شخصیت، مجموعه ای از رفتار و شیوه های تفکر شخص در محیط کار و زندگی روزمره است که با ویژگی های بی همتا
بودن، ثبات )پایداری( و قابلیت پی شبینی مشخص م یشود. در محیط سازمانی یکی از عوامل اثرگذار بر روی عملکرد
فردی و سازمانی شخصیت فرد است. آزمون) MBTI ( یکی از بهترین مدل های مبتنی بر شخصیت است که با بهر همندی
از آن، م یتوانیم انتخاب بهتری در بدو استخدام یا ارتقای کارکنان داشته باشیم. 89 شرکت از 100 شرکت برتر فورچون
از تست MBTI برای تشخیص تیپولوژی کارکنان خود استفاده م یکنند. یکی از ابزارهای بررسی، سنجش و شناسایی
متقاضیان استخدام یا افرادی که به دنبال شناخت شخصیت آ نها هستیم، آزمون های روانشناختی MBTI است. مفهوم
تیپ شخصیتی توسط کارل یونگ و دو روانپزشک آمریکایی کاترین بریگز و و دخترش ایزابل بریگز میرز برای اولین بار
مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. در این مدل، با بررسی و تحقیقات مفصل تیپ شخصیتی تمام افراد را در 16 تیپ
دست هبندی کردند. ابزار مایرز – بریگز، ابزاری برای ارزیابی شخصیت است که در حال حاضر استفاده از آن بسیار متداول
است و سالانه بین 3 تا 5 میلیون نفر در جهان توسط این ابزار خودسنجی، مورد سنجش قرار م یگیرند. این آزمون
یکی از ابزارهایی است که اجازه م یدهد ترجیحات افراد در مورد مفاهیم زندگی مشخص شود و در نهایت، به تفاوت در
یادگیری، ارتباطات، مدیریت تضاد و روابط منجر م یشود. در این مقاله، ضمن تبیین ویژگی های مختلف شخصیتی، به بیان
یک تجربه از شرکت طبیعت زنده در بررسی تیپ سازی مشاغل گوناگون اشاره م یشود. در ادامه، مدل شایستگی مبتنی
بر شخصیت برای مشاغل مختلف تشریح شده و در پایان، با ارائه یک راهنمای کاربردی، ارتباط بین مشاغل و تیپ های
شخصیتی به عنوان یک مدل بومی ایرانی تبیین شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |