بحث صادرات با موضوع برند ملّی یک کشور گره خورده است؛ یعنی برند ملی قدرتمند باعث تقویت صادرات میشود و
صادرات باکیفیت و برقراری ارتباطات مبتنی بر اعتماد با کشورهای هدف، به ارتقای برند ملّی می انجامد. البته این چرخه
می تواند در جهت عکس نیز بچرخد؛ جایی که برند ملّی یک کشور مانعی برای صادرات آن میشود و صادرات آن کشور نیز
برند ملّی را تضعیف میکند. بنابراین، در پارادایم توسعه تجارت خارجی، صادرکننده فقط نباید در پی سودآوری و کسب
حداکثر منفعت باشد، بلکه باید وفاداری به برند ملّی کشور و اولویت دادن به مصالح ملّی را در دستور کار خود قرار دهد. از
طرف حاکمیت نیز باید نظارت و کنترل کاملی بر محصولات و خدمات صادراتی صورت گیرد، زیرا این محصولات و خدمات
نه تنها نماینده شرکت صادرکننده بلکه سفیری برای هویت ملّی آن کشور است.
تدبیر در گف توگو با "محمدرضا ایزدیان"، مدیرکل دفتر برنام هریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، به بررسی
موضوع برند ملّی و رابطه متقابل برند ملی و صادرات پرداخت
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |