در شماره 303 (خردادماه) مجله تدبیر، در صفحات 27 تا 32 گزارشی از پرکاربردترین ابزارها و شیوههای مدیریت (2018) منتشر شد که ترجمه گزارشی معتبر و بینالمللی است که شرکت "بین و شرکا" تقریباً هر ساله منتشر میکنند و در آن با پیمایش از مدیران سراسر جهان، محبوبترین، پرکاربردترین و رضایتآورترین ابزارهای مدیریتی را شناسایی میکند.
یکی از اصلیترین شاخصهای این گزارش، شاخص میزان استفاده و رضایتمندی از ابزار است که در گزارش سال 2018، برنامهریزی استراتژیک، مدیریت ارتباط با مشتری، الگویابی، تجزیه و تحلیل پیشرفته و مدیریت زنجیره تأمین پنج ابزار نخست از مجموع 25 ابزار بودند. مجله تدبیر در چند شماره پیاپی خود، در هر شماره چند ابزار را بهطور خلاصه و مفید معرفی خواهد کرد تا مدیران و فعالان سازمانی آشنایی بیشتری با این ابزارها پیدا کنند.
برنامهریزی استراتژیک یکی از ابزارهای مهم و کاربردی مدیریتی است که در گزارش شرکت بین و شرکا در سال 2018 رتبه نخست را از نظر میزان استفاده در بین 25 ابزار مدیریتی به خود اختصاص داده است. آنچه در ادامه میآید مرور اجمالی بر برنامهریزی استراتژیک و مزایای آن است.
استراتژی: عبارت است از یک طرح واحد، همهجانبه و تلفیقی که نقاط ضعف و قوت سازمان را با فرصتها و تهدیدهای محیطی مربوط ساخته و دستیابی به اهداف سازمانی را میسر میسازد.
تفکر استراتژیک: تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم است که به سازمان کمک میکند تا در شرایط پیچیده، واقعیتهای محیطی و قواعد آن را به درستی شناخته و ناپیوستگیهای موجود در درون و بیرون سازمان را تحت کنترل خود در آورد.
برنامهریزی استراتژیک: برنامهریزی استراتژیک را میتوان تلاشی منظم و سازمانیافته در جهت اتخاذ تصمیمها و مبادرت به اقدامات بنیادی تعریف کرد که به موجب آنها مشخص میشود یک سازمان چیست؟ چه میکند؟ و چرا فعالیتهای خاصی را انجام میدهد؟
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
استراتژی و تحول دریافت: 1397/8/5 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/8/5