دوره 30، شماره 318 و بهمن-اسفند - ( 12-1398 )                   جلد 30 شماره 318 و بهمن-اسفند صفحات 51-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مسئولیت اجتماعی شرکت. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1398; 30 (318) :50-51

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-4153-fa.html


چکیده:   (1371 مشاهده)
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت  CSR برای اولین بار در دهه‌ بیست میلادی مطرح شد، ولی به ‌دلیل رکود بزرگ و جنگ جهانی دوم، نتوانست به ‌عنوان یک موضوع جدی تا دهه‌ی 1950میان رهبران کسب‌وکار جایگاهی بیابد. در سال 1951 مسئولیت اجتماعی شرکت زمانی که فرانک آبرامز، رئیس هیئت مدیره شرکت استاندارد اویل نیو جرسی، مقاله‌ای در هاروارد بیزنس ریوییو با عنوان "تعهد/ الزام کسب‌وکار" منتشر نمود، دوباره در کانون توجه قرار گرفت. آبرامز معتقد بود برای آنکه کسب‌و‌کار به‌صورتی منصفانه با محیطی عادلانه اداره شود، لازم است در میان سهامداران، کارکنان، مشتریان، و جامعه در مقیاسی وسیع تعادلی سازگار ایجاد کند. اولین کتاب علمی با نام مسئولیت اجتماعی بازرگان/تاجر در سال 1953را هووارد بوون به‌ نگارش درآورد. او مسئولیت اجتماعی شرکت را به ‌عنوان "تعهدات و الزامات کسب‌وکار در اعمال  سیاست‌ها، اتخاذ تصمیمات، پیگیری اقداماتی که در راستای اهداف و ارزش‌ها و نیز مطلوب جامعه باشد" تعریف کرده است. در دهه‌های بعد، تعاریف، اقدامات و پذیرش مسئولیت اجتماعی شرکت به سرعت اشاعه یافت و نظریه‌هایی مانند مدیران به ‌عنوان متولیان، توجه به اصول اخلاقی مسیحیت، و تعادل قدرت میان کسب‌و‌کار و جامعه مورد توجه قرار گرفت. تا سال 1979 که کارول مدل عملکرد اجتماعی شرکت   CSP را ارائه داد، هیچ مدل نظری‌ دیگری مورد قبول واقع نشده بود که به استناد آن، مسئولیت اجتماعی شرکت، موضوعات اجتماعی و پاسخگو بودن اجتماعی شرکت را به ‌عنوان فلسفه‌ای پیشتاز برای رفتار مسئولانه شرکت‌ها مد نظر قرار دهد. اگرچه مدل CSP سبب پیشرفت فلسفه‌ CSR شد، اما از نظر کاربردی موفقیتی به دست نیاورد، زیرا فاقد معیارهای اندازه‌گیری و آزمون مدل بود.
متن کامل [PDF 170 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت كيفيت
دریافت: 1399/4/22 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb