با رو آمدن پدیدهای به نام استارتآپها، مدلهای اقتصادی و فعالیت بازار سنتی در بسیاری حیطهها دچار تغییراتی شد که در آغاز نمیشد به موفقیت آنها چندان امیدوار بود اما گذر زمان و مدیریت خلاقانه این کسبوکارها ثابت کرد که آینده تجارت در دستان همین شرکتهاست.
به گزارش کارپرس، عدهای از تجار قدیم معتقدند که شاید دنیای نرم افزار در حال خوردن اقتصاد جهان باشد، اما برخی صنایع جایی در دنیای نرمافزار ندارند اما به قول رئیس کمپانی دانمارکی Maersk که در یکی از همایشهای مدیریتی خود گفت:«هرچیزی که بتواند دیجیتالی شود، دیجیتالی می شود». در واقع باید بدانیم اینترنتی شدن بسیاری از تجارتها برکسی پوشیده نیست و نمیتوان جلوی آن را گرفت.
ورود استارتآپها به ایران برخلاف سایر تکنولوژیها که بسیار دیر به ایران میرسند، چندان با وقفه همراه نبود و افراد موفق دنیادیده به سرعت طرحها و ایدههای خود را در کشور به اجرا گذاشتند. ایدههایی که برخی از آنها با سنگتراشی و مخالفت بازار سنتی و یا بخش دولتی همراه شده ولی کماکان در بازار تجارت نقش بسزایی را ایفا میکنند.
حمل و نقل اینترنتی و سامانههای هوشمند این حوزه جزو ملموسترین استارتآپها در بین آحاد جامعه هستند که موفقیتی مضاعف نسبت به برخی استارتآپها داشته و در قالبهای گوناگون توسط تیمهای بزرگ و کوچک احداث شده اما تنها تعداد معدودی از آنها به موفقیت دست یافتهاند. از نظر کارشناسان اشباع اینگونه استارتآپها یکی از دلایل عدم موفقیت موارد جدید فعال در حوزه حمل و نقل مسافر به صورت اینترنتی است و کمتر کسی به تحولی اساسی در چنین سامانههایی فکر میکند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت تکنولوژی و نوآوری دریافت: 1397/9/27 | پذیرش: 1397/9/27 | انتشار: 1397/9/27