fa
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
26
275
online
1
fulltext
fa
حاکمیت شرکتی، از ایده تا عمل
یک حاکمیت یا حکمرانی شرکتی خوب، اطمینان می دهد که فضای کسب وکار، منصفانه و شفاف است و
شرکتها میتوانند برای اقداماتی که انجام میدهند، پاسخگو باشند. یک حکمرانی شرکتی ضعیف، شرکتها
را به سمت مدیریت نامناسب، هدر دادن منابع و فساد پیش میبرد. هرچند که حکمرانی شرکتی، در ابتدا برای
اعمال شیوه های صحیح و نوین مدیریتی بر شرکتهای سهامی خاص پدید آمد، اما امروزه به همان اندازه برای
شرکتها و سازمانهای دولتی، تعاون یها، کسب وکارهای خانوادگی و حتی نهادهای مردمی و غیردولتی نیز حائز
اهمیت است. صرف نظر از ساختار حقوقی، نوع مال یکت و میزان مسئولیت، تنها ی ک حکمرانی خوب است که
میتواند عملکرد خوب و پایدار کسب وکار و فعالیت سازمانها را تضمین نماید.
تعاریفی که از حکمرانی شرکتی ارائه شده است در دو گروه قابل بررسی هستند. گروه اول به مجموع های از
مد لهای رفتاری م یپردازد، از قبیل رفتار واقعی شرکتها بر اساس شاخصهایی مانند عملکرد، کارایی، رشد،
ساختار مالی و نوع رفتار با سهامداران و سایر ذینفعان. گروه دوم به هنجارهای قانونی توجه دارد، مانند قوانین
حاکم بر عملکرد بنگاهها، شامل مقررات و ضوابطی که توسط نظام قانونگذاری، دستگاه قضایی، بازارهای مالی
و بازار کار وضع می شوند.
برخی، حاکمیت شرکتی را مجموع های از مکانیزمهایی میدانند که وقتی مالکیت از مدیریت جدا میشود، از
طریق آ نها میتوان شرکتها را اداره کرد. حاکمیت شرکتی، دربرگیرنده مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز هست؛
چارچوبی که تعاملات شرکتها را در ارتباط با جامعه، فرهنگ و محیط زیست تبیین و یکپارچه میکند و پایداری
سازمان ها را تأمین می نماید.
این سؤال مطرح است که چرا در جهان امروز، حاکمیت شرکتی مورد توجه فراوان قرار گرفته است. یکی از
دلایل و شاید مهم ترین دلیل، کثرت و فزونی رسواییهای اقتصادی و بروز بحرانهای سنگین است، که اینها
خود آشکارکننده بسیاری دلایل ساختاری هستند که باعث شده حاکمیت شرکتی به یک سیاست مهم در بسیاری
از کشورها تبدیل شود و جایگاه پراهمیتی در برنامه های توسعه اقتصادی پیدا کند.
خصوصی سازی، آزادسازی اقتصادی، حذف موانع تجاری، آزاد کردن قیمتها، تشویق سرمایه گذاری مبتنی
بر نیاز بازار، آزادی عمل بانک ها و موسسات اعتباری در بازار پول، و بسیاری برنامه های دیگری که عمدتاً طی
ده سال اخیر در اقتصاد کشور به اجرا گذاشته شده و میشوند، لزوم توجه به حاکمیت شرکتی را بیش از پیش
افزایش داده اند.
اجرای برنامه های مقررات زدایی و انجام اصلاحات اقتصادی و اداری، شاکله مناسبات مالی را در سطح ملی
و در تعاملات بین المللی تغییر میدهد. حرکت و جابجایی سرمایه ها، روابط تجاری و یکپارچگی نظامهای مالی
بین المللی رو به افزایش است. کشورمان آثار و تبعات این یکپارچگی را در شرایط تحریم آزموده است و این روزها
خود را برای شرایط جدید پساتحریم و ورود به عرصه های بین المللی آماده میکند. توسعه روابط بین المللی و
مناسبات فرامرزی، توجه به فرهنگهای متفاوت و بعضاً متعارض در حاکمیت شرکتی را نیز پراهمیت تر میسازد.
نقش نهادها و سازمانهای قانونی در رشد اقتصادی بنگاهها و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، توسعه
بازارهای مالی، تامین منابع مالی خارجی، یک فیت سرمایه گذاریها، حفاظت از حقوق معنوی، رعایت حقوق
سهامداران خرد، شفاف سازی، وضع مقررات، نظارت و پاسخگویی انکارناپذیر است.
