در یک جامعه مبتنی بر دانش، نوآوری، نیروی محرک اصلی توسعه اقتصادی و افزایش تولید در تمام سطوح در بنگاههای اقتصادی است. با توجه به ریسک بالا در هنگام معرفی محصولات و خدمات جدید، شرکتهای استارتآپ مناسبترین مجموعه برای تحقق اختراعها و در نتیجه بهترین مکانیزم برای تجاری سازی نوآوریهای تکنولوژیکی هستند. شرکتهای بزرگ غالباً شرکتهای استارتآپ را به لحاظ عناصر اصلی فناوری خریداری و سپس با ادغام آنها در کسب و کار، مزیتهای رقابتی خود را حفظ و یا ارتقا میدهند.
استارتآپ/ استارتآپ رویکرد و مفهومیست، که در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی ایجاد کند. استارتآپها میتوانند بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد و به آستانه رشد و سرمایهگذاری برسانند.
طبق تعریف Forbes، "استارتآپ"، به شرکتهای نوپای مبتنی بر فناوری و با ایدههای نوآوری برای حل مشکلی اطلاق میشود که در آن، راهحل واضح نیست و موفقیت تضمین نمیشود.
به گفته Merriam-Webster ، "استارتآپ" به معنی "عمل یا مجموعهای از عملیات بهمنظور یک حرکت جدید" و یا "یک شرکت کسب و کار نوپا" است.
طبق تعریف Business Dictionary، "استارتآپ"، اولین مرحله در چرخه حیات یک شرکت است، که در آن کارآفرین از مرحله ایده تا تأمین مالی حرکت نموده و استقرار یک کسب و کار و یا تجارت را پایهریزی میکند.
نهایتا" در سایت www.startupranking.com، تعریف "استارتآپ"عبارتست از، یک تشکیلات/ سازمان موقت، که برای یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و قابل سنجش فعالیت دارد.