سحابی حامد، راستین کژال، گمار عباس. ارائه مدلی برای مشارکت بین شرکتهای مشاوره مدیریت با هدف ارتقا و بهبود عرضه خدمات مشاوره مدیریت . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1391; 23 (244) :31-39
URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1204-fa.html
شرکت مهندسین مشاور بنیاد صنعتی ایران ، h.sahabi@gmail.com
چکیده: (5496 مشاهده)
بررسی بازارهای توسعه یافته مشاوره مدیریت نشان میدهد که مشاوران در تحولات اقتصادی و اجتماعی نقش کلیدی برعهده دارند. میزان توسعه صنعت مشاوره مدیریت شاخصی پیشرو برای سنجش سطح رشد و توسعه اقتصادِ دانش محور در کشورها به شمار میرود. در کشور ما، متأسفانه مشاوره مدیریت به جایگاه شایسته خود دست نیافته است. این امر، از یک سو ناشی از نبود نگرش صحیح مدیران سازمانها و شرکتها به جایگاه خدمات مشاوره مدیریت در حل مشکلات سازمانی و از سوی دیگر، به علت ضعف شرکتهای مشاوره مدیریت در عرضه خدمات جامع و مورد رضایت سازمانها و شرکتها است. جنبه نخست نیازمند بسترسازی برای شناخت حرفه و نقش مشاوران در بهبود فعالیتهای سازمانی و جنبه دیگر، نیازمند توانمندسازی شرکتهای مشاوره مدیریت در ارائه خدمات جامع و با کیفیت بهتر است.
هدف این مقاله ارائه مدلی برای مشارکت اثربخش بین شرکتهای مشاوره مدیریت در راستای توانمندسازی و ارتقای آنها است. برای این منظور، فرایندهای مختلف مشارکت در سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل) UNIDO، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و چارچوب پیشنهادی Gray مورد بررسی قرار گرفته است. هر یک از این فرایندها از دیدگاهی متفاوت به موضوع مشارکت میپردازد که با تلفیق و یکسانسازی آنها، مدلی جامع برای مشارکت اثربخش بین شرکتهای مشاوره مدیریت تدوین شده است. این مدل دارای 6 مرحله و 28 گام اجرایی است. مراحل مدل شامل تعریف نیازها، جستوجو، شناخت، رسمی کردن، اجرا و نگهداری، و ثبت و انتشار تجربیات است. در پایان، نظر به این که مشارکت بین شرکتهای مشاوره مدیریت مفهوم جدیدی است، موضوعهایی را برای پژوهشهای بیشتر در این زمینه پیشنهاد کردهایم)
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1392/5/13 | پذیرش: 1392/5/13 | انتشار: 1392/5/13