2
2
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-200&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/8
1394/6/17
2015/09/8
1394/6/17
fa
گفتگو: حاکمیت شرکتی باید حامی منافع سهامدار اقلیت باشد
دکتر یحیی یگانه از جمله افرادی است که برای نخستین بار، مفهوم حاکمیت شرکتی را در کشور مطرح کردند و کوشیدند که توجه محافل دانشگاهی و اجرایی را به اهمیت آن جلب کنند.
3
3
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-201&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/9
1394/6/18
fa
مدیر طرح رتبه بندی شرکتهای بورس از لحاظ حاکمیت شرکتی تشریح کرد: حاکمیت شرکتی در بورس
رسواییهای مالی اوایل دهه 1990 باعث شد که موضوع حاکمیت شرکتی در ایالات متحده و به تبع آن، در دیگر کشورها
مورد توجه قرار گیرد و نقشها و مسئولیتهای جدیدی برای هیئتهای مدیره به عنوان متولیان حاکمیت شرکت تعریف شود. از
آنجا که در بازار سرمایه پاسخگویی و شفافیت شرط لازم برای فعالیت در آن است، این بازار زودتر از سایر بازارها و بخشها
موضوع حاکمیت شرکتی را جدی گرفت و اکنون در اکثر بورسها، نظامهای حاکمیت برای شرکتها تدوین شده و نظامهایی
نیز برای ارزیابی شرکتها از لحاظ حاکمیت شرکتی وجود دارد.
بورس اوراق بهادار تهران نیز با بهره گیری از تجارب جهانی، به تدوین و اجرای "نظام رتبه بندی شرکتهای پذیرفته شده
در بورس از لحاظ حاکمیت شرکتی" پرداخت که نتایج اولین دوره آن در سال 1393 ، به صورت محدود منتشر شد.
در گفت وگو با سیدروح الله حسینی مقدم، مدیر نظارت بر شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران و مدیر طرح رتبه بندی
شرکتهای پذیرفته شده در بورس از لحاظ حاکمیت شرکتی، از وی درباره چرایی اهمیت حاکمیت شرکتی، روند شکل گیری
نظام رتبه بندی، ویژگیها و نتایج آن پرسیدیم.
6
9
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-202&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/9
1394/6/18
fa
حاکمیت شرکتی، نیازمند توجه بالاترین مقام های اجرایی کشور
پژوهشهای دانشگاهی در کشور، سا لهاست که از کی مشکل مزمن رنج میبرند و آن نزد کیی به فضای انتزاع و دوری
از نیازهای واقعی صنعت است. حوزه مطالعاتی حاکمیت یا راهبری شرکتی علاوه بر مشکل مذکور، با یک دشواری دیگر نیز
مواجه است: عدم دسترسی پژوهشگران به اطلاعات مربوط به این حوزه نظیر اطلاعات مالی شرکتها، اطلاعات مربوط به
هیئت مدیره ها و ... .
تدبیر در گفت وگو با دکتر محمدرضا مهربان پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه راهبری شرکتی، به
بررسی چالشهای پژوهشی و اجرایی حوزه حاکمیت شرکتی در کشور پرداخته است. دکتر مهربانپور معتقد است که موضوع
حاکمیت شرکتی باید از سوی بلندپایهترین مقامهای اجرایی کشور مطرح و جدی گرفته شود. وی همچنین بر این نظر است
که ترجمه واژه Corporate Governance به واژه راهبری شرکتی به ذات این مفهوم نزدیکتر است تا حاکمیت شرکتی.
10
12
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-203&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
fa
مدیر توسعه منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشریح کرد: هیئت مدیره آرمانی
انتخاب تیم مدیریتی برای سازمان هایی که تحت مالکیت دولت هستند، در همه دنیا یک مسئله جدی است، زیرا تجربه
گواه آن است که انتخاب افراد بر مبنای میزان وفاداری به یک اندیشه یا جناح خاص و نه بر مبنای شایستگی، موجب
عدم کارایی تیم مدیریتی و کل سازمان میشود که تبعات خاص خود را نظیر اتلاف منابع عمومی، کاهش اعتماد به نهاد
دولت و کاهش رضایت عمومی به دنبال دارد. نگاهی به ادبیات حاکمیت شرکتی نشان میدهد که دولت ها، حتی در کشورهای
توسعه یافته که نهاد دولت بیشتر مسئولیت های اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کرده است، با مسئله جدی انتخاب افراد
شایسته برای هیئت مدیره سازمان های دولتی مواجه اند و این اجماع به دست آمده است که باید در شیوه انتخاب و انتصاب
اعضای هیئت مدیره تجدید نظر کرد. حتی در برخی کشورها، مدل هایی برای انتصاب شایسته محور تیم هیئت مدیره پیشنهاد
و اجرا شده است.
در گفت وگو با دکتر ابراهیم شیخ، مدرس دانشگاه و مدیر توسعه منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،
دیدگاه های وی را در خصوص وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران، عارضه یابی این حوزه با عطف به بخش دولتی و نقش ها و
مسئولیت هایی که یک هئیت مدیره آرمانی باید ایفا کند، جویا شدیم.
13
16
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-204&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
fa
مدیرکل توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت بیان کرد: سایه ای از حاکمیت شرکتی در بخش درمان
تدبیر در این شماره کوشیده است که موضوع حاکمیت شرکتی را از ابعاد مختلف بررسی کند. در مصاحبه ای با
دکتر محمدحسین سالاریان زاده، مدیرکل توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره
وضعیت حاکمیت شرکتی در بیمارستان های کشور، اعم از دولتی و خصوصی، و اقدامات گذشته این وزارتخانه برای تقویت
حاکمیت شرکتی در بیمارستان ها پرسیدیم. از دکتر سالاریان زاده همچنین برنامه های آینده این وزارتخانه را نیز جهت ایجاد
ساختار هیئت مدیره ای در بیمارستانهای دولتی جویا شدیم.
17
18
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-205&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
fa
بازیگران اصلی حاکمیت شرکتی
اولین مفهوم حاکمیت شرکتی از واژه لاتین
Gvbenar به معنای هدایت کردن گرفته شده که
در آن عصر، به کسی که سکان هدایت کشتی را
عهده دار بود اطلاق میشد. لذا حاکمیت شرکتی به
منظور هدایت و کنترل شرکتها برای رسیدن به
اهداف کلان به کار برده میشود. تعاریف مختلف
و متنوعی از حاکمیت شرکتی را میتوان در عرصه
مدیریت مشاهده کرد، اما یکی از تعاریف قابل قبول
از نظر نگارنده به شرح زیر است:
حاکمیت شرکتی مجموعه ای از فرایندها، قواعد،
سیاستها و قوانینی است که بر نحوه رهبری
اداره و کنترل شرکتها تأثیرگذار است. حاکمیت
شرکتی را همچنین فرایند استفاده از قدرت شرکت
و چگونگی کنترل آن در برخورد با مسائل شرکتی یا
فراشرکتی تعریف کرده اند.
یکی از تعاریف جامع از حاکمیت راهبردی
شرکتها توسط سازمان همکاری اقتصادی و
توسعه ) OECD ( ارائه شده که عبارت است از
سیستمهایی برای هدایت و کنترل شرکتها که
دارای ساختار معینی است که شامل چگونگی توزیع
قدرت، حقوق و مسئولیتها میان بخشهای مختلف...
19
22
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-206&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
عباس
غفاری
0031947532846005374
0031947532846005374
Yes
fa
حاکمیت شرکتی در سازمانهای مردم نهاد
با ورود به هزاره سوم، دبیر کل سازمان ملل متحد سه نوع سازمان را
به عنوان بازیگران اصلی تعاملات جهانی معرفی کرد:
1. دولتهای ا سازمانهای دولتی به عنوان بازیگران عرصه حاکمیت
سیاسی، قوانین و زیرساختها
2. بنگاههای اقتصادی به عنوان بازیگران عرصه اقتصاد
3. سازمانهای غیردولتی )مردم نهاد( به عنوان بازیگران عرصه جامعه
مدنی
23
24
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-207&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
آراسب
احمدیان
0031947532846005375
0031947532846005375
Yes
fa
حکمرانی: مبانی و مؤلفه ها
واژه حکمرانی در دو دهه اخیر از یک واژه لغوی صرف به یک
مدل مفهومی و فراگیر در ادبیات علوم سیاسی، اجتماعی و مدیریت
تبدیل شده است. دلایل عمده و برجسته این خیزش را میتوان از
یکسو، تغییر بسترهای راهبردی در محیط نهادهای سیاستگذار و
کسب وکار سازمانهای انتفاعی، غیرانتفاعی و مردم نهاد به منظور
پاسخگویی به چالشهای روزافزون در ارتقای عملکرد و اثربخشی و
از سوی دیگر، نفوذ روزافزون دیسیپلین های علمی مختلف و اشتیاق
دولتها و سازمانهای اقتصادی برای انجام پروژه های تحقیقاتی
به منظور درک دامنه های کاربردی این موضوع نام برد که بر غنای
تئوری کدر این حوزه مبادرت نمودند
25
26
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-208&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
مهدی
براداران فلاح خیر
0031947532846005376
