دوره 26، شماره 283 - ( 2-1395 )                   جلد 26 شماره 283 صفحات 42-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فروغی زهرا، خانی ناصر، سلطانی ایرج. هوش استراتژیک مدیران شاخصی مهم در تصمیم گیری بهینه. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1395; 26 (283) :37-42

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-3242-fa.html


چکیده:   (4773 مشاهده)

محیط درون و بیرون سازمان دربرگیرنده اطلاعات فراوان و ب یپایانی است. سازمانها ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از تغییرات محیط غیرقابل پیش بینی امروز هستند تا از این طریق بتوانند واکنش به موقع نسبت به فرصتها و تهدیدها از خود نشان دهند. لذا اتخاذ واکنش مناسب و تصمیمگیری مطلوب بستگی به این دارد که مدیران سازمان تا چه اندازه به اطلاعات مورد نیاز خود جهت تصمیمگیری صحیح دسترسی دارند و تا چه اندازه از روشها و راهکارهای جدید برای دست یافتن به این اطلاعات استفاده میکنند. یکی از این راهکارهای جدید و سودمند، استفاده از هوش استراتژیک است. هوش استراتژیک مشخص میکند که مدیران چه چیزهایی را باید درباره محیط اطراف خود بدانند تا قادر باشند در مورد فرایندهای جاری سازمان به دیدگاه مناسبی دست یابند، و تغییرات آینده را پی شبینی و مدیریت کنند، استراتژ یهای مناسب برای ایجاد ارزش برای مشتریان را طراحی و سودآوری را در حال و آینده بهبود بخشیده و توسعه دهند. به عبارت دیگر، در عصر حاضر برای باقی ماندن در چرخه رقابت، وجود مدیرانی با قدرت خلق استراتژیهای اثربخش از ضروریات است و استفاده از هوش استراتژیک به عنوان یکی از موارد بهینه سازی تصمیمگیری مدیران به شمار م یرود. در خلال هم افزایی مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری، از هوش استراتژیک به عنوان یکی از تعیین کنندگان کلیدی تصمیم گیری موفق یاد میشود. هم افزایی میان این سه ناحیه در قالب "هوش استراتژیک" موجب بهبود تواناییهای تصمیمگیری استراتژیک سازمان میشود. به عبارتی، هوش رقابتی به ارزیابی رقابت و شرایط بازار کمک میکند، مدیریت دانش میتواند به قدرت نفوذ دانش در داخل و خارج سازمان کمک کرده و باعث دستیابی به مشتریان و ذ ینفعان میشود و هوش تجاری میتواند به اجرای تکنیکهای انبار و کاوش داده برای عدم الگوهای مخفی بدون پوشش و روابط در حجم زیادی از داده ها تمرکز داخلی داشته باشد. هدف اصلی این مقاله، تعریف هوش استراتژیک و تبیین ابعاد و فرایند پیاده سازی آن است .

متن کامل [PDF 187 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: استراتژی و تحول
دریافت: 1395/3/24 | پذیرش: 1395/3/24 | انتشار: 1395/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb