fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
32
324
online
1
fulltext
other
تجارت و تبادل الکترونیک؛ ره آورد توسعه فناوری های نوظهور
یکی از اصولی که همیشه در فرایند تصمیمگیری نسبت به آن تأیید فراوانی میشود، استفاده از تجربیات گذشته بهمنظور پیشبینی آینده است. استفاده از اصطلاح رایج «گذشته چراغ راه آینده است» هم بهنوعی به این اصل تأکید دارد. استفاده از انواع آمارها و تحلیلی نتایج آنها و سعی در الگوسازی روابط اعداد و تغییرات پدیدههای مختلف و پیشبینی آینده بر اساس روندهای گذشته، تبیین همین جملات در قالبهای علمی است.
اما تاریخ پر است از اتفاقات غیرقابلپیشبینی. چه اتفاقاتی که بر پایه تغییرات تکنولوژیکی پدید آمده است و چه اتفاقاتی که ناشی از تغییرات در طبیعت و محیطزیست به وقوع پیوسته است. چه موضوعاتی که نتیجه غیرقابلپیشبینی از فعالیتهای بشر بوده و چه تکراری از گذشتههایی که فراموش شده و تکرار مجدد آن شوکآور تلقی میشود.
وجود پاندمی کرونا میتواند یک مثال ملموس از تغییرات غیر قابل تصور طبیعی بوده و انقلابهای صنعتی را نیز میتوان نمونههایی از تغییرات عمیقی دانست که تحت تاثیر اقدامات انسانی به وقوع پیوسته است. این اتفاق باعث ایجاد تغییرات بنیادین بسیاری از جامعه و تمدن بشری شده است که شاید تأثیرات آن را بتوان در حد یک انقلاب جامع در بسیاری از موضوعات مشاهده نمود. اگرچه در مورد بیماری کرونا، بسیاری از این تغییرات هنوز نمود واقعی و حقیقی خود را عیان ننموده و تغییراتی پیشآمده بسیار عمیقتر و پایدارتر از آن چیزی است که امروزه دیده میشود.
یکی از این موارد که در نسلهای مختلف انقلاب صنعتی بهصورت جدی تغییر نموده است اصول تجارت و تبادل کالا میباشد. در نسلهای اخیر انقلاب صنعتی، توسعه و تعمیق تجارت الکترونیک یکی از اصلی ترین تغییرات بوده است.
2
3
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-739&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/13
1400/9/22
2021/09/1
1400/6/10
ابوالفضل
کیانی بختیاری
0031947532846007730
0031947532846007730
Yes
other
نگاهی بر وضعیت تجارت الکترونیکی ایران
امروزه نقش تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی کشورها و تأثیرگذاری آن در اقتصاد جهان غیر قابل چشمپوشی است. در سال 2020، جهان درگیر چالشی نو و عجیب شد. همهگیری ویروس کرونا تاثیرات مختلفی در تمامی ابعاد زندگی بشر گذاشت که تجارت الکترونیکی نیز از آن مستثنی نبوده است. براساس آمار جهانی، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در جهان در سال 2020، نسبت به سال 2019، با رشدی حدود 17درصد به 4.13 تریلیون دلار رسیده و چین همچون سالهای گذشته سریعترین رشد را در حوزه تجارت الکترونیکی نسبت به سایر کشورهای جهان داشته است. براساس آمار اعلامی از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 2020، شیوع ویروس کرونا موجب توسعه تجارت الکترونیکی در حوزههای جدید شده از جمله صنایع، محصولات (از جمله کالاهای سوپرمارکتی) و مشتریان(برای مثال میانسالان و سالمندان) شده است. همچنین در طی این دوران تراکنشهای تجارت الکترونیکی در بسیاری از کشورها از سمت خرید کالاهای لوکس به سمت خرید نیازمندیهای روزانه که شامل طیف بیشتری از افراد است، سوق داده شده است.
کشور ما ایران نیز در سالهای اخیر در حوزه تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را تجربه کرده است. براساس گزارش آنکتاد در سال 2019، رتبه ایران در حوزه تجارت الکترونیکی از میان 152 کشور، 42 شد که نسبت به سال قبل 7 پله ارتقا داشته است. با اینحال، سهم درآمد ایران از درآمد تجارت الکترونیکی در منطقه و در بین کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عربستان، امارات و غیره، تنها 7 درصد است.
4
6
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-733&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/1
1400/6/10
فرانک
ابوالمعصوم
0031947532846007725
0031947532846007725
Yes
other
تجارت الکترونیکی، از کجا و چگونه شروع کنیم؟
تجارت الکترونیکی علیرغم اینکه در ظاهر قضیه خیلی سادهتر از تجارت و فروش غیر الکترونیکی به نظر میآید (به غیر از نگرانی ناشی از آشنایی کم با مباحث آی تی و تکنولوژی)، اما در باطن ممکن است برای اولین تجربه حضور، بسیار چالشبرانگیز باشد. فارغ از اینکه اولین تجربه فروش و کاسبی خود را میخواهید به دست بیاورید یا اینکه قبلا کسبوکار و فروشگاهی برای خود داشته اید و اکنون میخواهید از فرصتهای حضور در بستر فروش آنلاین هم بهره ببرید، باید بدانید که بر خلاف تصور، فروش آنلاین اصلا کاری متفاوت از فروش غیر آنلاین نیست. اصلاً فکر نکنید قرار است اتفاق عجیب و غریبی رخ دهد. ما فقط قرار است از ابزار جدیدتری غیر از مراجعه حضوری و سفارش تلفنی که اتفاقا خیلی هم وقت ما را میگرفتند تا توضیح بدهیم و قیمت بدهیم و ... استفاده کنیم.
به عبارتی همانند یک فروش غیر آنلاین، در بستر فروش آنلاین نیز علاوه بر مهم بودن فرصتهای تأمین کالا، اهمیت خوش قولی و اعتبار در کسبوکار، اهمیت هزینههای حداقلی در تحویل و بستهبندی، اهمیت چابک بودن و کمهزینه بودن فعالیتهای نگهداری و عملیات اجرایی و دهها مورد دیگر که در همه کسبوکارها اعم از تولیدی یا بازرگانی یا خدماتی باید آنها توجه نمود، مهارتهای نرم همانند مهارتهای ارتباطی، پشتیبانی از مشتری، خدمات (قبل، حین و پس از فروش)، نظام و سیستمی برای مدیریت مرجوعیها و ... نیز بسیار اهمیت دارند. پس از این جنبههای هیچ فرق خاصی نیست.
7
11
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-728&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/22
1400/9/1
2021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
علیرضا مجاهدی نسب
0031947532846007717
0031947532846007717
Yes
other
مروری بر جایگاه تجارت الکترونیک و راهکارهای آن در صادرات
توسعه زیرساختها و امکانات الکترونیکی از جمله اینترنت، ماهواره، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، تلفن همراه و اخیرا زنجیرههای بلوکی، فرصتهای جدیدی را در جنبههای گوناگون زندگی ایجاد کرده است که از آن جمله میتوان به انجام امور تجاری و یا داد و ستد کالا و خدمات با استفاده از این امکانات اشاره نمود که به آن "تجارت الکترونیک" اطلاق میشود. ترجیحات مشتریان و تحول دیجتالی در کسبوکارها باعث رشد نمایی در افزایش بهرهگیری از امکانات تجارت الکترونیک و بالارفتن تمایل از جمله در بخش مشاغل کوچک و متوسط به یکپارچهسازی کانالهای فروش برخط در مدلهای کسبوکار سنتی گردیده است که اصطلاحاً یک "فرصت تجارت الکترونیکی" را پدید آورده و افقهای جدیدی را در بازارهای بینالمللی و کسب درآمد از فعالیتهای صادراتی ایجاد نموده است. بر اساس یک پژوهش انجام شده، تجارت الکترونیک باعث افزایش کارایی، آزادسازی، شفافیت اطلاعات و توسعه علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بینالملل میشود که موجبات دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش صادرات را برای کشورها به ارمغان میآورد. بر طبق همین پژوهش، عوامل مؤثر در تجارت الکترونیک بر عملکرد صادرات (میزان فروش سودآوری، رشد فروش و ورود به بازارهای جدید) تاثیر مثبت دارند.
البته علیرغم این فرصتها نباید چالشهای ورود به فضای تجارت الکترونیک را نادیده گرفت. برای مثال تجارت الکترونیک امکان مقایسه و اعلام نظر مشتریان را فراهم مینماید و همچنین علیرغم کاهش هزینهها در کوتاه مدت، نیاز به سرمایهگذاری در راهاندازی زیرساختها و سامانههای مربوطه و نیز آموزش و تطبیق اولیه کارکنان وجود دارد.
12
20
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-738&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
محمود
استقلال
0031947532846007729
0031947532846007729
Yes
other
اغتشاش فکری: چالش دنیای دیجیتال برای کسبوکارها
در گزارش موسسه اودمی در سال 2018 با عنوان " اغتشاش فکری در محل کار" آمده است بخشی از مشکل اغتشاش فکری ریشه در خود محل کار دارد. شرکت ها پیدرپی فناوریها و ابزارهای دیجیتال جدیدی را به منظور کمک به بهینهسازی و تسریع انجام کارها، همکاری هر چه بیشتر کارکنان و افزایش بهرهوری مستقر می کنند، اما همین فناوریها و ابزارهای جدید خود سرمنشا تازهی اغتشاش فکری هستند. از سوی دیگر از آنجا که امروزه شرکتها فاقد هر گونه فضای خصوصی برای کارکنان خود هستند، بسیاری اوقات کارکنان حریم خصوصی همکاران خود را نقض کرده و با حضور گاه و بیگاه خود و یا ارسال پیامهای متعدد و اغلب کم اهمیت و یا نامرتبط با مسائل کاری در دنیای مجازی مانع تمرکز یکدیگر می شوند. بر اساس همین گزارش 80 درصد از شرکتکنندگان در یک نظرسنجی همکاران خود و سر و صدای محل کار را از جمله اصلیترین عوامل اغتشاش فکریشان میدانند و بیش از 50 درصد هم جلسات را کاری صرفا وقتگیر و بیهوده تلقی میکنند. البته این پیش از آن است که تلفن همراه و یا مشکلات زندگی خصوصی را در فهرست عوامل اغتشاش فکری بگنجانیم. بر اساس تحقیق موسسه رسکیوتایم در سال 2018، افراد در یک روز کاری به طور معمول هر 6 دقیقه یک بار به ابزارها و اپلیکیشنهای ارتباطی و شبکههای اجتماعی خود سر میزنند؛ البته این را دیگر نه یک عادت بلکه میتوان یک تیک عصبی قلمداد کرد. بنا بر همین گزارش، افراد به طور میانگین بیش از چهل دقیقه تحمل دوری از کانال های ارتباطی دیجیتال خود را ندارند. مطالعات نشان میدهد که صرفاً وجود تلفن همراه بر روی میز جلسات کافی است تا گفتگوهای غنی، عمیق و جدی برقرار نشود، چرا که افراد ناخودآگاه احتمال میدهند که هر آن گفتگویشان با زنگ تلفن دچار اختلال شود. در نتیجه این وضعیت گفتگوها به یک تعامل سطحی تنزل می یابد.
21
22
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-730&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
خسرو
معصومی
0031947532846007723
0031947532846007723
Yes
other
تحلیلی بر عوامل موثر بر تحولات انقلاب صنعتی چهارم با رویکرد اقتصاد هوشمند
انقلاب صنعتی چهارم روشی برای توصیف مجموعهای از تحولات مستمر و قریبالوقوع در سیستمهای حاکم بر ماست که اکثر ما در زندگی روزانهمان آنها را بدیهی میدانیم. فناوریهای نوظهوری که چهارمین انقلاب صنعتی را پیش میبرند، بر دانش و سیستمهای انقلابهای صنعتی پیشین متکی هستند، فناوریهایی نظیر هوش مصنوعی، رایانش ابری، زیست فناوریها و...
بررسی ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم در حوزه کلان و بهرهگیری از تجربیات کشورهای مختلف میتواند خطمشیهای مناسبی در راستای اهداف اقتصادی ما مشخص نماید تا با بهکارگیری آنها هوشمندسازی اقتصاد تسهیل یابد و از طرفی تاکید بر یک بعد خاص نمیتواند در سیاستگذاری ما در کشور موثر باشد.
در این مقاله تحولات انقلاب صنعتی چهارم را در اتحادیه اروپا، چین و کره جنوبی بررسی نمودیم تا با بهرهگیری از تجربیات آنان در حوزه سیاستگذاریهای علم و فناوری بتوانیم در راستای اقتصاد هوشمند حرکت نماییم. بدیهی است استفاده از خط مشیهای مناسب و بهکارگیری فناوریهای زیستی، فیریکی و دیجیتال در جهت مناسب در رشد و توسعهی اقتصاد دیجیتال موثر خواهد بود و دولتها میتوانند با سرعت بیشتری بر مشکلات غلبه نمایند.
26
36
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-734&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
other
بهرهوری هوشمند، راهکارهای نوین برای بهینهکردن بهرهوری
مفهوم بهرهوری به معنای استفاده بهینه از منابع، زمانی مطرح شده است که انسان با مفهومی با نام محدودیت در منابع مواجه شده است. شاید در ابتدای ایجاد تمدن بشری، در زمانی که انسان هوشمند حیات خود را آغاز کرده و جرقههای ایجاد جوامع بشری و زندگی اجتماعی زده شده، مفهوم محدودیت منابع برای انسان به عنوان یک مسئله مطرح نبوده است. جمعیت بسیار کم انسانها و منابع طبیعی فراوان از همه نوع آن، این احساس را ایجاد میکرده است که چیزی به نام محدودیت در منابع وجود نداشته و اگر محدودیتی وجود دارد، محدودیت در دسترسی به منابع پایانناپذیر است. پس اگر انسان بتواند با ارتقای سطح تکنولوژی امکان دسترسی و بهرهبرداری از منابع را افزایش دهد میتواند با رفع موانع با کامیابی تمام زندگی کرده و از مواهب بیانتهای طبیعی موجود بهره ببرد.
اما با توجه به افزایش جمعیت و نیز سرعت سرسامآور در ارتقای سطح تکنولوژی بهرهبرداری از طبیعت و نیز بالارفتن سطح مصرف، انسان را به جایی رساند که به این باور رسید منابع طبیعی یک منبع نامحدود و لایتناهی نبوده و بهسرعت قابلیت بهرهبرداری خود را از دست داده و بهنوعی نابود و از دسترس خارج میشود.
39
42
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-740&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
سهیل
میزانی
0031947532846007731
0031947532846007731
Yes
other
اهمیت بازیوارسازی برای خردهفروشان در دوران شیوع ویروس کووید 19
بازیوارسازی به معنی استفاده از مدل تفکر موجود در بازیها، برای آموزش و نهادینهسازی موضوعات بوده و تلاش میکند تا محصولات و خدمات را با استفاده از اصول تفکر و روانشناسی حاکم بر بازیها، به مشتریان بشناساند. در سالهای اخیر با افزایش رقابت، شرکتها به دنبال راههای مختلف برای پیشی گرفتن از رقبای خود به منظور جذب مشتری، وفاداری و تعامل با مشتریان هستند و بازیوارسازی فرصتی را برای کسبوکارها فراهم کرده است تا با ایجاد تجارب منحصر به فرد و لذتبخش برای مشتریان، به این اهداف دست یابند. هدف از بازیوارسازی ایجاد تجربیات بازیگرا برای کاربر است که در نهایت منجر به یک رفتار هدفمند میشود. بازیوارسازی به طور بالقوه بر تعامل، آگاهی، نگرش و رفتار خرید مشتریان تأثیر داشته و باعث وفاداری و تعامل آنها با برند میگردد. بنابراین بازیوارسازی به ارتباط با مشتریان بالقوه برای ایجاد کسبوکار و ترویج زمینههای مربوط به بازاریابی کمک کرده و باعث ایجاد تحولات زیادی در حوزه کسبوکارها میشود و شرکتها با بهکارگیری صحیح آن میتوانند به نتایج قابل توجهی درست یابند.
43
49
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-729&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
میترا
دانشپرور
0031947532846007722
0031947532846007722
Yes
other
سازمانهای مارپیچ
طی چند سال گذشته، ما شاهد ظهور بسیاری از گرایشها و فناوریهای جدید بودهایم که شیوه کار، خرید، مصرف، مسافرت و در واقع زندگی ما را تغییر داده است. سرعت سریع ظهور این تغییرات در تاریخ کاملاً بیسابقه است، مانند همهگیری COVID 19 که امسال در مرکز توجه قرار گرفت و همه چیز را به شیوه خود تغییر داد. به جرات میتوان گفت مرز بین کار و اوقات فراغت بسیار مبهم شده است.
در مواجهه با همه این تغییرات، سازمانها در کنار آنها ایستاده و آنها را پذیرفتهاند در حالی که در همان زمان هنوز انتخاب میکنند که با همان ساختارهای پیچیده و قدیمی از بالا به پایین و ماتریس کار کنند که در پشت سازمانهایی که برای ادغام تفاوتهای عملکردی و جغرافیایی تلاش میکردند به وجود آمد. این ساختارها نیز چندین دهه توسط ابزارها و فرایندهای قدیمی مدیریتی پشتیبانی میشوند. به گفته شرکت مشاوره مدیریت مککینزی، این نمودارهای سلسله مراتبی با روابط گزارش یکپارچه و نقطهچین، برعکس آنچه که امروزه سازمانها نیاز دارند سازمانها را پیچیده کرده و باعث کندی و انعطافناپذیری آنها میشود. علاوه بر این، کارکنان باید به چندین سرپرست و رئیس گزارش دهند که وظایف روزمره را به تعویق انداخته و به کارایی آسیب میرساند. با این وجود، راه حل جدیدی برای ثبات و پویایی طراحی شده که مک کینزی آن را مدل سازمان مارپیچ می نامد.که در سال 2019 توسط آرون دی اسمت، سارا کلینمن و کرستن ویردا ارائه گردید
مارپیچ، همانطورکه ما آن را نامگذاری کردیم، ایده جدیدی نیست.دههها در شرکتهای خدمات حرفهای و در برخی از شرکتهای بزرگ جهانی و اخیراً در بسیاری از شرکتهای چابک وجود داشته است. اما تاکنون، فاقد نام و تعریف واضح بوده و قدرت آن برای بازکردن تنگناهای سازمانی و ایجاد تعادل بهتر بین تمرکزگرایی و تمرکززدایی هرگز به درستی بیان نشده است و به ندرت در مقیاس قابل توجهی اجرا میشود و بسیاری از سازمانهایی که در ابتدا از آن استقبال میکردند به ساختارهای سنتیتر (و اغلب کمتر موثرتر) باز میگردند. این تصادفی نیست. به دلایلی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، پذیرش موفقیتآمیز مارپیچ نیاز به مجموعههای مدیریتی و زیرساختهای استعدادی دارد که بسیاری از مشاغل در حال حاضر فاقد آن هستند.به طور خلاصه، راز مارپیچ در تفکیک سلسله مراتب مدیریت سنتی به دو خط مجزا و موازی از پاسخگویی است که تقریباً از نظر قدرت و اقتدار یکسان، اما اساساً متفاوت است.یکی از این دو خط به توسعه افراد و قابلیتها کمک میکند، استانداردهایی را برای نحوه انجام کار تعیین میکند و برتری عملکردی را هدایت میکند. خط دیگر این افراد و تواناییها را بر اولویتهای کسبوکار (از جمله نظارت بر کار روزانه آنها) متمرکز میکند، ارزش ایجاد میکند و به ارائه یک تجربه کامل و رضایتبخش از مشتری کمک می کند. با تفکیک سلسله مراتب و اطمینان از این که برای هر مجموعه مسئولیتهای رهبری فقط یک نفر پاسخگو است، میتوانیم کارکنان را وادار به پاسخگویی به چندین رئیس نکنیم که فکر میکنند انجام وظایف رهبری یکسان مانند استخدام و اخراج، تکالیف شغلی، ارتقاء، ارزیابی و مشوقها در اختیار آنها قرار دارد. همه اینها به حفظ وحدت فرماندهی، کاهش تنش، افزایش سرعت و انعطاف پذیری و مقابله موثرتر با چالشهایی که ماتریس قصد داشت در وهله اول پاسخ دهد، کمک میکند.
50
52
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-736&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
: مرتضی
ایراندوست
0031947532846007727
0031947532846007727
Yes
other
حوزه مدیریت داراییها، محفل تشکیل زیست بوم"شنیدن" آیا ما واقعاً می شنویم؟
در این مقاله، به این دغدغه میپردازیم که آیا مدیران یک سازمان یا شرکت واقعاً میشنوند؟ اگر پاسخ منفی است، دلیل آن چیست؟ و ضمن طرح این چالش و ارائه چندین راهکار عملیاتی براساس جمعبندی جدید از درسآموختههای حوزههای متنوع، قصد داریم با بهرهگرفتن از برخی مطالب مطرح در حوزه دانشی نسبتاً جدید مدیریت دارایی به این بحث قدیمی در محدوده مدیریت سازمان، انجام کار تیمی، و مباحث کلاسیک مدیریت/رهبری یاری رسانیم. بیان میداریم که با در نظر گرفتن سرمایه انسانی یک شرکت/سازمان به عنوان گونهای از داراییهای متنوع آن (در کنار داراییهای فیزیکی، مالی، دیجیتال، ناملموس) و همچنین بهکارگیری برداشتی وسیعتر از مفهوم و فرایند "شنیدن"، میتوان بسیاری از تجربیات و درسآموختههای حوزه مدیریت منابع انسانی و حوزه مدیریت دارایی را مبادله کرد و حتی برای چالش مهم مطرح شده راهحلهای سیستماتیک پیشنهاد خواهد شد.
53
59
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-737&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
نیما
سرمدی
0031947532846007728
0031947532846007728
Yes
other
نسبتهای سودآوری و عملکرد شرکتها
نسبتهای (ضرایب) سودآوری، علیالخصوص نسبت قیمت-به-درآمد (PبهE)، معیاری برای ارزیابی ارزش شرکتها در بازارهای سهام هستند. صاحبنظران اغلب از این معیارها برای ارزیابی ارزش یک شرکت و مقایسه فوری شرکتها استفاده میکنند. مدیران شرکتها اغلب میگویند این نسبت برای شرکتشان در بازارهای سهام، پایینتر از مقداری است که انتظار دارند. آنها بر این ادعا به برنامههای جاهطلبانه شرکت خود برای رشد درآمدی استناد میکنند و میگویند: «شرکت ما بهترین در صنعت است، و باید ضریب سودآوری بالاتری داشته باشد.» در حالی که لزوماً منطق آنها اشتباه نیست، اما به نظر میرسد مدلهای پیچیدهتری در ورای ارزیابی عملکرد یک شرکت نهفته است. تئوریهای مالی بیان میکنند شرکتهایی که چشمانداز درآمدی و بازدهی سرمایه بالاتری دارند، به طور معمول از ضرایب درآمدی بالاتری برخوردارند. در عمل نیز زمانی که عملکرد شرکتها در بخشهای مختلف اقتصاد بررسی میشود صحت این نظریه تا حد زیادی مورد تأیید قرار میگیرد.
با این حال ارزیابیها حاکی از آن است زمانی که صنایع به بلوغ میرسند، عملکرد و نسبتهای سودآوری آنها به سمت همگرایی پیش میرود. هر چند گاهی اوقات شرکتها ممکن است عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند، اما روندهای کلی حاکی از همگرایی رشد درآمد و بازدهیها در صنایع مختلف است، امری که کار را برای سرمایهگذاران به منظور تشخیص شرکت با عملکرد بهتر سخت میکند. بنابراین میتوان گفت نسبتهای سودآوری (همچون P به E) شرکتها تا حد زیادی در کنترل مدیران نیست. در نتیجه مدیران شرکتها به جای توجه به این نسبتها، باید تمرکز خود روی رشد درآمدی و بازدهی سرمایه معطوف سازند، معیارهایی که تحت کنترلشان است و میتوانند بر آنها اثر بگذارند. این استراتژی حتی اگر منجر به نسبتهای سودآوری بالاتر برای شرکت نشود، قیمت سهام شرکت را در بازار ارتقا میدهد.
60
60
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-732&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
مهدی
انگورج
0031947532846007724
0031947532846007724
Yes
other
درسنامه مدیریت و رهبری از زبان سعدی (قسمت دوم)
در شماره پیشین (323) تدبیر گلبرگهایی از شاخسار اندیشههای دقیق و عمیق نهفته در گلستان ادبیات پارسی به نمایندگی جناب سعدی به عنوان یکی از ستونهای این آبشخور خردورزی، پیشکش خوانندگان فرهیخته شد و در این شماره شواهد دیگری از آموزه های مدیریتی ایشان را آورده ایم اما پیش از آن بیان چند خط به عنوان مقدمه بایسته است.