0031947532846005376
Yes
fa
مبانی و اصول مدل کسب وکار فریمیوم
تجارت و روشهای کسب وکار، یکی از مهمترین
حوزههایی است که با به کارگیری فناوریهای
نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت
و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از
روشهای سنتی کسب درآمد متحول شده است
و روشها و ارزشهای جدید فراوانی نیز پا به
عرصه وجود گذاشته اند. میزان نفوذ اینترنت به
حدی است که نمیتوان زندگی امروز را بدون
آن تصور کرد. تجارت نیز مانند دیگر حوزه ها،
دستخوش تغییرات زیاد حاصل از این فناوری شده
است. با گسترش اینترنت، نیازهای جدید، منابع،
محصولات و نگرشها و مدلهای جدید کسب وکار
ایجاد شده اند. با ورود اینترنت علاوه بر تغییرات
در تمامی جنبه های زندگی، عادات و انتظارات
مصرف کنندگان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده
است. تکامل اینترنت از طریق ارائه محتوا و خدمات
رایگان صورت گرفته است و مصرف کنندگان به این
خدمات رایگان عادت کرده اند، همچنین از اینترنت
انتظار توزیع خدمات آنلاین رایگان دارند. فراوانی
اطلاعات و پیشنهادهای موجود به آنها آموخته
است که همیشه خدمات جایگزین در خارج یا در
قیمت پایین تر یا کاملاً رایگان موجود هستند.
27
32
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-209&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
حسن
اسماعیل پور
0031947532846005377
0031947532846005377
Yes
مریم
ظریف ثاقب اکبرپور
0031947532846005378
0031947532846005378
No
fa
عرف شکنی در باورها: نگرشی جدید به نوآوری در مدل کسب وکار
در عصر کنونی، عرف شکنی امری متداول است و در
همین راستا، بسیاری از مدلهای سنتی کسب وکار
مورد بازنگری قرار گرفته اند. باید دید که شرکتهای
نوظهور چگونه این مدلها و الگوها را بازآفرینی
میکنند.
بالاخره باید قبول کرد که مدلهای کسب وکار
دوام و استمرار گذشته را ندارند. قبلا قوانین بازی
برای ارزش آفرینی سالها و حتی ده هها ثابت باقی
میماند و شرکتها به دنبال این بودند که مدلهای
کسب وکار را بهتر از رقبای خود اجرا کنند. اما اکنون،
مدلهای کسب وکار شاهد جابجایی و تغییرند و در
برخی از موارد نیز به طور کلی کنار گذاشته میشوند.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
شرکت بیتکوین 3 با استفاده از تکنولوژی مبتنی بر
پایگاههای داده غیرمتمرکز و گسترده موسوم به
Blockchain از بانکها سبقت میگیرد.
شرکتهای کرسارا و ادکس 4 به رقابت با
دانشگاههای بازرگانی پرداخته و دروس متن باز را به
صورت گسترده در اختیار علاقه مندان قرار میدهند.
شرکت تنسنت 5 با استفاده از ریزتراکنشها 6 به
مقابله با شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت
پرداخته است.
شرکت اوبر 7 از نظام اعطای امتیازی که زنجیره های
تاکسیرانی جهانی را تأمین میکند فراتر میرود.
33
37
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
مجتبی
رجب بیگی
0031947532846005379
0031947532846005379
Yes
کاملیا
احتشامی اکبری
0031947532846005380
0031947532846005380
No
fa
مدیریت نمایشهای سازمانی
این ایده که افراد تکنیک های آگاهانه یا
نیمه آگاهانه را به کار میبرند تا دیگران در مورد
آن ها مثبت فکر کنند، احتمالاً به هزاران سال قبل
برمیگردد. "آگاهانه" به آگاهی کامل فرد از آنچه
که انجام میدهد، اشاره دارد و “نیمه آگاهانه” به
رفتار نیمه خودکاری اشاره دارد که مستلزم فکر
کردن نیست، مانند وقتی که فرد با دیدن چراغ
قرمز بلافاصله و بدون فکر ترمز میکند. نشان
دادن یک تصویر بسیار منفی از خود، ممکن است
به سنگ انداختن دیگران برای دور کردن فرد
تشبیه شود. در بیشتر موارد، مدیریت نمایش
با عبارت معروفی که ویلیام شکسپیر در کتاب
"هر طور که شما دوست دارید" نوشته است،
بهتر شناخته میشود: "تمام جهان یک صحنه
تئاتر است و تمام مردان و زنان صرفاً بازیگران
آن هستند. آن ها ورود و خروج های خودشان را
به این صحنه دارند و هر فرد در زمان خودش
نقش های بسیاری را بازی میکند." سخنان
معروف شکسپیر هنوز به طور مکرر در کتاب ها و
مقالات مربوط به مدیریت نمایش های سازمانی
نقل میشوند.
38
43
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-211&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
محمد شهاب
شیبانی فر
0031947532846005381
0031947532846005381
Yes
fa
چالشهای منابع انسانی در سازمانهای ایرانی
مطالبات و انتظارات
از مدیریت منابع انسانی در سازمانها انتظارات زیادی میرود. این
انتظارات در قالب مطالباتی است که به مرور زمان مطرح و روی هم
انباشته شده است. مطالبات گاه از زبان متفکران مدیریت عنوان شده
و گاه از سوی مدیران ارشد سازما نهای بزرگ دنیا. همین مطالبات و
توقعات چال شهای زیادی برای منابع انسانی پدید آورده است: در واقع،
همانند کوس های که در برکه حوزه منابع انسانی انداخته شده است. در
این زمینه سه مورد به عنوان نمونه اشاره م یشود:
44
49
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-212&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
مسعود
بینش
0031947532846005382
0031947532846005382
Yes
fa
چگونه به شرکت کنندگان در مراکز ارزیابی بازخورد توسعه ای بدهیم؟
در ادبیات مرتبط با حوزه مدیریت سرمایه های
انسانی، از کانون های ارزیابی و توسعه به عنوان
یک الگوی جامع در انتخاب، ارتقا و توسعه کارکنان
یاد م یشود که برای موفقیت در آن می بایست
عوامل متعدد از جمله پیش نیازها و بسترهای مورد
نیاز اجرای کانون، مدل شایستگی ها، تکنیک ها و
ابزارهای سنجش، ارزیاب ها، ارزیاب یشوندگان،
برنامه های توسعه ای و ... مورد توجه قرار گیرد،
اما یکی از مه مترین عوامل مؤثر بر موفقیت
این کانون ها به ویژه کانون های ارزیابی با هدف
توسعه قابلیت های کارکنان، عامل ارائه بازخورد به
شرکت کنندگان است که می بایست مورد پذیرش
شرکت کنندگان قرار گیرد. در این مقاله، به چهار
سؤال مطرح شده در این زمینه پاسخ داده میشود.
50
55
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-213&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
حمزه
جمشیدی
0031947532846005383
0031947532846005383
Yes
مجتبی
حسینی
0031947532846005384
0031947532846005384
No
fa
کسب و کار: چارچوبی مفهومی برای مدیریت استراتژیک کسب وکار کوچک شما
استراتژی و مباحث مربوط به آن یکی از حوزه های سهل اما
ممتنعی است که در آن تورم واژگان موجود باعث شده تا شناخت
مفاهیم عمیق و اصلی ب هسختی به دست آید. در این میان، یکی
از سؤالات اصلی این است ک ه تفاوت میان استراتژی، پیاد هسازی
و اجرا چیست؟ آیا استراتژی خود یک طرح اجرایی نیست و حتما
نیاز به پیاد هسازی و اجرا دارد؟ اص الپیاده سازی چه فرقی با اجرا
دارد؟ آیا استراتژی به معنی تع یین مقصد و مقصود ک س بوکار و
راه رسیدن به آن برای خلق ارزش افزوده ی اقتصادی است؟
56
58
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-214&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
علی
نعمتی شهاب
0031947532846005385
0031947532846005385
Yes
fa
کسب و کار: چارچوبی مفهومی برای مدیریت استراتژیک کسب وکار کوچک شما
استراتژی و مباحث مربوط به آن یکی از حوزه های سهل اما
ممتنعی است که در آن تورم واژگان موجود باعث شده تا شناخت
مفاهیم عمیق و اصلی ب هسختی به دست آید. در این میان، یکی
از سؤالات اصلی این است ک ه تفاوت میان استراتژی، پیاد هسازی
و اجرا چیست؟ آیا استراتژی خود یک طرح اجرایی نیست و حتما
نیاز به پیاد هسازی و اجرا دارد؟ اص الپیاده سازی چه فرقی با اجرا
دارد؟ آیا استراتژی به معنی تع یین مقصد و مقصود ک س بوکار و
راه رسیدن به آن برای خلق ارزش افزوده ی اقتصادی است؟
56
58
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-215&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
علی
نعمتی شهاب
0031947532846005386
0031947532846005386
Yes
fa
در پانصد و یازدهمین نشست تخصصی خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی بررسی شد IT ، برنده اصلی رفع تحریم ها
59
62
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=1
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18
2015/09/82015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/92015/09/9
1394/6/18