چکیده: (5766 مشاهده)
کارشناسان مسایل اقتصادی بر این باورند که هیچ چیز به اندازه شفافیت
درفضای کسب و کار موجب شکوفایی رقابت و توسعه اقتصادی کشورها
نیست. تجربیات جهانی نشان داده است که رتبه بندی شرکتها براساس
شاخص هایی که میزان تاثیرگذاری بنگاهها بر اقتصاد را مشخص می سازند
یکی از برترین رویکردها برای ایجاد چنین شفافیتی است، دستاورد چنین
رتبه بندی بیش از هر کسی، متوجه مدیران همین بنگاهها خواهد بود.
بی تردید مدیران با استفاده از نتایج رتبه بندی، وضعیت رقابتی خود را
بهتر شناخته و راهبردهای آینده شرکت خود را با واکنش عمیق تری تدوین
خواهند کرد.
رتبه بندی به سازمانهای حاکمیتی و سیاستگذاران اقتصادی در تحلیل روند
اقتصادی کشور، رشد رقابت در بخشهای دولتی و خصوصی و درنهایت
اجرای سیاستهای اصلاحی، کمکهای ارزنده ای خواهد کرد. سرمایه گذاران
و فعالان اقتصادی نیز با استفاده از نتایج رتبه بندی به تحلیل بازار سرمایه و
شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری پرداخته وپ ژوهشگران حوزه های
مدیریت و اقتصاد نیز می توانند نتایج رتبه بندیها را بعنوان نقطه آغازی برای
مطالعه بر روی عوامل تاثیرگذار بر رشد یا رکود صنایع و بنگاهها تلقی کنند.
سازمان مدیریت صنعتی به پشتوانه 50 سال حضور موثر در فضای اقتصادی
و اجتماعی ایران با ماموریت کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور از سال
1377 آغازگر طرح رتبه بندی شرکتهای برتر ایران با هدف شفاف سازی
فضای کسب و کار و تحلیل میزان اثرگذاری بنگاهها بر اقتصاد ملی و در نهایت گسترش رقابت میان این بنگاهها بوده است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
دریافت: 1391/2/17 | پذیرش: 1392/4/15 | انتشار: 1392/4/15