اگر تکنولوژی را فرزند علم و یا جنبه عینی و تجلی یافته علم تعریف کنیم تردیدی نیست که ما برای زیستن در این دوران بی نیاز از تکنولوژی روز جهان نیستیم که نگاهی به دور و اطراف همین در هم تنیدگی را نشان میدهد به گونه ای که کمتر بخشی از ساحت زندگی را می توان درک کرد که به نوعی برخوردار از تکنولوژی نباشد.
به نظر میرسد همانگونه که علوم پایه همچون فیزیک و شیمی و علوم کاربردی تر همچون مهندسی با حرکت به سوی عینی شدن ابزارهایی را برای آسانسازی زندگی بشر میسازند، علومی همچون روانشناسی و جامعهشناسی و نیز دانش مدیریت نیز سالهاست در این مسیر قرار گرفته و با فرآوری ابزارها، مدلها و الگوهای کاربردی تلاش می کند جریان زندگی را برای انسانها بهتر کند.
در این میان اما تفاوت هست بین تکنولوژیهای برآمده از علوم پایه و مهندسی و علومی همچون مدیریت. به عبارت دیگر در گروه نخست "وابسته به فرهنگ بودن" بسیار کمرنگتر است اما در دسته دوم این ویژگی عمیقتر است و به همان اعتبار کارکرد تکنولوژی های برآمده از علوم انسانی و به ویژه مدیریت در دیگر فرهنگها در بسیاری مواقع دچار مسائل و چالشهایی میشود و اینجاست که خلاهای ناشی از آن گریبانگیر است.
به نظر میرسد در علومی همچون مدیریت که وابسته به فرهنگ بودن در آن پررنگ است، ضمن این که از دانش اسپنسر جانسون و پیتر دراکر و جان مکسول و دیگر بزرگان بهره می بریم بایستی بتوانیم نسخههای بومیتر بسازیم و بی تردید برای ساخت چنین نسخههایی نیازمند محتواهای ریشه دار هستیم تا بنیاد و فلسفه کار روی آنها قرار گیرد و ادبیات به ویژه شعر می تواند دریای بیکران اندیشههای فلسفی و سترگ برای این جریان باشد که اگر فرهیختگان و استادان و پژوهشگران ایرانی همت کنند می توان طی یک پروژه در سطح ملی ، مجموعه اندیشههای ناب ایرانی در باب حکمرانی و مدیریت را از لابلای کتابهای ادبیات به ویژه آثار بزرگانی چون فردوسی، سعدی، مولانا و ... استخراج نموده و الگوها و مدلهای کاربردی برای بهینهسازی جریان مدیریت و رهبری در کشور ساخت.
66
68
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-735&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10
علیمحمد
آقاعلیخانی
0031947532846007726
0031947532846007726
Yes
other
جایگاه همآفرینی ارزش مشتری در بازاریابی
با افزایش رقابت کسبوکارها، شیوههای مدیریت مشتری نیز متحول شده و برای ارائه خدمات با ارزش بیشتر بر مشارکت و تعامل مشتریان تمرکز نموده است. خلق ارزش از جمله مقولات و مفاهیم با اهمیت در مدیریت بازاریابی است و اندیشمندان مدیریتی با تاکید بر مشارکت و تعامل بیشتر مشتریان بر همآفرینی ارزش مشتری تاکید دارند. همآفرینی ارزش، شکل جدیدی از استراتژی کسبوکار است که بر ایجاد و تشخیص مستمر ارزشهای مشترک سازمانها و مشتریان تأکید دارد و حاصل تعامل مؤثر میان آنها است. بررسیها نشان میدهد، مطالعه همآفرینی ارزش برای نوآوری شرکتها در علوم بازاریابی و توسعه اقتصادی کشورها هنوز یک محور مغفول مانده و کمتر بررسی شده است. این مقاله مفاهیم مرتبط، نظریهها، نقش و اهمیت همآفرینی ارزش مشتری را تشریح میکند تا پنجرهای جدید برای مدیران به سوی مشتریان بگشاید.
69
76
http://tadbir.imi.ir/browse.php?a_code=A-10-1-731&slc_lang=fa&sid=1
2021/12/132021/12/132021/11/222021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/132021/12/13
1400/9/22
2021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/12021/09/1
1400/6/10