:: دوره 23، شماره 249 - ( 11-1391 ) ::
جلد 23 شماره 249 صفحات 107-108 برگشت به فهرست نسخه ها
کسب‌و‌کارهای کوچک: نگاهی به تعریف و نقش کسب و کارهای کوچک در اقتصاد کشور
علی نعمتی شهاب
چکیده:   (6647 مشاهده)
بخش اعظمی از اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را بنگاه‌های بزرگ دولتی و نیمه دولتی تشکیل می‌دهند که بیش از 80 درصد اقتصاد کشور را در اختیار خود دارند. این موضوع هر چند با توجه به نقش قابل توجه بنگاه‌های درگیر در فرایندهای استخراج و پالایش و فروش نفت خام و فرآورده‌های آن، صنایع پتروشیمی و صنعت گاز در کشور طبیعی به نظر می‌رسد؛ اما در عمل موجب باعث وابستگی شدید اقتصاد کشور و بودجه دولت به این بخش و افزایش اهمیت بنگاه‌های بزرگ فعال (و اغلب دولتی) در این صنایع در اقتصاد کشور شده است. این در حالی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) از نظر تعداد بنگاه‌ها، بخش اعظمی از بنگاه‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند. آمارها نشان‌گر آن هستند که بیش از 8/95 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور بنگاه‌های خرد (نیروی کار بین 9-1 نفر) و 6/3 درصد بنگاه‌های کوچک (نیروی کار بین 49-10 نفر) هستند. این بنگاه‌ها با وجود سهم کم از تولید ناخالص داخلی، به تنهایی بیش از یک میلیون شغل را در کشور ایجاد کرده‌اند.
تعریف بنگاه‌های کوچک و متوسط
برای مفهوم بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف تعاریف گوناگونی ارایه شده است. این تعاریف بسته به شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر هر کشور، دارای تفاوت‌‌هایی با یکدیگرند. این تفاوت‌ها عموماً در معیارهای مورد استفاده برای تعریف بنگاه‌های کوچک و متوسط خود را نشان می‌دهند. مثلاً: در آمریکا بنگاهی که کم‌تر از 500 نفر پرسنل داشته باشد، یک بنگاه کوچک و متوسط به حساب می‌آید یا در چین معمولاً به بنگاه‌هایی با کم‌تر از 100 نفر پرسنل بنگاه کوچک و با تعداد کارکن بین 101 تا 500 نفر بنگاه متوسط می‌گویند...
دریافت متن کامل
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مديريت مالي
دریافت: ۱۳۹۲/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نعمتی شهاب علی. کسب‌و‌کارهای کوچک: نگاهی به تعریف و نقش کسب و کارهای کوچک در اقتصاد کشور. ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر. 1391; 23 (249) :107-108

URL: http://tadbir.imi.ir/article-1-1198-fa.html



دوره 23، شماره 249 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها