OTHERS_CITABLE
توسعه کسبوکار خدمات مالی در ایران
در دو دهه اخیر، فناوری حوزههای مختلفی را دستخوش تغییر و تحول اساسی قرار داده است. شبکههای اجتماعی ابعاد مختلفی از زندگی و نحوه تعاملات افراد را تغییر دادند و موجب تحولات عظیمی در بخشهای مختلفی مانند رسانهها و شیوههای تبلیغات، برندینگ و بازاریابی شدند. اپلیکیشنهای پیامرسان، حوزه خدمات تلکام را متحول کردند و اپراتورهای سنتی این بازار مجبور شدند ارزش پیشنهادی خود را تغییر دهند و خدمات بیشتری را پوشش دهند. شبکههای تلویزیون اینترنتی مانند نتفلیکس رفتهرفته جای کلوپهای اجاره فیلم را گرفتند و هماکنون هم با ورود به حوزه تولید اختصاصی فیلم و محتوا، در حال گرفتن سهم از شبکههای تلویزیونی سنتی هستند. خدمات کرایه خودرو که روزی یک کسبوکار سنتی به حساب میآمد با ورود اوبر دچار تحولی اساسی شد و هماکنون حتی نمونههای این کسبوکار و تأثیرگذاری قابل ملاحظه آنها در بازتعریف این خدمات را میتوانیم در ایران نیز ببینیم. حوزه خدمات اجاره محل اقامت نیز با ورود بازیگری مانند Airbnb متحول شد و اگرچه با توجه به ملاحظات موجود در کشور کسبوکارهای مشابه آن هنوز رشد چشمگیری در ایران نداشتهاند، اما تحولی عظیم در سطح دنیا ایجاد کردهاند. موج فناوریهای بنافکن سالهاست که در سطح دنیا به حوزه کسبوکارهای مالی رسیده است و در قالب فناوریهای مالی یا فینتک بسیاری از حوزههای آن متحول شده است. ایران نیز، با وجود چالشهایی مانند فقدان یا انبوه قوانین و استانداردها و عقبافتادگی ناشی از سالها انزوا و تحریمهای اقتصادی تحت تأثیر این موج قرار گرفته است. بنابراین توجه و حمایت از حوزه فناوریهای مالی در جهت جبران این عقبافتادگی امری اجتنابناپذیر است.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3626-fa.pdf
2017-09-11
0
0
OTHERS_CITABLE
سرمقاله: بهرهوری یعنی کار هوشمندانه در کسب و کار
شتاب روزافزون تولید و بهکارگیری علم و فناوری در دنیای قرن بیست و یکم و وابستگی رو به افزایش موفقیت در کسب و کار به خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی که خود نشاندهنده تقویت محوریت انسان متفکر و هوشمند در گستره فعالیت های گوناگون کسب و کار در سطح جهانی است، نیازمند تأمل عمیق و رویکرد بخردانه و تفکر انتقادی خلاق و سیستماتیک است.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3613-fa.pdf
2017-08-19
2
2
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گفتگو: سازمانها و بنگاههای اقتصادی بهرهور، نماینده شایسته کشور در عرصه بازارهای جهانی
امروز وجه تمایز اقتصادهای پیشرفته با اقتصادهای در حال توسعه نه فقط در میزان، سهولت و هزینه دستیابی به منابع، بلکه در شیوه استفاده بهینه از منابع و کسب حداکثر ارزش ممکن از منابع در دسترس است. همین موضوع در مورد بنگاههای اقتصادی نیز صدق میکند، به این معنی که در فضای پررقابت امروز، کسبوکارها دو راه برای ایجاد و حفظ رقابتپذیری دارند: یکی کسب منابع جدید و دیگری، استفاده بهینه از منابع موجود که راه دوم همان شالوده بهرهوری را تشکیل میدهد؛ جایی که شرکتهای سرآمد راهشان را از رقبا جدا میکنند.
آمار حکایت از آن دارد که شاخصهای بهرهوری در کشور ما همواره در وضعیت نامطلوب و پرنوسانی قرار داشتهاند و توجه به بهرهوری بیشتر در حد شعار باقی مانده است. شاید یکی از علتهای این پدیده عدم تلاش در فهم دقیق مفهوم بهرهوری و زوایای آشکار و پنهان آن باشد. پرسش اینجاست که آیا مدیران ایرانی بهعنوان متولیان بهرهوری در سازمانها و شرکتهایشان، درکی عمیق و ریشهای از چیستی بهرهوری و مکانیزم پیچیده تأثیر و تأثر آن از عوامل مختلف درونسازمان، برونسازمان و بینالمللی دارند یا خیر؟
تدبیر در گفتوگو با دکتر محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدرس و مشاور حوزه بهرهوری و عضو هیئت مدیره انجمن مشاوره مدیریت ایران، به بررسی و کنکاش مفهوم بهرهوری و دینامیسم آن پرداخته است.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3619-fa.pdf
2017-08-19
4
9
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گفتگو: بازگشت کشور به سیر درست بهرهوری
از آنجا که بهرهوری یکی از مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی محسوب میشود، در حوزههای وسیعی کاربرد داشته و نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکند. بنابراین بهترین راه افزایش تولید ناخالص ملی ارتقای بهرهوری است. متأسفانه در گذشته بهرهوری در عمل مورد بیمهری و بیتوجهی قرار گرفته است. اگرچه در قوانین و سیاستها بسیار به این مقوله اشاره شده است، اما در این سالها توجه کافی به آن نشده است. بنابراین لازم است تا به کمک کلیه نهادها، دستگاهها و سازمانهای ذیربط، به جایگاه مطلوب دست یابیم. سازمان ملی بهرهوری ایران عمر 24 سالهای دارد و توجه بهرهوری در کشور از برنامه سوم، چهارم و پنجم به بعد بوده است. در سیاستهای کلی نظام از جمله سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم به بهرهوری توجه زیادی شده است.
بدین منظور تدبیر با دکتر رؤیا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران، به گفتگو نشست تا سیر بهبود بهرهوری، اقدامات و فعالیتهای سازمان ملی بهرهوری در این زمینه را جویا شود. شرح این گفتگو از نظرتان می گذرد.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3615-fa.pdf
2017-08-19
10
13
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پیشنهادهایی برای ارتقای بهرهوری در دستگاههای اجرایی کشور
استقرار چرخه مدیریت بهرهوری در دستگاههای اجرایی، بر مبنای برنامه جامع بهرهوری کشور، از جمله الزامات ارزشمندی است که در برنامههای توسعه پنجم و ششم توسعه به عنوان یکی از اسناد مهم کلان کشور مورد تأکید قرار گرفته است. بر اساس مفاد بند 75 این برنامه، دستگاههای اجرایی موظف هستند هر ساله شاخصهای بهرهوری خود را اندازهگیری و گزارش آن را به سازمان ملی بهرهوری ایران ارائه کنند. در این بند همچنین تأکید شده است که معادل 3 درصد از بودجه دستگاه منوط به داشتن برنامهای برای بهبود بهرهوری است. در این مقاله تلاش میشود با استناد به تجارب جهانی مؤسسات دستاندرکار، نکاتی در خصوص اندازهگیری بهرهوری در بخش دولتی ارائه شود.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3606-fa.pdf
2017-08-19
14
15
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ملاحظاتی کاربردی در مدلسازی سنجش بهرهوری
اولین گام در محاسبه بهرهوری انتخاب روش و مدل مناسب است. در حقیقت، پس از این مرحله است که باید درباره موضوعات دیگری مانند نوع، سطح تفصیل و دوره زمانی دادهها تصمیمگیری نمود. روشهای گوناگونی برای اندازهگیری بهرهوری وجود دارند. در یک طبقهبندی کلی، این روشها به دو گروه مرزی و غیرمرزی تقسیم میشوند: روشهای مرزی با استفاده از الگوسازی بر مبنای یک تجربه موفق به سنجش بهرهوری میپردازند. بنابراین، در این روشها، بهرهوری معادل مجموع تغییرات کارایی فنی و انتقال مرز کارایی در طول زمان تعریف میشود. در مقابل، روشهای غیرمرزی به مجموعه روشهای پارامتریک (رگرسیونی) و ناپارامتریک (برنامهریزی ریاضی) گفته میشود که از شاخصسازی تغییرات ستانده و تغییرات نهاده برای سنجش بهرهوری به عنوان تفاضل دو شاخص ستانده و نهاده استفاده میکنند. اکنون سؤال مهم در سنجش بهرهوری یک بنگاه یا سازمان این است که باید از کدام روش و مدل استفاده نمود. پاسخ به این سؤال مستلزم توجه به شرایط، محدودیتها و مجموعه ملاحظاتی است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3618-fa.pdf
2017-08-19
17
19
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تقویت رشد بهرهوری
در سال 1789، قانون اساسی ایالات متحده به همه یادآوری کرد که دولت باید به شهروندانش خدمت کند و یقیناً شامل تقویت بهرهوری نیز میشود که قطعاً درامد شهروندان را افزایش میدهد. رشد بهرهوری بخش مهمی از این داستان است، زیرا مهمترین سرچشمه درآمد بالاتر و افزایش استانداردهای زندگی در بلندمدت است و به ما این اجازه را میدهد که به طور قابل ملاحظهای کیک اقتصادی را گسترش داده و برای همه تکههای بزرگتری را ایجاد کنیم. برای مثال، در حال حاضر، یک کارگر معمولی آمریکایی فقط در حدود 17 هفته کار میکند تا سطح درآمد واقعی سالانهاش در سطح یک کارگر معمولی در سال 1915 باشد.
