در دنیای امروز کشورها به دنبال ایجاد مزیت و فضای رقابتی برای محصولات و کالاهای تولیدی خود به منظور عرضه در حوزه تجارت بینالمللی و منطقهای هستند، تا پشتوانهای مقتدر و باثبات در عرصههای اقتصادی برای خود فراهم نمایند.
بسیاری از کشورهای توسعهیافته با اتخاذ سیاستهای حمایت از بازار داخلی، صنایع خود را تا مرزهای رقابتپذیری جهانی رشد داده و با استفاده از روش های متنوعی از جمله شکستن قیمتها و دامپینگ، سعی در به دست آوردن بازارهای هدف نمودهاند. در این فضای رقابتی برچسب "ساخت کشور" که به اختصار MICI خوانده میشود، بر روی کالاها، در برگیرنده مفاهیمی مانند کیفیت، کارایی و اعتماد بوده و جایگاه ویژهای در بازار یافته است. عجین شدن اعتبار و هویت ملی یک کشور با مفهوم برچسب "ساخت کشور" موجب شده تا کشورهای متقاضی ورود به بازارهای جدید و نیازمند توسعه، با اعتباربخشی به این برچسب، سعی در گشایش فضای تجاری گستردهتری در پیش روی تولیدکنندگان خود داشته باشند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری عمومی دریافت: 1397/4/11 | پذیرش: 1397/4/11 | انتشار: 1397/4/11