تولید در جهت حل مسئله تورم ، حل مسئله اشتغال و یافتن شیوه های مقابله با تحریمهای خارجی علیه کشورمان تاکید بسیار فرمودهاند.
به همین سبب میزگرد یا گفتوگوی ماه این شماره تدبیر به بررسی و تحلیل تاثیر توسعه تولیدات داخلی بر کنترل تورم و رشد اشتغال از یک سو و اثر آن بر مهار تحریمهای بیگانگان علیه ملت و کشور از سوی دیگر می پردازد.
ضمن تشکر از مهمانان شرکت کننده در این میز گرد، این گفت و گو را می خوانیم .دریافت متن کامل
12
23
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-183&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/9
1393/6/18
fa
مدل بلوغ مدیریت استراتژیک
سیستمهای زنده در هر مرحله از عمر خود دارای الگوهای رفتاری خاصی هستند. سیستمهای سازمانی نیز در مراحل دوره عمر، از یک الگوی قابل پیشبینی پیروی میکنند. شناسایی مقطع عمر هر سیستم یا پدیده سازمانی، زمینهساز یافتن راه حل مناسب و متناسب برای گذر از آن دوره و رسیدن به سطح بالاتری از بلوغ سازمانی است. چندی است این امر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدلهای بلوغ متنوعی نظیر مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه (OPM3)، مدل بلوغ قابلیتهای منابع انسانی (CMM)، و مدل بلوغ معماری سازمانی قوت گرفتهاند.
در خصوص تعریف بلوغ مدیریت استراتژیک در سازمانها تاکنون روش دقیقی توسعه نیافته است. مقاله حاضر، نتیجه تلاش مؤسسه BSC برای بهبود مدیریت استراتژیک در سازمانها است که منجر به توسعه مدل بلوغ مدیریت استراتژیک (SMMM) توسط این مؤسسه شده است.دریافت متن کامل
مدیریت استراتژیک, بلوغ مدیریت استراتژیک, مدیریت راهبرد
24
28
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-184&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/7
1393/6/16
ابراهیم
اقبال
eghbal@imi.ir
0031947532846004109
0031947532846004109
Yes
سازمان مدیریت صنعتی
fa
ارائه راهکارهای ایجاد تعادل بین کار و زندگی در سازمانهای تولیدی و صنعتی
ارتقای سطح بهره وری و کارامدی کارکنان، نیازمند فراهم نمودن بستر رضایت شغلی است. در رضایت شغلی عوامل مختلفی تأثیر دارند که تعامل آنها رضایتمندی مثبتی را به وجود می آورد. برای کارکنان حقوق و مزایا، شرایط فیزیکی محیط کار،ایجاد تعادل بین کار و زندگی از جمله عواملی است که در رضایت،شادابی و فضای روانی مناسب کسب و کار در سازمان و زندگی ، تأثیر بسزایی دارد و اهمیت آن برای کسب و کار دنیای امروز به اثبات رسیده است، طوری که در ویرایش 2010 مدل سرامدی نیز به صورت شفاف و روشن برآن تأکید شده است بنابراین برای ایجاد و دوام سرامدی کارکنان، شادابی، ارتقای سطح بهره وری نیاز است که سازمان ها در این حقوق به رویکردهای عملیاتی در این حوزه توجه نمایند.
تعادل کار و زندگی به معنای این نیست که در سازمان کمتر وقت گذاشته شود ویا برای سازمان و خانواده بطور مساوی وقت گذاشته شود بلکه نکته کلیدی این است که باید در رفتار با کار و زندگی تناسب را حاکم کرده و به شکل اثر بخش و کیفی کار و زندگی را دنبال کرد و این به خاطر آن است که ایجاد مرز و تفکیک بین کار و زندگی امکان پذیر نیست و لازم است مفهوم کار را که جزو زندگی است در موازنه کار و زندگی حاکم نمود.
این مقاله بر این اساس و با توجه به اهمیت مقوله مذکور در بهبود بهره وری سرمایه های انسانی سعی دارد مفهوم سازمانی تعادل کار و زندگی،عوامل ایجاد کننده آن، مزایا و نتایج مطالعات انجام شده و راهکارهای ارتقای آن را در سازمان تبیین نماید.دریافت متن کامل
تعادل کار و زندگی, رضایت شغلی, عملکرد, بهره وری
29
33
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-185&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/7
1393/6/16
ایرج
سلطانی
0031947532846004066
0031947532846004066
Yes
واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
fa
سیستم تولید چابک مبتنی بر رویکرد هولونیک
امروز، وجود فضای رقابتی شدید ، سرعت تغییرات را در سازمانها بیش از پیش افزایش داده و مدیران سازمانها را بر ان واقف ساخته است که تغییر عامل بقا است. موفقیت سازمانها تنها منحصر به کنترل هزینهها نیست بلکه انعطاف پذیری و بالاتر از آن، چابکی از اهمیت زیادی برخوردار است. با ظهور پارادایم تولید چابک، رویکردهای برنامه ریزی و کنترل سنتی و متمرکز، کارایی خود را از دست داده است و بیشتر به سمت سیستمهای مشارکتی و غیر متمرکز سوق داده می شوند.مفهوم هولونیک از جمله پارادایم هایی است که در افزایش چابکی سازمانها و واحد های صنعتی نقش عمده ای دارد.در این مقاله سعی بر آن است ابتدا با معرفی سیستمهای تولید چابک و در ادامه با بسط مفاهیم سیستمهای هوشمند و چند عاملی به سیستم هولونیک در مدل “PROSA” پرداخته شود.دریافت متن کامل
سیستم تولید چابک, سیستم چند عاملی,هولون,رویکرد هولونیک
34
38
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-186&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/9
1393/6/18
ناهیده
حیدرزاده
heydarzadeh_n@yahoo.com
0031947532846004271
0031947532846004271
Yes
fa
مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان
صاحبنظرانی چون پال هرسی و کنث بلانچارد بر این باورند که بسیاری از حساس ترین مشکلات سازمان ها نه در حیطه چیزها بلکه در قلمرو انسانها و رفتارهایی است که از آنها سر می زند (هرسی و بلانچارد، 1982) بیشتر رفتار کارمندان نه تنها هدف گرا بلکه آگاهانه هدف گرا یعنی از روی مقصود است.زمانی که مقاصد شخصی کارمندان با مقاصد سازمان همسو نباشد، سازمان عرصه رقابت های سیاسی برای کسب منافع و نیل به مقاصد شخصی می شود.رفتارهایی مانند زیرآب زنی، تهمت زدن، شایعه پراکنی، ترور شخصیت، لاابالی گری به هنگام کار، خبر چینی، افشاکردن اطلاعات محرمانه، پارتی بازی، بده بستان های درون سازمانی، کم کاری، روابط نامشروع، قانون گریزی ، چاپلوسی، ریا، ارتشا، اختلاس، توطئه و از این قبیل، سازمان را فرا می گیرد و به قول استیفن رابینز یکی از صاحبنظران مدیریت، سازمان به یک جنگل سیاسی تبدیل می شود. تعارض ها، تنش ها و درگیری های مکرر ناشی از سیاسی کاری ها، کارکنان را بی تفاوت و بی تعهد به کار و سازمان می سازد، و در نتیجه کارایی و اثربخشی سازمان افت می کند.
در این میان، برخی، ساده اندیشانه سیاست را به باد انتقاد می گیرند و حذف آن از زندگی کاری کارکنان را جستجو می کنند. واقعیت این است که سیاست دارای دو چهره است، یک چهره منفی که رفتارهای مخرب سیاسی را شامل می شود و دیگری چهره مثبت که تفکر منطقی، چاره جویی، حل مساله و تصمیم گیری صحیح را در بر می گیرد.هرچند نمی توان سیاسی کاری را در سازمان از بین برد، اما می توان آن را کنترل و هدایت کرد.این مقاله سعی دارد ضمن تعریف رفتار سیاسی، بیان زمینه ها و عوامل به وجود آورنده سیاسی کاری در سازمان، مقایسه نقش های مثبت ومنفی رفتار سیاسی و تعیین قلمرو رفتار سیاسی در سازمان، مدیران تازه کار و کم تجربه سازمانهای امروز را در مدیریت و کنترل رفتار های سیاسی یاری رساند.دریافت متن کامل
39
45
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-187&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/7
1393/6/16
دکتر غلامعباس
شکاری
dr.shekari@yahoo.com
0031947532846004067
0031947532846004067
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
محمد شهاب
شیبانی فر
sheybani.shahab@gmail.com
0031947532846004068
0031947532846004068
No
fa
کارآفرینی و رهبری در بازاریابی تولیدات هنری
کارآفرینی و رهبری به یکدیگر پیوستهاند. یک کارآفرین برای موفقیت باید از مهارتهای رهبری نیز برخوردار باشد. رهبری به معنی توانایی در نشان دادن مسیر و جلب نظر سایر افراد به پیروی است. کارآفرینی مستلزم توانایی انتخاب هدف و تهیه و گردآوری منابع لازم برای رسیدن به آن هدف است و اجرای آن نیاز به فردی خلاق دارد که بتواند بهتر از دیگران و حتی مغایر با روشهای متداول، کارها را انجام دهد. این مسئله در مورد محصولات هنری به چه معنی است؟ در زمینه بازاریابی چه مفهومی دارد؟ و به طور خاص در مورد مؤسساتی مانند موزهها، تئاترها و ارکسترهای بزرگ یا سمفونیک چگونه است؟
بازاریابی محصولات فرهنگی دارای ویژگیهایی است که نیاز به تجزیه و تحلیل کارآفرینی و رهبری در بازاریابی محصولات هنری دارد. این ویژگیها کدامند و چه مضامینی برای سایر جنبههای بازاریابی دارند؟ هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسشهاست. بدین منظور ابتدا بازاریابی تولیدات هنری تعریف میشود و پس از آن وجوه خاص رفتار مصرف کننده در حوزه فرهنگ تجزیه و تحلیل خواهد شد. نتایج این تجزیه و تحلیل منجر به ارائه راهکارهایی برای کارآفرینی و رهبری در انجام وظیفه تعیین علامت تجاری و تثبیت آن خواهد شد و در نهایت با بحثی پیرامون عوامل مرتبط با تکنولوژی و سیستمهای اطلاعاتی نتیجهگیری به عمل خواهد آمد.دریافت متن کامل
کارآفرینی, رهبری, تولیدات هنری
46
53
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-188&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/8
1393/6/17
سوسن
علائی
s.alaee@gmail.com
0031947532846004154
0031947532846004154
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال
fa
عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانکها
در راستای رشد و توسعه پایدار کشورها، توجه به بالندگی سازمانها از جمله سیاستهای مورد توجه همه مدیران است. بانک ها هم از این حیث مستثنی نیستند. در بانکداری نوین مؤلفههای متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانکها و مؤسسات مالی تأثیر میگذارند. شناسایی و تعیین میزان تأثیر و نوع ارتباط این مؤلفهها با موفقیت بانکها در تجهیز منابع پولی مقولهای مهم است. امروز، شرایط و موقعیتهای مؤسسات مالی و بانکها با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است مؤلفههای تأثیرگذار بر تجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک گروه بانکی متفاوت باشد.
در مقاله حاضر پس از بررسی ادبیات موضوع، به بررسی شاخصهای عملکردی بانکها پرداخته شده و با اتکا به نتایج حاصله از این بررسی ها به ارائه چهار فاکتور اصلی جهت بهبود عملکرد بانکها شامل تجهیز منابع پولی در بانکداری نوین، استفاده از شاخصهای بانک جهانی، مدیریت ریسک و بهینه گزینی اشاره شده است که به توضیح و تفسیر هر یک از فرعیات آن عوامل نیز پرداخته شده و در پایان با استفاده از این نتایج به ارائه پیشنهادات کاربردی از جمله، تنوع خدمات نوین بانکی، فرهنگسازی مشتریان، بررسی روند تکاملی سازمانی و سیاستهای مالی اشاره شده است.دریافت متن کامل
عملکرد, بانک
54
60
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-189&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/9
1393/6/18
محسن
عباسقلی پور
M_abasgholipour@yahoo.com
0031947532846004315
0031947532846004315
Yes
کارشناس بانک پارسیان
fa
بنیان های مفهومی حسابداری مدیریت استراتژیک
حسابداری مدیریت سنتی تا حد زیادی عملکرد کوتاه مدت واحدهای تجاری را مورد توجه قرار می دهد و کمتر به اهداف و جنبه های استراتژیک توجه می کند. به منظور حل این مشکل، در ادبیات حسابداری مدیریت، رویکردی تحت عنوان حسابداری مدیریت استراتژیک مطرح شده است. حسابداری مدیریت استراتژیک یک پدیده نوظهور است که تا کنون در رابطه با چیستی و چگونگی توسعه آن دیدگاه واحد و مشترکی ارائه نشده است. با توجه به اهمیت بازنگری سیستم های حسابداری مدیریت جهت تامین نیازهای استراتژیک، این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری حسابداری مدیریت استراتژیک می پردازد. در این راستا ابتدا ماهیت استراتژی و برخی از مفاهیم زیربنایی تحلیل و تدوین فعالیت های استراتژیک بررسی شده، سپس رویکردهای مهم در توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک ارزیابی می گردد.دریافت متن کامل
حسابداری مدیریت استراتژیک, مفاهیم حسابداری مدیریت استراتژیک, رویکردهای حسابداری مدیریت استراتژیک.
61
66
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-190&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/9
1393/6/18
دکتر داریوش
فروغی
n_esadinia@yahoo.com
0031947532846004216
0031947532846004216
Yes
گروه حسابداری دانشگاه اصفهان
مرتضی
احمدی
Morteza.ahmadi.97@gmail.com
0031947532846004217
0031947532846004217
No
دانشگاه اصفهان
منوچهر
میرزائی
manochehrmirzaei@yahoo.com
0031947532846004218
0031947532846004218
No
دانشگاه اصفهان
fa
چگونه پیشتاز بمانیم: نقش استعارهها در تکامل تئوری سازمان
مدیریت، به عنوان یک علم بین رشتهای، یکصد سال است با تدوین اصول علمی آن، پا به عرصه وجود نهاده است وتا امروز نیز بر اساس تغییرات و تکاملی که در سایر حوزههای علمی و فکری بشر، مانند انسانشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی، سیاست و اقتصاد پدید آمده، رو به تکامل رفته است. سازمان نیز که موضوع تحقق علم مدیریت است، در این یک قرن، از حالت ساده و بسیط خارج شده و به نهادی اجتماعی و تاثیرگذار تبدیل شده است. تئوریپردازی در مورد تبیین حقیقت سازمان و مدیریت، همراه با این تحولات دگرگون شده و سیری از دوران کلاسیک و نوگرایی تا دوران نمادگرایی و فرانوگرایی را طی کرده است. در این مسیر، هم رویکرد وجودشناختی (انتوژیک) به سازمان تغییر کرده و نگاه عینیتگرا به ذهنیتگرا سوق یافته و هم رویکرد معرفتشناختی (اپیستمولوژیک) بسط و تغییر یافته است. تکامل و گسترش علوم جدیدی مانند زبانشناسی، بسیار بر این امر تاثیرگذار بوده است و علم هرمنوتیک تا حدی در ذهن و زبان فرانوگرایان نفوذ یافته است که برای تبیین سازمان، آن را به مثابه یک متن مورد فهم قرار دادهاند.
دیدگاه استعاری نسبت به هستی باعث شد تا از استعارهها نیز به عنوان ظرفیتی ناشکفته در زمینه تشریح سازمان و حتی تصویرسازی و خلق سازمان استفاده شود. در این مقاله، سیر تطور تئوریهای سازمانی و نقش وجایگاه زبان در تفکر استعاری و تنوع استعارهسازی در تکامل تئوری سازمان، مورد بررسی قرار گرفته است.دریافت متن کامل
71
74
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-191&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/9
1393/6/18
مسعود
بینش
0031947532846004316
0031947532846004316
Yes
fa
گزارش ویژه: تراکنشهای موفق بر بستر همراه ( نشست فصلی MITM در سازمان مدیریت صنعتی)
با اینکه راهاندازی اولین زیرساختهای بانکداری الکترونیک در ایران نسبت به دنیا با تاخیر همراه است،اما سرعت فراگیری بانکداری الکترونیک در ایران از معمول دنیا بالاتر بوده است. نخستین سرویسهای بانکداری آنلاین درسال ۱۹۸۱ (۱۳۵۹ خورشیدی) در ۴ بانک نیویورک شروع به کار کردند و سرویس ویدئوتکس را ارائه دادند. ۲ سال بعد در سال ۱۹۸۳ سرویسهای بانکداری آنلاین خانگی به اروپا و انگلستان نیز تسری یافت. این فناوری بر اتصال یک صفحهکلید به سیستم تلفن یا دستگاه تلویزیون تکیه داشت که امکان مشاهده آنلاین صورتحسابها، انتقالات بانکی و پرداخت قبوض را فراهم میکرد. سرانجام ۱۱ سال بعد موسسه اعتباری استنفورد به عنوان اولین موسسه در اکتبر ۱۹۹۴ سرویسهای بانکداری اینترنتی را به همه اعضای خود و جهان ارائه کرد و فصلی نوین در صنعت بانکداری گشود.
بانکداری الکترونیک جهانی در ۳ سطح اطلاعرسانی، ارتباطات و تراکنش با ارائه ۶۶ خدمت متنوع از پرداخت الکترونیک قبوض گرفته تا مدیریت آنلاین موسسات مالی، بانکداری تجاری، راهاندازی شبکههای پرداخت و دریافت، دستگاههای خودپرداز، کارتهای بانکی و شعبههای الکترونیک کار خود را گسترش داد تا آنجا که اکنون بانکهای تمام الکترونیک در آمریکا متولد شده و به سرعت فراگیر شدهاند، اما در ایران شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بانکی) به عنوان مهمترین زیرساخت بانکداری الکترونیک و آنلاین در سال ۸۱ راهاندازی شدکه سرعت رشد این فناوری اقتصادی ـ اجتماعی هر چند نامتوازن از نظر جغرافیایی، به طرز حیرتآوری فراگیر بوده است،
در این راستا و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فناوری پرداخت همراه، از سوی مدیریت فناوری اطلاعات ( MITM ) در واحد دوره های عالی و تحصیلات تکمیلی سازمان مدیریت صنعتی ، هجدهمین همایش فصلی دوره ( MBA ) با مدیریت آقای دکتر کامران اعتماد مقدم و مسئولیت اجرایی دوره خانم سحر گیتی نما برگزار شد . در این نشست فصلی، تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران مسائل فناوری اطلاعات در حوزه پرداخت های الکترونیک از طریق تلفن همراه ، مطالبی را ارئه کردند که شما را به مطالعه دیدگاه های این کارشناسان دعوت می نماییم .دریافت متن کامل
75
80
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-192&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/92014/09/9
1393/6/18
علی اکبر
بینش
babaie1985@yahoo.com
0031947532846004242
0031947532846004242
Yes
سازمان مدیریت صنعتی
fa
بم در 24 ساعت نخست فاجعه: تجاربی که هرگز منتشر نشد
در ادامه درس آموخته هایی از تجارب زلزله بم و مجموعه مصاحبه هاییکه درج آن ها در زمینه مدیریت بحران از شماره 242 تدبیر آغاز شده است ، دومین مصاحبه ایکهپیش رو دارید ، گفت وگویی است با آقای دکتر سیامک زند رضوی ، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، که در همین زمینه انجام شده است. از شما دعوت می شود این گفت وگو را بخوانید.دریافت متن کامل
81
84
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-193&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/9
1393/6/18
fa
گزارش همایش: مدیریت استراتژیک منابع انسانی
آسیبشناسی براساس درک نحوه کار سازمان پایهگذاری میشود. چارچوبهای فکری که دستاندرکاران تحول سازمانی برای ارزیابی سازمان به کار میبرند، "الگوهای آسیبشناسی" نامیده میشوند. الگوهای آسیبشناسی در برنامه تحول سازمانی نقش تعیینکنندهای ایفا میکند .
با شناخت الگوهای آسیب شناسی می توان نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن یکی از آنها با توجه به مقتضیات سازمانی اقدام نمود به طوریکه با مشاهده هر گونه مشکل در سازمان با دید سیستمی و نظام مند به بررسی تعاملات میان مولفه های مختلف سازمانی پرداخت و ریشه یا ریشه های مشکل را شناخت ،به این ترتیب با اقدام اصولی و پیش گیرانه می توان عواقب زیانبار آسیب ها را به حداقل رساند.
از این رو، پژوهشگران و صاحبنظران، الگوهایی برای آسیبشناسی سازمانی معرفی نمودهاند. در این الگوها، آسیبشناسی سازمانی از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. مهمترین الگوهای سازمانی عبارتاند از: مدل هفت بعدی ماروین وایزبورد، مدل هاریسون ومدل تحلیل سه شاخگی.
به همین منظور شرکت همایش آزما پارسیان همایشی را با نام آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی در تاریخ تیر ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی نیایش برگزار کرد.
در این همایش برخی از مدیران، استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها سخنانی ایراد کردند .
نخستین سخنران این همایش، آقای دکتر محمد علی محمدی مدیر طراحی و نظارت طرح سام (سامانه ارتقای مدیریت بنگاه های صنعتی ) وزارت صنعت ، معدن وتجارت و عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی بود. وی سخنان خود را در باره آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی با تاکید بر نظام ارزیابی عملکرد از دید مدیران آغاز کرد. خلاصهای از سخنان ایشان را با هم میخوانیم:دریافت متن کامل
مدیریت استراتژیک, مدیریت منابع انسانی
85
95
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-194&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/7
1393/6/16
fa
تدبیرانه: ستونی در مزایای جدیدترین رویکردهای مدیریتی در حل مسایل
پس از آشنایی با اصول تفکر حاکم بر استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله ، نگاهی اجمالی به توجه کشورها به این نحوه تفکر، روشنگر نکاتی برای مدیریت کشور خواهد بود. در حال حاضر، تکنیکهای حل مسئله در جهان به صورت حرفهای مورد توجه قرار گرفتهاند. برخی شرکتهای مشاورهای حرفهای در کشورهای مختلف، تمرکز خود را بر این موضوعات قرار دادهاند و از طریق کشف و حل مسایل سازمانهای متقاضی به تحکیم موقعیت خود میپردازند.
اغلب این شرکتها با همکاری یکدیگر، اقدام به تاسیس انجمنهای حرفهای نمودهاند و با استفاده از آنها، ضمن انتقال خواستهها و نیازهای خود به دولتها، روند بسط و توسعه اخلاق حرفهای را در کشور خود تعیین نمودهاند. برخی از انجمنهای فعال و معتبر، محدوده فعالیت خود را فراتر از کشورهای خود قرار دادهاند و با پذیرش اعضای حقیقی و حقوقی خارجی، تسلط علمی خود را در جهان گسترش دادهاند. انجمنهای آمریکایی از چنین راهبردی پیروی میکنند و روند حل مسئله در دنیا را زیر نظر دارند. در حوزه مهندسی ارزش، آموزشهای جهانی در قالب یک سری استانداردها و توسط انجمن مهندسین ارزش آمریکا ، در دنیا دنبال میشود و آموزش گیرندگان، مدارک خود را از آن انجمن دریافت میکنند. در حوزه ششسیگما نیز چند شرکت برتر آمریکایی، پیشتاز این حوزه شناخته میشوند.دریافت متن کامل
101
101
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-195&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/72014/09/9
1393/6/18
سارا
سلیمی
0031947532846004294
0031947532846004294
Yes
موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران
مهدی
پروین
0031947532846004295
0031947532846004295
No
موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران
fa
کوتاه و خواندنی: توهم مدیریت همزمان امور
یک نکته بنیادی برای هر کسی که میخواهد به مقام مدیریت عالی در یک شرکت و سازمان برسد این است که همواره همه چیز به آن سادگی که به نظر میرسد نیست، و بسیاری از نظریات و مفاهیم که به نظر راه حل مشکلات وی و شرکتش هستند در نهایت عامل درد سر ساز میشوند. به عنوان یک نمونه بسیار عالی و کمنظیر در اثبات مطالب فوق میتوان به جهانشمولترین مشکل مدیران در تمام دنیا یعنی کمبود وقت و مسئله مدیریت زمان اشاره نمود؛ در ذیل به صورت بسیار مختصر ایده مدیریت همزمان امور در حوزه مدیریت زمان مورد اشاره قرار میگیرد و نشان داده خواهد شد که چگونه بسیاری از مدیران با پیگیری سادهترین و پیشپا افتاده ترین راهحلها در مدیریت زمان عملا به خود و شرکتشان ضربه زدهاند:
افراد با یک تفکر ساده فکر میکنند انجام همزمان چندکار در آن واحد باعث می شود وقت تلف شدهای نداشته باشند و بهره وری زمان افزایش یابد، اما واقعیت چیز دیگری است.
تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که انجام دادن چند کار در آن واحد نه تنها ناکارا است بلکه استرسزا نیز هست.
انجام دادن چند کار در آن واحد، حیلهای است که ما به خودمان میزنیم و فکر میکنیم که کار بیشتری انجام میدهیم. ولی در حقیقت با این کار بازدهیمان را حدود 40 درصد پایین میآوریم عملا ما چند کار را با هم انجام نمیدهیم، بلکه فقط به سرعت از این کار به آن کار میپریم و این عمل فقط بین کارهای ما وقفههای بیحاصل ایجاد میکند و باعث از دست رفتن زمان مفید ما میشود.دریافت متن کامل
102
102
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-27-196&slc_lang=fa&sid=1
2013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/112013/08/11
1392/5/20
2014/09/92014/09/92014/09/72014/09/72014/09/92014/09/72014/09/82014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/92014/09/72014/09/92014/09/9
1393/6/18