استراتژی و تبدیل آن به عمل یکی از بحثانگیزترین مقولههای مدیریت در چند دهه گذشته بوده است. پژوهش حاضر با رویکردی کاربردی میکوشد تا چارچوبی را برای تدوین و پیادهسازی استراتژی ارائه دهد و با اجرای این چارچوب در یک مورد واقعی، اثربخشی آن را به بوته آزمایش گذارد. در اینباره، شرکت «تسنیمنوش» که در صنعت نوشیدنیهای کشور فعال است، به عنوان مورد مطالعه انتخاب شد. در گام نخست با اتکا به ابزارها و الگوهای تحلیلی متداول تدوین استراتژی، موقعیت استراتژیک شرکت مشخص شد. در ادامه، با توجه به تعیین استراتژی عمومی «کاهش» از چارچوب کارت ارزیابی متوازن برای ترسیم نقشه استراتژی شرکت بهره گرفته شد. سپس از دیمتل خاکستری برای تعیین روابط علت و معلولی میان ۲۷ هدف استراتژیک احصا شده در قالب نقشه استراتژی استفاده شد. به این ترتیب، هدفهای پیشگام و هدفهای تأخیری مشخص شد. در نهایت، با پیروی از اصول و فنون استراتژی جودویی، راهکارهایی برای تحقق هدفهای پیشگام ارائه شد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سازمان و سیستم دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9