ما چنین پیشرفتی را در بسیاری از کشورها شاهد بودهایم. در حقیقت، بیشتر به علت توانایی ما در کنترل قدرت بهرهوری، بیلیونها نفر در سراسر جهان از زندگیهای بهتر، سالمتر و طولانیتر لذت میبرند. اما این محرک کامیابی به علت حصول نتایج منفی برای رشد و درآمد که برطرف کردن آنها بسیار دشوار است، در سالهای اخیر رکود داشته است. با در نظر گرفتن این موضوع، میخواهم به سه نکته اشاره کنم:
رکود بهرهوری تا چه اندازه جدی است؟
چه چیزی مانع نشر تکنولوژی و نوآوری میشود؟
اقتصاد باید چه سیاستهایی را جهت تقویت رشد بهرهوری در پیش گیرد؟
http://tadbir.imi.ir/article-1-3616-fa.pdf
2017-08-19
20
21
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چگونه رهبری و مدیریت دانش در تعاملی پویا بهرهوری را تسهیل میکنند؟
توجه اندیشمندان رشته مدیریت به اقتصاد دانشمحور ریشه در مبانی جدید اقتصادی دارد که خلق ارزش را مبتنی بر توانمندی شرکتها در خلق و انتشار دانش میداند، در حالی که دانش منبع استراتژیک در ایجاد مزیت رقابتی است، مدیریت دانش میتواند به توسعه عملکرد و بهبود شاخصهای بهرهوری در سازمانها کمک کند. از اینرو، منطقی است که در اقتصاد دانشمحور، مدیران رویکردی اثربخشتر در مدیریت سرمایههای فکری خود اتخاذ کنند، در حالی که توسعه فزاینده تکنولوژی، سازمانها را مجبور به استخدام نیروی انسانی متخصصتر کرده است، وظایف شغلی کارکنان به شکل فزایندهای به سمت تحلیل بیشتر اطلاعات نیل نموده است. این مقاله به کارکردهای سازمانهای با بهرهوری بالا میپردازد تا نشان دهد که چگونه این سازمانها از تهدیدات، فرصتهای جدید میسازند که نهایتاً منجر به مزیت بالای رقابتی در این سازمانها میشود. این مقاله با بررسی تعامل پویای بین رهبری و مدیریت دانش با عوامل درونسازمانی به ادبیات موجود رشته مدیریت کمک شایانی میکند و توصیههای کاربردی جدیدی را برای مدیران سطوح عالی سازمانها فراهم میآورد.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3607-fa.pdf
2017-08-19
22
25
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مدیریت دانش و بهرهوری نیروی انسانی
سازمانهای نوین در عصر انقلاب فناوری و اطلاعات نیازمند تفوق بر تغییرات و تحولات نوظهور پیرامون هستند. بیتردید قابلیت و شایستگیهای ویژه کارکنان به تحقق چنین اهدافی کمک میکند. یکی از اهداف مهم سازمانهای امروزی، کاهش هزینه، بهبود کیفیت محصولات و نوآوری در ارائه خدمات است تا سازمانها بتوانند موقعیت مناسبی در محیط کسبوکار و حوزه فعالیت خود پیدا کنند و به این ترتیب، در امر جایگاهیابی موفق شوند. در محیط متلاطم و متغیر امروزی، مزیت رقابتی سازمانها دیگر همانند گذشته فقط مسائل مالی نیست، بلکه کلید موفقیت و مزیت رقابتی سازمانها نسبت به رقبایشان در نحوه بهرهگیری از دانش، مهارت کارکنان و میزان اهمیت سرمایه فکری است. در این مسیر باید سازمانها با بهرهگیری از سرمایه فکری قابلیت دانش سازمانیشان را مدیریت کنند و به ارتقا و افزایش مدیریت دانش منتج شود تا امکان بهرهوری را فراهم آورند. بهبود بهرهوری در سطح سازمانی، عامل حیاتی موفقیت و اساس سودآوری تلقی میشود. همچنین اقدامهای مرتبط با بهرهوری به دنبال کاهش هزینهها و افزایش کیفیت و در نتیجه، افزایش درآمد سازمان است و به این ترتیب، بهرهوری رابطه بین ستاده (مانند میزان محصولات یا خدمات) و دادههایی (مانند نیروی کار، مواد، انرژی و سرمایه) است که صرف تولید ستاده میشود.
بر این مبنا، بهرهوری در سازمانهای امروزی اهمیت ویژهای دارد، زیرا این مقوله با کارایی، اثربخشی و کیفیت در ارتباط است و کاهش یا افزایش آن میتواند موجب اضافه شدن یا از دست دادن مشتریان و مخاطبان سازمان شود. از این نظر، بهرهوری رابطه نزدیکی با بهرهگیری از دانش و مهارت کارکنان دارد. به عبارت دیگر، مدیریت دانش میتواند عاملی تعیینکننده در بهرهوری معرفی شود. همچنین، آلچین (2006) استدلال میکند مدیریت دانش، دانش و تخصص است و برخلاف سرمایه فیزیکی سخت، با داراییهای نرم ارتباط دارد. پژوهشها نشان میدهند امروزه بهرهوری سازمانها و عملکرد کسبوکار بسیار زیاد به مدیریت مؤثر دانش وابسته است. سرمایه فکری در سازمانهای مدرن نقش اساسی ایفا میکند و قسمتی از شالوده کسبوکار در قرن 21 است. بر اساس یافتههای یکی از پژوهشهای جدید، 94 درصد از مدیران اجرایی پذیرفتند که درک مدیریت دانش ضروری است. علاوه بر این، 50 درصد بر این باورند که مدیریت دانش یکی از سه چالش بسیار مهم برای مدیریت است و 13 درصد بیان کردند مهمترین چالش است.
تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی را برای سازمانها به وجود آورده است. در این میان تنها سازمانهایی میتوانند به حیات خود ادامه دهند که بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. به نظر صاحبنظران و اندیشمندان این عرصه، حفظ مزیت رقابتی و بقای سازمان به کمک مدیریت دانش امکانپذیر است، به نحوی که بتوان به طور مستمر به خلق دانشهای نو در سازمان پرداخت. مدیریت دانش شامل تمام روشهایی است که سازمان، داراییهای دانشی خود را اداره میکند، یعنی چگونگی جمعآوری، ذخیرهسازی، انتقال، بهکارگیری، بهروزرسانی و ایجاد دانش. مدیریت دانش با تبدیل سرمایههای انسانی به داراییهای فکری سازمانیافته برای سازمان ایجاد ارزش میکند. مدیران در عصر اطلاعات، با درک اهمیت و ارزش دانش در فرایند تصمیمگیری خود به دنبال بهکارگیری راهکارها و تکنیکهای مدیریت دانش در کلیه سطوح سازمانی خود هستند. در این مقاله، نخست به بررسی ضرورت یا انتخاب مدیریت دانش در سازمانهای دولتی پرداختیم، سپس ضمن اشاره به چالشهای پیش رو، پیشینه مطالعاتی موضوع و ارتباط مدیریت دانش و بهرهوری نیروی انسانی را در مراحل هشتگانه بررسی کردیم.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3608-fa.pdf
2017-08-19
26
31
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مثلث بهرهوری نیروی انسانی
رسالت مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمانی استفاده مؤثر و بهینه از منابع و امکانات گوناگون چون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات می باشد.این امر سبب شده است که در کلیه کشورها، بهرهوری و استفاده صحیح و هرچه بهتر و مناسبتر از مجموع عوامل تولید (اعم کالا و خدمات) به اولویت ملی تبدیل شود و همه جوامع به این باور برسند که تداوم حیات هر جامعه بدون توجه به موضوع بهرهوری ممکن نیست.
تاریخ پیدایش واژه بهرهوری به زمانهای بسیار دورتر از آنچه که اغلب مردم تصور میکنند، برمیگردد. فیزیوکراتها، گروهی از نویسندگان و متفکران فرانسوی بودند که اولین مدرسه علمی اقتصادی را بنا نهادند و برای اولین بار واژه بهرهوری را با واژه Productivity که به معنای سرشاری، حاصلخیزی، باروری و استعداد تولیدی است، معادل قرار دادهاند. بهرهوری میتواند برای یک فرد یا یک جامعه با نگاهی سطحی به سادگی چنین تعریف شود: «نگرشی برای کسب سود بیشتر». بهرهوری میتواند با دیدی مسئولانه و نگاهی متعهدانه چنین تعریف شود: نگرش و رفتار مناسب برای استفاده بهینه و مطلوب از مجموعه قابلیتها و تواناییها، فرصتها، سرمایهها، منابع و نیروها که همراه با فعالیتهای فردی و اجتماعی است و به سود افراد و اجتماع خواهد بود. به استناد تجربیات موجود، کشورهایی که برای توسعه اقتصادی به افزایش بهرهوری بیش از افزایش منابع طبیعی و فیزیکی خود تکیه کرده، رشد سریعتری داشته و از آنجا که افزایش و رشد بهرهوری یکی از اساسیترین راههای دستیابی به تولید بیشتر و به دنبال آن تأمین رفاه افراد و جوامع بوده، اندازهگیری و شناخت عوامل مؤثر به آن از اهداف اصلی پژوهشگران این عرصه به شمار آمده است.
از آنجا که انسان خود مولد و مصرفکننده تکنولوژی است، درک این نکته مشکل نخواهد بود که چرا نیروی انسانی مهمترین عامل توسعه اقتصادی – صنعتی به شمار میرود؟ و اصولاً چرا نقش کلیدی و محوری را در ارتقای بهرهوری برای انسان قائل شدهاند؟ علت این امر آن است که تنها انسان است که میتواند کمّیت و کیفیت کار خود را ارتقا دهد، طرحهای جدید ارائه دهد و با خلاقیت خود مشکلات را از پیش راه بردارد، بر نیروی کار خود بیفزاید، راهنمای کاهش هزینهها را بیابد و در حقیقت تنها عاملی است که میتواند تغییراتی در خود و محیط اطراف خود بوجود آورده از طرفی دیگر، انسان نهتنها عامل بلکه هدف بهرهوری نیز است. بنابراین اهمیت توجه به انسان نیز به این خاطر دو چندان میگردد. بدیهی است که رشد انسان و بهرهوری در گرو یکپارچگی شخصیت و جریان زندگی او خواهد بود و این نیز مرهون حاکمیت اصول وحدتبخش بر تمام بنیادهای اجتماعی است، اصولی که هماهنگ با نظام هستی و فطرت انسانهاست و این امر تنها در سایه اندیشه خدامحوری قابل شکلگیری است.
اما اینکه چگونه نیروی انسانی بهرهور میشود یا بهرهوری وی افزایش مییابد؟ سؤالی است که پاسخ آن در مؤسسات و سازمانهای مختلف به تناسب رسالت آنها و نیازهای کارکنان گوناگون است، اگرچه ممکن است این نیازها و عوامل شبیه به هم باشند، اما مطمئناً شدت و اولویت تأثیر آنها به بهرهوری کارکنان یکسان نیست. بهرهوری منابع انسانی تابعی است از عوامل بسیار مختلف که این عوامل تحت تأثیر رسالت، فعالیت و عملیات و عواملی از این قبیل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. همچنین میزان اهمیت و تأثیر این عوامل بر بهرهوری سازمانهای مختلف امکانپذیر نیست که در تمامی زمینهها و جنبههای تأثیرگذار وارد شوند. ضرورتاً برای رسیدن به بالاترین میزان بهرهوری نیروی انسانی در ابتدا لازم است طبق معیارها و ضوابط علمی این عوامل از لحاظ اهمیت شناسایی شوند آنگاه برای بهبود بهرهوری نیروی انسانی برنامههای اجرایی و طرحهای لازم تدوین شوند. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی طبق مدل تحقیقی کانن میپردازیم که سه متغیر آموزش کارکنان، گردش شغلی و تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفته است.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3609-fa.pdf
2017-08-19
32
36
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
استراتژی بازاریابی رابطهمند و مدیریت ارتباط با مشتری
موج شتابنده تحولات در دنیای کنونی و وجود فاکتورهایی از قبیل مرزهای نامشخص بین بازارها، کوتاه شدن دوره عمر محصول، تغییر سریع الگوهای خرید مشتریان و خبرهتر شدن آنان، موجب تغییر در سبک و شیوه مدیریت و ساختار سازمانی شده و سازمانها را به بهبود پیشبینیها، یادگیری و سازگاری با محیط بیرونی فرا میخواند. امروزه تنها سازمانهایی در عرصه رقابت از موقعیت مناسبی برخوردار خواهند بود که محور اصلی فعالیتهای خود را تأمین خواسته مشتریان و ارضای نیازهای آنان قرار دهند، زیرا سطوح بالای رضایت مشتری موجب وفاداری بیشتر او میشود. در شرایط جدید، روشهای بازاریابی گذشته کارایی لازم را نداشته و سودآوری کمتری دارند. امروزه بیشتر بازارها با رقابت فشرده و عرضه بیشتر از تقاضا مواجه هستند و در چنین شرایطی، حفظ مشتریان فعلی بهعنوان چالشی استراتژیک مطرح است. لذا روشهای بازاریابی به طور فزاینده در حال دور شدن از معاملات مقطعی و حرکت به سوی ایجاد روابط بلندمدت حمایتی با مشتریان هستند. دلیل تغییر این رویکرد، این است که در گذشته نظریههای بازاریابی، بر جذب مشتریان جدید متمرکز بوده و برای حفظ مشتریان موجود، اهمیت چندانی قائل نبودند. هدف از نگارش این مقاله، بررسی اهمیت استراتژی بازاریابی رابطهمند و نقش آن در افزایش وفاداری مشتریان در جهت کسب مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها است. بررسیها حاکی از آن است که هزینه جذب یک مشتری جدید، تقریباً پنج برابر هزینه حفظ هر مشتری وفادار است. لذا سازمانها دائماً درصدد یافتن راههایی هستند تا ارتباط خود را با مشتریان ارزشمند فعلی حفظ کنند. یکی از این راهها، روشی شناختهشده تحت عنوان بازاریابی رابطهمند است که سبب محدود شدن مشتریان ناراضی و فزونی مشتریان وفادار میشود.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3617-fa.pdf
2017-08-19
37
41
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نبایدهای مدیریت: اشتباهات و تلههای مدیریت
با اندک بررسی در منابع مطالعاتی مرتبط با حوزه مدیریت و سازمان متوجه میشویم، بخش زیادی از تحقیقات، کتب، مقالات و حتی محتوای کنفرانسها و نشستهای تخصصی در این حوزه، معطوف به معرفی و ارتقای شاخصهایی است که منجر به بهبود عملکرد مدیران و رهبران سازمانها و تثبیت یا رشد جایگاه بنگاههای اقتصادی در عرصه کسبوکار است. بخش اعظم این منابع اختصاص به تحقیقات میدانی صورت گرفته در زمینه میزان اثربخشی تکنیکها و رویههایی است که از سوی شرکتها و سازمانها در زمینه بهبود کارایی و اثربخشی صورت گرفته است یا اینکه اختصاص به تبیین رویکردها و دیدگاههای مدیران و رهبران موفق در عرصه کسبوکار دارد که با تکیه بر مفاهیمی همچون قابلیتها و شایستگیهای بارز مدیریتی و رهبری از آنها به عنوان رمز موفقیت رهبران و مدیران یاد میشود و به نحوی "بایدهای مدیریت" جهت موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانی قلمداد شدهاند.
