بازاریابی رسانههای اجتماعی یا در اصطلاح، بازاریابی شبکههای اجتماعی عبارت است از مجموعه فعالیتهایی که برای افزایش بازدید سایت از طریق سایتهای شبکههای اجتماعی صورت میپذیرد. بازاریابی شبکههای اجتماعی پروسهای است که در راستای تولید محتوای جذاب و جلب توجه بازدیدکنندگان انجام میشود، به طوری که با بهاشتراکگذاری مطالب توسط هر بازدیدکننده مطالب مورد نظر به طور مؤثری در فضای شبکههای اجتماعی و بالطبع در فضای اینترنت گسترش یافته و از این طریق اهداف مورد نظر بازاریابی شبکههای اجتماعی بدون پرداخت هزینه خاصی از طریق سایتهای شبکههای اجتماعی محقق میگردد. شبکههای اجتماعی امروزه جایگاه مناسبی در بین عموم به دست آورده و با توجه به دسترسی آسان روز به روز استقبال از این پدیده رو به افزایش است. با رشد شبکههای اجتماعی فعالیتهای تجارت الکترونیک وارد مرحله جدیدی شده، ارتباط بین بازدیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات و همچنین خریداران و فروشندگان افزایش یافته و ارتباط بین سازمانها و شرکتها نیز بهبود یافته و از این طریق کمپینهای بازاریابی نوینی همچون بازاریابی شبکههای اجتماعی به وجود آمده است. امروزه بازاریابی دهان به دهان در حال رشد بسیار سریعی است. یکی از ابزارهای رایج بازاریابی و تبلیغات که اثربخشی آن در بازاریابی خدمات نیز به چشم میخورد، بازاریابی دهان به دهان است که به صورتهای مختلف تعریف میشود.
ازجمله مهمترین مزایای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی علاوه بر سرعت بالای انتقال پیام، مقرونبهصرفه بودن آن و قابلیت تغییر سریع محتوای آن است. بزرگترین عیب آن، تمایل بیشتر مشتریان در بهاشتراکگذاری نارضایتی خود با دیگران بوده و به همین دلیل ممکن است ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی منفی، سرعت بیشتری نسبت به ارتباطات مثبت به خود بگیرد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت بررسی عوامل اثرگذار بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان توسط فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی است. در این مقاله، با بررسی ادبیات مرتبط با مدلهای ارزش ویژه برند و مطالعات مشابه در زمینه برند و بازاریابی رسانههای اجتماعی، در نهایت مدلی ارائه گردیده که عوامل مؤثر بر اعتماد، وفاداری و تعهد مشتریان را با فاکتورهای ارزش ویژه برند و بازاریابی رسانههای اجتماعی در نظر گرفته است. مدل ارائه شده میتواند پیشنهادی به پژوهشگران ارائه دهد تا با استفاده از آن به ارائه مقالات علمی پژوهشی در برندهای مختلف به کار برند. گفتنی است مدل ارائه شده مختص به صنعت خاصی نیست و میتواند در برندهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مديريت بازاريابي و فروش دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9