خلج حمید، طرفدار مقدم پریسا. بررسی نقش جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی در گسترش فرهنگ رقابت پذیری جهانی در بنگاههای کشور. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1391; 23 (250) :64-67
URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1145-fa.html
رئیس مرکز مطالعات بهرهوری و تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی ، khalaj75@yahoo.com
چکیده: (6355 مشاهده)
بنا به گفته شومپیتر ، کارآفرینان موتورهای توسعه اقتصادی جوامع هستند. به عبارت دیگر کارآفرینان که صاحبان واقعی بنگاهها هستند، توسعه و رشد دهندگان این بنگاهها بوده به طوری که توسعه بنگاهها، توسعه اقتصادی جوامع را رقم میزند. بنابراین لازم است بنگاههای اقتصادی ابزارهائی در اختیار داشته تا دائماً میزان رشد و توسعه عملکرد خود را در حوزههای مختلف مدیریتی ارزیابی کنند. مدلهای تعالی سازمانی به عنوان ابزاری جهت ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی بکار رفته و بنابراین کشورها با بکارگیری و بومیسازی مدلهای تعالی جوایز ملی را تعریف و تثبیت مینمایند. این مقاله به بررسی و تحلیل روند حضور بنگاهها و سازمانهای کشور در جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی که به یکی از سطوح تعالی دست یافتهاند، پرداخته است.
نتایج بررسیها نشان میدهد جایزه ملی بهرهوری و تعالی سازمانی بر رشد بنگاههای کشور در مقوله کیفیت و رقابتپذیری در مقیاس جهانی و کاهش شکاف موجود بین بنگاههای پیشرو جهانی با بنگاههای کشور تاثیر بسزایی داشته و این امر حاکی از شکلگیری فرهنگ تعالی سازمانی در ذهن مدیران و به تبع آن اجرای برنامههای بهبود و ارتقای توان مدیریتی بنگاهها در رقابتپذیری جهانی میباشد.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت كيفيت دریافت: 1392/4/31 | پذیرش: 1393/6/17 | انتشار: 1393/6/17