در این مقاله سعی میشود با استفاده از برخی منابع و تجربیات مدیریتی، قدری خلاف جریان موجود حرکت کرده و با تبیین مصادیقی عینی در زمینه «نبایدهای مدیریت» از طریق تبیین ماهیت و نوع اشتباهات و تلههای مدیریت که منجر به عدم توفیق مدیران و رهبران بنگاهها در مسیر دستیابی به موفقیت و اهداف سازمانی آنان میگردد، دریچهای نو در این زمینه گشوده شود. امید است که با یادگیری از تلهها و اشتباهات رفتاری در مدیریت و پرهیز از آنها، مدیران و رهبران سازمانها کمتر دچار اشتباه و به ویژه تکرار آن شوند.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3612-fa.pdf
2017-08-19
42
45
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
طراحی مدل کسبوکار برای بانکداری جامع با رویکردی آیندهنگر
بانک تنها نهاد مالی است که سپرده مردم را جمعآوری کرده و اقدام به اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی مختلف به مشتریان مینماید. محققان مختلف نقش و علت وجودی بانک را واسطهگری و تأمین خدمات مالی، تأمین نقدینگی، مدیریت ریسک، پر کردن خلأ عدم تقارن اطلاعاتی بین سپردهگذار و قرضگیرنده از طریق انجام نظارت مشروع و نیز ایجاد مکانیزم پرداخت مناسب را از دیگر فعالیتهای بانکها عنوان کردهاند. به هر حال، اگر مقررات اجازه دهد بانکها میتوانند در زمینههای مالی غیربانکی نیز محصولات و خدمات ارائه کنند و یا در سطح جهانی بر گستره دو نقش اصلی (واسطهگری و داشتن قدرت نقدینگی) بیفزایند. در سالهای اخیر نیز مجموعه تحولات در صنعت بانکداری و مهمتر از آن، حاکمیت و محوریت مشتری در کسبوکار سازمانها منجر به ظهور شکلهای جدیدی از بخشبندی مشتری در بانکها و شکلگیری مفهوم بانکداری جامع شده است.
مدل کسبوکار به عنوان یک مفهوم نوین مدیریتی از اوائل دهه 1990 میلادی و با ظهور کسبوکارهای اینترنتی، وارد ادبیات کسبوکار شد تا با زبانی ساده به توصیف و تبیین جریان ارزش در سازمانها بپردازد. مدل کسبوکار، سازمانها را قادر میسازد تا درباره کسبوکار خود، رقبا یا هر سازمان دیگری به تفکر پرداخته و ضمن تشریح ویژگیهای آنها، دست به خلق گزینههای استراتژیک بزنند.
طراحی هوشمند و نوآورانه مدل کسبوکار در بانکهای کشور مورد غفلت قرار گرفته و اکثر بانکها از بدو تأسیس نسبت به ارائه خدمات مشابه به آحاد جامعه اقدام مینمایند، حتی تحولات و پیشرفتهای ایجاد شده در صنعت بانکداری و بهکارگیری گسترده بانکداری الکترونیک در بانکهای کشور نیز نتوانسته تغییراتی را در مدل کسبوکار آنها ایجاد نماید و بانکها بدون توجه به مسائل و چالشهای محیط جدید، کسبوکار سنتی خود را در قالب ابزارهای نوین و بسترهای الکترونیک، مدیریت و هدایت مینمایند. این موضوع زمانی جالبتر میشود که با توجه به بانکمحور بودن اقتصاد کشور و به دلیل برخی مسائل و فشارهای نهادهای دولتی و نظارتی، به ویژه در بانکهای دولتی و خصوصیشده (و حتی خصوصی)، این قبیل بانکها در اکثر مواقع ملزم به تأسیس شعبه در اقصا نقاط کشور هستند. مجموعه این موارد، علاوه بر افزایش هزینههای غیرعملیاتی بانکها به بالاتر از چهار درصد، رقابت ناسالم و رفتارهای غیراخلاقی را نیز در نظام بانکی کشور رقم زده است.
باور بر این است که بانکها از طریق طراحی هوشمندانه مدل کسبوکار خود میتوانند دست به نوآوری در تعریف اهداف و مأموریتها، تعیین بخشهای بازار اختصاصی و مشتریان خاص، خلق ارزشهای منحصربهفرد برای مشتریان، تعریف کانالهای ارائه خدمات و مدیریت روابط مشتریان و نهایتاً کاهش هزینههای غیرعملیاتی و افزایش درآمدها و سودآوری بزنند.
هدف این مقاله، طراحی و تحلیل تابلوی کسبوکار برای بانکداری جامع کشور در سه مقطع گذشته، حال و آینده به منظور بررسی روند تحولات نظام بانکی کشور از حیث گروههای مشتریان، روشها، کانالها، ابزارها، سیستمهای ارتباط با مشتری، منابع و فعالیتها و جریان درآمدی و هزینهها است تا از این طریق امکان تمرکز بانکها بر نقاط قوت و ظرفیتهای نوآوری در اجزای مدل کسبوکار فراهم شود. در این مقاله، ضمن تشریح روششناسی تدوین مدل کسبوکار برای بانکداری جامع، تحلیل و پیشنهادهایی ارائه شده است تا فتح بابی برای حرکت بانکها در این مسیر باشد.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3610-fa.pdf
2017-08-19
46
54
1
AUTHOR
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
DNA سازمانی
سازمان موجودیتی پیچیده و متشکل از وجوه متعدد و متنوع است و بهمثابه سیستم اجتماعی در شمار پیچیدهترین سیستمهای شناختهشده قرار میگیرد. بولدینگ در تحلیل علل پیچیدگی سیستمهای اجتماعی، واحدهای تشکیلدهنده آنها را علاوه بر انسانها، مشتمل بر نقشهایی میداند که انسان در مواجهه با موقعیتهای مختلف بر عهده میگیرد. به همین ترتیب، میتوان سازمانها یا تقریباً همه سیستمهای اجتماعی را بهمثابه مجموعهای از نقشهایی که توسط مجاری ارتباطی گوناگون به هم گره خوردهاند، تعریف کرد [1].
در تکامل بیولوژیک، این ژن است که در معرض انتخاب طبیعی است، نه خود موجود زنده. افراد به دلیل استانداردهای تکاملی عمر کوتاهی دارند، آنها به اندازه کافی عمر نمیکنند تا فرایند کند تغییر تکاملی را ببینند. در عوض، ژنها طی صدها و هزاران نسل باقی میمانند [2]. به همین ترتیب، سازمان باقی میماند، در حالی که انسانها میآیند و میروند. اگر میخواهیم سازمانها را بهبود دهیم، باید کانون توجه خود را از افراد به سازمانها تغییر دهیم. یکی از استعارههایی که در مباحث سازمان و مدیریت مطرح شده، DNA سازمانی است که با رویکرد ژنتیکی به توصیف سازمان میپردازد. علم ژنتیک یکی از شاخههای علم زیستشناسی است که به وسیله مفاهیم و قوانین موجود در آن میتوان به تشابه و عدم تشابه دو موجود نسبت به یکدیگر پی برد. بررسی، کشف، تقسیمبندی و شرح حقایق وراثت و تغییرات آن، از جمله اهداف مهم علم ژنتیک محسوب میشوند. شباهت میان موجودات زنده (از موجودات تکسلولی تا حیوان و گیاه)، اجداد، نزدیکان و خویشاوندان آنها همان وراثت است، در صورتی که تغییرات، معنی اختلاف میان هر موجود زنده با موجودات دیگر است [3]. استعارهها ابزاری برای شناخت و توصیف پدیدهها و از جمله سازمانها هستند و این امکان را فراهم میآورند که جنبههای مختلف سازمان را در مقایسه با دیگر پدیدهها شناسایی کنیم و به سیمای واقعی سازمان دستیافته و به شناخت کاملتری دست یابیم. با درآمیختن واقعیات بیولوژی و ژنتیکی با علم مدیریت میتوان قدمهای مؤثری در جهت توسعه و بهبود سازمانها برداشت. این خصوصیات ژنتیکی پایه و اساس رفتار هر سازمانی است [4].
با توجه به کاهش چشمگیر فاصلههای جغرافیایی و فرهنگی و سرعت تحولات، اصول موفقیتآمیز حرفهای دیروز دچار کمفایدگی شده است، مدیران به طور مداوم با چالشهای جدیدی روبهرو شدهاند و رقابت جهانی نیازهای مدیریتی جدیدی را مطرح میکند. همانطور که DNA بلوک سازنده ساختمان ژنتیکی موجودات زنده است، DNA سازمانی نیز پایه و اساس رهبری و مدیریت اثربخش است. الگوی مبتکرانه DNA سازمانی بر این اصل مبتنی است که هر سازمانی خصوصیات ژنتیکی منحصربهفردی شبیه یک ارگانیسم زنده دارد و تمامی کنشها و واکنشها، شیوهها و روشهای سازمانی تحت تأثیر نوع DNA آنها است [5]. از آنجا که استعاره DNA سازمانی نقش مؤثری در شناخت سازمان و عملکرد رهبری و مدیریت آن از قبیل نحوه تصمیمگیری، برنامهریزی، ساختار سازمان، کار گروهی و ارتباطات آن دارد، میتواند از این طریق ابعاد مهمی از شرایط حاکم بر سازمان را برای ما روشن نماید [1]. از اینرو، هدف این مقاله شناسایی و معرفی انواع DNA سازمانی و نقش آنها در اداره مؤثرتر و کارآمدتر سازمانها توسط مدیران است. در این مقاله، نخست به شرح DNA سازمانی پرداخته میشود، سپس نقش DNA سازمانی در سازمانها تشریح و در نهایت، نتیجهگیری از موضوع ارائه میشود.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3620-fa.pdf
2017-08-19
55
57
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رابطه سود تقسیمی با نسبت قیمت به سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران
نسبت قیمت به سود نشاندهنده دوره بازگشت سرمایه در صورت خرید آن سهم (سرمایهگذاری درآن سهم) است. اگر شرکتی نسبت قیمت به سود بالاتر از میانگین صنعت یا بازار داشته باشد، مفهومش این است که بازار انتظار حوادث مهمی را در طول چند ماه یا سال آینده، در مورد آن شرکت دارد. این در حالی است که نسبت قیمت به سود پایین، به ضرورت این معنی را نمیدهد که شرکت کمتر از ارزش واقعی خود، ارزشگذاری شده است، بلکه شاید معنی آن این باشد که بازار اعتقاد دارد که در آیندهای نزدیک، شرکت دچار مشکلات زیادی میشود و در کل سود آن کاهش خواهد یافت. در مطالعه حاضر تلاش شد تا تأثیر غیرخطی سود تقسیمی با توجه به وضعیت سودآوری شرکت بر نسبت قیمت به سود مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور از دادههای 114 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1390 تا 1394 استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد که ارتباط غیرخطی بین سود تقسیمی و نسبت قیمت به سود شرکت برقرار نیست و در نتیجه، اثر تعدیلی سودآوری بر رابطه غیرخطی بین متغیرهای فوق نیز معنادار نیست، ولی ارتباط مستقیم و معناداری بین سود تقسیمی و نسبت قیمت به سود برقرار است و سودآوری، موجب تضعیف این رابطه مستقیم میگردد.
در پایان هر سال مالی، درصدی از سود گزارش شده توسط شرکتها بین سهامداران تقسیم میشود. اینکه چه مقدار از سود قابل تقسیم است و به چه شکل تقسیم خواهد شد، موضوعی است که برای سهامداران حائز اهمیت است. در واقع، سیاست تقسیم سود عامل مهمی در تصمیمگیری سهامداران بالقوه و فعلی است و سهامداران بهدنبال شناسایی راهی برای پیشبینی سیاستهای تقسیم سود و عوامل تأثیرگذار بر آن هستند. به بیان اجیده و آدرمی (2014)، گرچه سود تقسیمی تأثیر مستقیمی بر سرمایهگذاران دارد، بر توانایی شرکت در جمعآوری سود بهمنظور استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری نیز مؤثر است. تنوع سود تقسیمی طی زمان و در شرکتها، علیرغم اینکه ادبیات تجربی و تئوریک گستردهای که وجود دارد، به عنوان یکی از مهمترین معماهای حل نشده تأمین مالی شرکتها باقی مانده است. علیالخصوص قدرت توضیحدهندگی ترکیبی عواملی چون مشکلات نمایندگی، عدم تقارن اطلاعاتی و سایر اصطکاکات بازار شامل مالیات، به میزان محدودی با نوسانات کلی مقطعی و سری زمانی در انتخاب سیاست تقسیم سود مقایسه شده است که نیاز به بحث و تشریح بیشتر دارد (آلن و میشائیلی، 2003؛ براو و همکاران، 2005). این در حالی است که به بیان ابوخلف (2016)، حداکثر ارزش سهام شرکت در بازار سرمایه، از مهمترین مسائل پیشروی شرکتها است که موجب شکلگیری، تدوین و ارائه تئوریهایی متنوع درباره ارتباط سود تقسیمی، انباشت سود و ارزش بازار سهام گردیده است.
در همین راستا، بلک (1976) اینطور استدلال نمود که توضیح قانعکنندهای برای توزیع سود نقدی توسط شرکتها، وجود ندارد. پس از آن، اقتصاددانان احتمال ایفای نقش سود سهام در پایداری یا افزایش ارزش شرکت در بازار سرمایه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به عقیده ویلیامز (1938)، ارزش بازار یک دارایی مالی برابر با ارزش فعلی کلیه پرداختهای برآوردی آینده آن تحت عنوان تقسیم سود است که با توجه به آینده و سایر موقعیتهایی که برای سرمایهگذار وجود دارد، تنزیل شده است. اگرچه تئوری ویلیامز (1938) بر اساس هدف به حداکثر رساندن سود مؤسسات طرحریزی شده است، اما بعدها تغییراتی در ساختار آن داده شد. تاکنون بسیاری از محققان علوم اقتصاد و مالی تلاش کردهاند تا بهگونهای ارتباط بین سیاست تقسیم سود شرکتها با ارزش آنها در بازار سرمایه را شناسایی نمایند و در همین راستا، در مطالعه حاضر تلاش میگردد که ارتباط غیرخطی متغیرهای مذکور تحت شرایط متفاوت سودآوری، مورد بررسی قرار گیرد.
http://tadbir.imi.ir/article-1-3611-fa.pdf
2017-08-19
58
63
1
AUTHOR
2
AUTHOR