برای موفقیت یک پروژه مشاوره لازم است تا مشاور، مشتری واقعی پروژه را پیدا کند و با او ارتباط مناسب و اثربخش برقرار کند و تلاش کند نیازهای او را پاسخ بدهد. اما روابط میان مشتری و مشاور شامل چه حوزههایی هستند؟
روابط مشاور و مشتری عموماً در حوزههای زیر رخ میدهند:
مذاکرات اولیه و آشنایی: این همان مرحلهای است که بهصورت مفصل در بخش قبل تشریح شد.
تنظیم و عقد قرارداد و برقراری ارتباط مؤثر: این مرحل شامل مواردی چون: ارایه پیشنهاد فنی (پروپوزال) و پیشنهاد قیمت توسط مشاور به مشتری و انجام مذاکرات تکمیلی تا حصول توافق میان طرفین و عقد قرارداد است.
تعیین مسائل با استفاده از تحلیلهای تشخیصی: این مرحله شامل شناخت تفصیلی مسئلهای است که پروژه برای حل آن تعریف شده و سپس توسعه راهحل برای آن است.
هدفگذاری و برنامهریزی برای اقدامات اجرایی: در این مرحله اقدامات اجرایی لازم برای پیادهسازی راهحل تدوین شده تعیین و برای اجرای آنها برنامهریزی میشود.
انجام اقدامات اجرایی و دریافت بازخورد: در این مرحله بهصورت انتخابی و درصورت درخواست مشتری، مشاور به مشتری در پیادهسازی راهحل پیشنهادی کمک میکند و براساس نتایج بهدست آمده راهحل پیشنهادی یا اقدامات اجرایی تدوین شده را اصلاح میکند.
بهپایان رساندن قرارداد: در این مرحله پس از انجام همه تعهدات طرفین و توافق نهایی در مورد پایان پروژه، قرارداد به پایان میرسد.
در هر یک از مراحل مذکور روابط مشاور و مشتری از نظر شکلی و محتوایی میتوانند به دستهبندیهای مشخصی تقسیم شوند. برقراری اثربخش هر یک از این نوع روابط، ویژگیهای خاص خود را دارد. در این بخش به انواع روابط مشتری ـ مشاور اشاره میشود.
دریافت متن کامل
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1392/5/30 | پذیرش: 1393/6/17 | انتشار: 1393/6/17